Luther a Kalvín o autoritě Bible
Všichni lidé seznámení s reformací
šestnáctého století vědí, že jejím heslem bylo Sola Scriptura – „Jedině
Písmo“. Tento výrok byl vyhlášen proti papeži, církevním otcům
a koncilům. Lutherovo a Kalvínovo „pouze Písmo“ znamenalo přinejmenším
čtyři věci:
- nezbytnost Písma,
- autoritu Písma,
- dostatečnost Písma, a
- jednoznačnost Písma.
Nezbytnost Písma
Pokud to vyjádříme negativně, tak Písmo
je nezbytné, protože zaprvé, člověk je stvořen, a zadruhé, člověk je
hříšník. Zaslepenost a temnota lidského srdce, kterou ovládá Satan své
ubohé poddané a neschopnost lidí toužit po pravdě sami od sebe, dělají
objektivní zjevení tím úplně nejnutnějším. Písmo je nezbytné
pro uchování Božího Slova pro lidstvo v objektivní formě, která podává
svědectví sama o sobě. Luther řekl, že mezi Božím lidem nemá být
pravidlem chytráctví nebo vševědoucnost, „ale slyšení, víra a setrvání
ve Slově Božím, skrze které výhradně získáváme veškeré poznání, které
máme o Bohu a svatých věcech. Nemáme si sami podle sebe určovat, čemu
máme o Bohu věřit, ale poslouchat Ho a naučit se to od Něj.“
Bible je nezbytná. Musíme vidět Sola
Scriptura jako popření i jako potvrzení. Je to popření toho, že by
člověk bez Písma byl schopen pravdivě poznat Boha tak, jak by měl být
poznán a je to potvrzení toho, že jenom z Bible můžeme přesně poznat
Boha. Bez Bible člověk nemá absolutně žádné poznání toho, co ho může
spasit. Pokud touží po spasení, musí se obrátit na napsané slovo Písma.
Kalvín vynakládá veškeré úsilí na to,
aby zdůraznil, že pod oběma smlouvami, starou i novou, Bůh dal své Slovo
napsat, aby mohl zaručit správné poznání o sobě samém bez jakéhokoliv
výkladu kněží. Když tento reformátor mluví o apoštolech, kteří dostali
pověření učit to, co přikázal Kristus, říká:
Toto ať je
přísná zásada: žádné jiné slovo nemá být vykládáno jako Slovo Boží
a nemá mu být dané místo v církvi, jen to, které je napsáno nejprve
v zákoně a u proroků, a také ve spisech, co napsali apoštolové; a jediný
oprávněný způsob, jak učit v církvi, je podle návodu a ustanovení
Slova.
Kalvín říká jasně, že Kristus omezil službu apoštolů,
když jim přikázal jít a učit ne to, co si svévolně vykonstruovali, ale vše, co jim přikázal.
Bez Bible nemáme žádné zjevení od Boha, které je schopné spasit nás od hříchu a smrti. Sola Scriptura znamená nezbytnost Písma.
Autorita Písma
Autorita Bible je implicitně obsažena
v její nezbytnosti. Písma jsou nezbytná, protože směrodatné sebezjevení
Boha je nezbytné pro lidi. Přesto musíme rozlišovat mezi autoritou
a nezbytností. Současníci Martina Luthera přijímali nezbytnost Bible,
ale bylo to právě jeho naléhání na její autoritu, které je přivedlo
do vážného konfliktu s reformátorem. Lutherovo sola Scriptura bylo
revoluční, protože dávalo Bibli absolutní autoritu – nad papežem, otci
a koncily. Tento urážlivý princip byl „Sola Scriptura“ – pouze Písmo.
Luther nebyl spokojen s vírou v relativní nezbytnost Písma. Pro něj byla
Bible tou jedinou autoritou:
V církvi je jediným vládcem Boží Slovo.
Musíme rozsuzovat podle Bible.
Musíme hodnotit
a posuzovat všechny divy a zázraky ve světle Božího Slova, abychom se
přesvědčili, zda jsou podle něj a zda se s ním shodují.
Ať už stál proti Římu nebo entuziastům
(pozn. překl.: více než Boží slovo poslouchají a následují vlastní
zážitky), Luther nikdy nepolevil ve vyhlašování principu jedině Písmo.
Podobně ani Kalvín netoleroval
podřízenost Slova lidským autoritám. Znakem církve – vlastně nutným
předpokladem pravdivé církve – byla vláda Slova. Kalvín prohlašuje:
Protože církev
je Kristovým královstvím a On vládne jen skrze své Slovo, zda by to
potom nemělo být jasné všem lidem, jak lživá jsou tvrzení, že království
Krista si můžeme představit i bez Jeho žezla (to znamená bez jeho
svatého Slova)?
Oběma reformátorům bylo více než jasné,
že člověk chce být nezávislý. Chce být soudcem nad tím, co je mu
představeno jako zjevení. Slovo Boží nepřichází k člověku takovým
způsobem, aby uznalo jeho svévolnou samosprávu. Spíše přichází tak, že
odmítá jeho autoritu a shazuje jeho domýšlivě pokusy mít poslední slovo.
Kalvín viděl pokus o udržení nadřazenosti a priority církve nad Slovem
jako rouhavou bezbožnost. Jak prohlašuje Pavel, církev je založena
na učení apoštolů a proroků. Nemůžeme mluvit tak, jako kdyby matka měla
vděčit dceři za své vlastní narození. Kalvín pochopil, že svržení vlády
Slova znamená totéž jako svržení vlády samotného Krista.
Moderní pohledy na autoritu neodrážejí
stanovisko Luthera ani Kalvína. Ale obzvlášť zajímavé je to, že když
tito dva synové Pavla bránili pravdu, již předem očekávali mnohé
z těchto pohledů. Jak již bylo řečeno, někteří si dnes přejí hovořit
o Kristu jako o nejvyšší autoritě, zatímco odmítají autoritu Slova.
Nicméně Kalvínův pohled je, že Kristus autoritativně vládne ve Slově
a skrze Slovo, a nikdy ne bez něj. Stejně je to s těmi, kteří prohlašují
přímé vládnutí Ducha. Vláda Ducha bez Slova nebo namísto Slova by byla
příliš nejasná a nestálá. Kristus připojil Ducha ke Slovu, aby předešel
takové nejisté a kolísavé vládě. Slovo a Duch patří k sobě –
neoddělitelně k sobě.
Ti, kteří nabízejí model s více zdroji
autority, by udělali dobře, kdyby poslouchali Lutherovo ‚sola‘. Stejně
jako Kalvín, i on odmítl myšlenku, že Písma jsou vytvořena církví a ne
naopak:
Církev je postavena na slově evangelia, které je Slovem Boží moudrosti a moci. Církev Boží je udržována Slovem Božím.
Ve skutečnosti církev vděčí za svou
existenci Slovu a je udržována stejným způsobem. Luther by se také
dlouho nezdržoval s argumentem chytráků, kteří odvodili nadřazenost
církve nad Slovem od údajného vytvoření kánonu církví. Nenapodobitelný
Lutherův citát nemůže zůstat nezmíněný:
Jaký honosný
argument! Schvaluji Písmo. Proto jsem nadřazen nad Písmem. Jan Křtitel
rozeznává a vyznává Krista. Ukazuje na Něho prstem. Proto je nadřazen
nad Kristem. Církev schvaluje křesťanskou víru a doktríny. Proto je
nad nimi nadřízená.
Zajisté zde není třeba nic dodávat.
Pro Luthera a Kalvína znamenalo sola Scriptura absolutní autoritu Bible.
Jejich postoj je pouze odrazem Pavlova a proto by měl být i naším.
Dostatečnost Písma
Přicházíme k dostatečnosti Písma. Znovu,
tato vlastnost je neoddělitelně spojena s předchozími dvěma. Myšlení
člověka není porušeno jen částečně, ale úplně. Není možné, aby člověk
doplňoval svými myšlenkami Boží zjevení. Nezbytnost Bible se vztahuje
na všechny lidi; autorita Bible se vztahuje především na autonomní
domýšlivost Říma a entuziasty; dostatečnost Slova popírá pokusy
o dodatky ze strany filozofů a katolíků.
Sola Scriptura bylo popření jakéhokoliv
míchání slov lidských se Slovem Božím. Duch svatý je přítomen v zjevení
Slova. Veškeré učení, které nesouhlasí s Písmem, má být odmítnuto, „i
kdyby sněžilo zázraky každý den“, řekl Luther. Luther neopovrhoval
náboženskými vyznáními víry, ale přijímal je jednoduše proto, že měla
biblický obsah. Věrnost Slovu byla pro Luthera měřítkem nejen
na církevní vyznání, ale rovněž na teology. I když se sám, stejně jako
Kalvín, opakovaně odvolával na rané teology, neskládal jim hold, když
jejich učení odporovalo Písmu. Tento reformátor prohlásil:
Nebudu poslouchat církev nebo otce nebo apoštoly, pokud nepřinesou a nebudou učit čisté Slovo Boží.
Písma jsou dostačující. Luther se rád
odkazoval na teology, pokud pomáhali porozumět Písmu. Avšak nikdy
nepřipouštěl žádnou představu, že by se do Písem mělo něco přidávat.
Koncil nemá
žádnou moc stanovit nové články víry, i když je Duch svatý přítomen. Ani
apoštolský koncil v Jeruzalémě nezavedl nic nového, co se týče víry …
Koncil má právo – a je i jeho povinností jednat takto – zakázat
a odsoudit nové články víry, které nejsou v souladu s Písmem a biblickou
vírou …
Kalvín zastává totéž, když říká:
Navíc o těch,
kteří opustili Písmo a představují si nějaký způsob, jakým přijdou
k Bohu, o těch ani netřeba smýšlet tak, že byli uvedeni v omyl, ale
spíše, že byli uneseni šílenstvím. Nebo nedávno povstali někteří nestálí
muži, kteří s obrovskou sebestředností vyvyšují učitelský úřad Ducha
Svatého, opovrhují jakýkoli čtením a smějí se jednoduchosti těch, kteří,
jak to vyjadřují oni, stále následují mrtvé a slabé slovo.
Tito fanatici, kteří se odvolávali
na Ducha místo na Slovo, takto ukázali, jak opovrhují Slovem. Zapřeli
dostatečnost a dokonalost Slova. Avšak Duch se projevuje v souladu
s Písmem, protože Slovo a Duch patří neoddělitelně k sobě.
Dnes mnozí přikládají autoritu
charismatickým zkušenostem a jiní přisuzují autoritu nějaké filozofii
nebo psychologii místo Slovu. Znovu musí být řečeno, že Slovo je
dostačující. Nepotřebuje žádné dodatky papežů, teologů, koncilů nebo
institucí. Nepotřebuje žádné dodatky nadšených blouznivců, kteří se
zabývají svými vlastními osobními zjeveními a viděními. Nepotřebuje
dodatky vědců, psychologů či filozofů. Písmo je dostačující.
Srozumitelnost Písma
Hovořili jsme o nezbytnosti, autoritě
a dostatečnosti Písma. Nyní přicházíme ke srozumitelnosti nebo zásadní
jasnosti Bible. Pokud je nutnost postavena proti racionalismu, autorita
proti katolicismu a entuziasmu, a dostatečnost proti eklektizmu, tak
potom je srozumitelnost Písma zaměřena na klerikalizmus a profesorizmus
(pozn. překl.: tedy že Bibli může rozumět jen omezený okruh církevních
vzdělanců). Řím omezil Slovo na sféru církevních odborníků. Luther
a Kalvín roztrhli řetězy, které držely Bibli na stole filozofů a dali
Slovo Boží i těm nejprostším rolníkům. Luther ve svém komentáři k Žalmu
37 řekl:
Na světě není
žádná kniha, která by byla napsána jasněji než Písmo svaté; ve srovnání
se všemi ostatními knihami je jako Slunce vedle všech ostatních světel.
Luther obvinil papežství ze zatemňování
přirozené záře Slova a vytváření překážek tomu, aby lidé spatřili
jednoznačnou pravdu. Namítal:
upírají Písmu
jeho jednoduchý, prostý a stálý význam; zaslepují naše oči, abychom se
motali a ztratili každý hodnověrný výklad. Jsme jako očarovaní nebo
oklamaní lidé, zatímco oni si s námi hrají jako hráči se svou kostkou.
Erasmus nebyl o nic lepší. V Lutherových
očích se velmi zmýlil, když prohlašoval, že mimo „předpisů určených
k usměrnění našeho života“ je Bible na mnoha místech nejasná
a neproniknutelná. Ve své knize „O nesvobodné vůli“ si Luther stěžuje:
Právě takovými strašáky Satan zaplašil lidi od čtení svatých Písem a vytvořil dojem, že Písmo svaté je hodné opovržení ...
Nesmíme si ale myslet, že srozumitelnost
Písem je v nesouladu s protestantským důrazem na pečlivý výklad Slova.
Všimněte si Kalvínovy poznámky, která se na ni vztahuje:
Protože bychom
měli být spokojeni se samotným Slovem Božím, jakou roli plní každodenní
poslouchání kázání nebo i samotný úřad pastora? Zda nemá každá osoba
možnost číst Bibli? Ale Pavel připisuje učitelům roli rozdělování nebo
krájení, jako když otec dával jídlo svým dětem, rozděloval chléb
a krájel ho na malé kousky.
Služebník Slova se musí snažit, aby byl učencem. Kalvín prohlašuje:
Nikdo nikdy nebude dobrým služebníkem Slova Božího, pokud nebude nejdříve učenec.
Jako kdyby Kalvín hovořil o dnešních dnech, když říká:
Kolik služebníků
můžeme vidět, co se pouze povrchně podívali na svaté Písmo a vyznají se
v něm naneštěstí tak uboze, že s každou novou myšlenkou změní své
názory.
Navíc, nejenže nás srozumitelnost Písma
nesmí vést do akademické lhostejnosti, ale nesmí nás ani vést ke
smýšlení, že bez pomoci Ducha, můžeme přijít na pravdivý smysl Božího
Slova. A nakonec si ve vztahu ke srozumitelnosti Písma nesmíme myslet,
že tu obhajujeme úplnou srozumitelnost Slova. Jasnost Písma se vztahuje
na základní nebo podstatnou srozumitelnost. V Slově jsou věci, které se
nepodařilo vyzkoumat ani těm nejlepším dětem Božím. Ale díky milostivé
službě Ducha je to, co je nutné ke spasení a zbožnosti, jasné
a srozumitelné.
Přístup reformátorů k Bibli
Obecně můžeme říci, že současná teologie
připisuje svrchovanou autoritu nějakému bohu a Bibli dává pouze
relativní autoritu. Současná teologie otevřeně odmítá dát absolutní
autoritu Bibli, protože tvrdí, že má strach tak učinit, protože by to
znamenalo okrást Boha o Jeho svrchovanou autoritu. Ale my jsme viděli,
že pro Luthera a Kalvína neznamenalo sola Scriptura o nic méně, než
absolutní autoritu Bible. Oba reformátoři viděli Písmo jako takové,
které si zaslouží pozici absolutní autority – není na místě Boha, ale je
vyjádřením samotné Boží mysli. Z tohoto důvodu Luther a Kalvín volají
moderní církev zpět k absolutní autoritě neomylné Bible jako Slova
Božího v církvi a ve světě.
Pokud současná teologie připisuje
svrchovanou autoritu Bohu na úkor Bible, dnešní „evangelikalizmus“
připisuje svrchovanou autoritu zážitkům při uctívání na úkor Slova.
Luther a Kalvín nepřetržitě bojovali proti domýšlivosti Říma, který
tvrdil, že je v přímém spojení s Duchem přes papeže a církevní koncily.
Řím připustil, že Duch promluvil v Bibli a skrze Bibli, ale tvrdil, že
toto nebylo to konečné místo, kde působil Duch. Jak bylo ukázáno již
dříve, Luther zpochybnil právo koncilů stanovovat nové články víry.
Navíc, Luther a Kalvín museli bránit absolutní autoritu Bible proti
entuziastům, kteří se chlubili přímým zjevením od Ducha.
Dnes věci zázračné, věci neobvyklé, věci
pragmaticky „užitečné“ určují způsob, jakým mnozí přistupují ke Slovu,
takže to, co najdou, je jen potvrzením jejich zážitků. Heslo: „Člověk,
který má zážitek, se nikdy nemusí bát člověka, který má argument,“ je
velmi nebezpečné a protikřesťanské. Zázrak, „změněný život“, může být
použit jako konečný „důkaz“, který umlčuje všechny argumenty a obviňuje
z odporování Duchu ty, kteří chtějí projevit zdrženlivost. Ale pokud
nějaký postoj není v souladu s Biblí, je nesprávný – bez ohledu
na zážitky. Luther trval na tom, že to, co nesouhlasí s Písmem, má být
odmítnuto, „i kdyby skrze to zázraky sněžily každý den“.
Luther a Kalvín jsou výzvou
pro současnou teologii i „evangelikalizmus“ v jejich praktické oddanosti
autoritě Písma. Buďte svědky skutečně obdivuhodné námahy těchto
reformátorů ve vysvětlování Slova, v kázání, učení a souhrnných
mnohasvazkových písemnostech. To nám ukazuje na nesmírný kontrast
s většinou dnešní teologie a kázání. Bible je v moderní teologii a v
kázání ostudně zanedbávána. Zkoumejme takzvané evangelikální kázání.
Můžeme se zde setkat s pseudodramatizmem. Můžeme slyšet nařízení
a příkazy, které drtí Boží lid na prach. Můžeme poslouchat až chorobně
šikovné fráze, které kloužou z jazyka kazatele s největší lehkostí. Ale
kde je ta důsledná exegeze textu? Kde je to velké břemeno předat odkaz
z nějaké části Písma? Konečně, není náš postoj ke Slovu vidět více
v tom, co s ním děláme, než v tom, co o něm tvrdíme? Oddělili jsme Ducha
od Slova v našem bláznivém nápadu, že učenost na straně služebníka
Božího má být podřízena emočnímu přídavku, který nazýváme
„spiritualita“? Jestliže skutečně věříme, že Slovo a Duch jsou
neoddělitelné, nemělo by to být vidět ve vysoké kvalitě exegeze
a výkladu? Opravdu učená práce obou, Luthera i Kalvína, klade
nad kvalitu všech současných kazatelů otazník. Bible je naprosto
nezbytná, jediná autorita, zcela dostačující a skrze službu Ducha
zásadně srozumitelná.
- J. W. Robbins -
www.trinityfoundation.org
Papež vytkl Erasmu Roterdamskému, že nedodržuje půst. Ten se obhajoval:“Moje duše je dobrá katolička, ale žaludek luterán.“
OdpovědětVymazatadd) Tomáš PavelMar 13, 2012 05:55 AM
VymazatPapež vytkl Erasmu Roterdamskému, že nedodržuje půst. Ten se obhajoval:“Moje duše je dobrá katolička, ale žaludek luterán.“
----------
Myslím, že mnozí pro testamenti drží častěji půst, ně kdokoliv z katolíků, jak pravidelné jednodenní, tak vícedenní i 40ti denní, protože to učí Boží Slovo a člověk se v tom půstu cítí skvěle, když má více času na Boha, díky vynechání jídle, je krásné být na modlitbách s Bohem Otcem srze našeho Pána Ježíše, nemyslíte?
Kvůli jedinci netřeba hned očerňovat celou římskou církev a její učení! Kvůli autonehodě špatného řidiče snad nepřestane platit dopravní vyhláška, ne??? A že dnes je denně na desítky nehod a kolik smrtelných! Proč nenapíšete blog o tom, jak jsou špatné dopravní předpisy a ministerstvo dopravy, hm??? Proč lžete o římské církvi, vykrádáte její učení z internetu, děláte si z toho tabulky, které drze vydáváte za své a tvrdíte, že ho nevyučuje???
VymazatA přestaňte konečně s tím svým pitomým "protestamentem", když dobře víte, z čeho slovo protestant vzniklo! Zas to mám znova extra kopírovat z Wikipedie???
add)
OdpovědětVymazatTomáš PavelMar 13, 2012 01:47 PM
Kvůli jedinci netřeba hned očerňovat celou římskou církev a její učení! Kvůli autonehodě špatného řidiče snad nepřestane platit dopravní vyhláška, ne??? A že dnes je denně na desítky nehod a kolik smrtelných! Proč nenapíšete blog o tom, jak jsou špatné dopravní předpisy a ministerstvo dopravy, hm??? Proč lžete o římské církvi, vykrádáte její učení z internetu, děláte si z toho tabulky, které drze vydáváte za své a tvrdíte, že ho nevyučuje???
A přestaňte konečně s tím svým pitomým "protestamentem", když dobře víte, z čeho slovo protestant vzniklo! Zas to mám znova extra kopírovat z Wikipedie???
----------
Boží Slovo učí, jak držet půst, dokonce o tom nemá nikdo vědět "Když ty se postíš, potři svou hlavu olejem a tvář svou umyj, abys neukazoval lidem, že se postíš, ale svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí." Matouš 6,17-18
Proč se postem chlubíte, když ho ani nedžíte?
Máte přednost - odpovím až po Vás:
VymazatKvůli jedinci netřeba hned očerňovat celou římskou církev a její učení! Kvůli autonehodě špatného řidiče snad nepřestane platit dopravní vyhláška, ne??? A že dnes je denně na desítky nehod a kolik smrtelných! Proč nenapíšete blog o tom, jak jsou špatné dopravní předpisy a ministerstvo dopravy, hm??? Proč lžete o římské církvi, vykrádáte její učení z internetu, děláte si z toho tabulky, které drze vydáváte za své a tvrdíte, že ho nevyučuje???
A přestaňte konečně s tím svým pitomým "protestamentem", když dobře víte, z čeho slovo protestant vzniklo! Zas to mám znova extra kopírovat z Wikipedie???
add) Tomáš PavelMar 14, 2012 02:22 PM
VymazatMáte přednost - odpovím až po Vás:
Kvůli jedinci netřeba hned očerňovat celou římskou církev a její učení! Kvůli autonehodě špatného řidiče snad nepřestane platit dopravní vyhláška, ne??? A že dnes je denně na desítky nehod a kolik smrtelných! Proč nenapíšete blog o tom, jak jsou špatné dopravní předpisy a ministerstvo dopravy, hm??? Proč lžete o římské církvi, vykrádáte její učení z internetu, děláte si z toho tabulky, které drze vydáváte za své a tvrdíte, že ho nevyučuje???
A přestaňte konečně s tím svým pitomým "protestamentem", když dobře víte, z čeho slovo protestant vzniklo! Zas to mám znova extra kopírovat z Wikipedie???
--------
1) NE, usvědčovat lži Božím Slovem ano
2) Pro testament a z toho hanlivá nadávka potestant, ale mělo by to býti spíše služebník Ježíše Krista a Jeho Božího SLova, k oslavě Boha Otce skrze Ducha svatého
Proč se postem chlubíte, když ho ani nedžíte?
"Proč se postem chlubíte, když ho ani nedžíte?"
VymazatJistěže ho "nedžím", protože ho držím. A že bych Vám konkuroval ve vychloubání? To mi velice lichotíte. Děkuji!
add) Tomáš PavelMar 15, 2012 09:36 AM
OdpovědětVymazat"Proč se postem chlubíte, když ho ani nedžíte?"
Jistěže ho "nedžím", protože ho držím. A že bych Vám konkuroval ve vychloubání? To mi velice lichotíte. Děkuji!
------------------------------
Takže teď před Bohem jste teď prohlásil, že držíte 40ti denní půst,baz jídla jako Ježíš, jen s pitím? Pozor, aby jste nelhal Duchu svatému, to je jediný smrtelný hřích, který Bůh nikdy neodpustí!!!!
Vy máte nějaké ponětí o smrtelných hříších - ale že je samo děláte, to nevíte, že? Jedno lhaní přes druhé, jak na běžícím pásu! Jestlipak víte, že to je pokrytectví? Že ne? Tak to čtete špatně Písmo.
Vymazatadd) Tomáš PavelMar 15, 2012 03:07 PM
OdpovědětVymazatVy máte nějaké ponětí o smrtelných hříších - ale že je samo děláte, to nevíte, že? Jedno lhaní přes druhé, jak na běžícím pásu! Jestlipak víte, že to je pokrytectví? Že ne? Tak to čtete špatně Písmo.
---------------------
Pokud citace z Písma je lež, tak máte problém Vy
Existuje jen jediný smrtelný hřích a to rouhání proti Duchu svatému
Cesta k objektivním autoritám
OdpovědětVymazatKořenem všeho zla jsou chyby. Mnoho naivních lidí za kořen zla označuje; války, nemoci, hladomory, fanatismus, vydírání, znásilnění, trestání, bídu, nezaměstnanost, lenost, sobectví, lakomost, drogy, výhody, závist, toužení po cizím, nevěru, zradu, lež, krádež, atd. to vše jsou ale jenom následky chyb, je třeba porozumět tomu, co je příčina a co je její následek, a hledat objektivní příčiny, díky kterým se zde máme zle. Autority stanovují druhým co je správné a co je chybné, aby mohli snadno s druhými manipulovat, a ten kdo se mocné autoritě postaví, je za tu drzost potrestán, co je dovoleno autoritám, to je zakázáno těm co zde nemají autoritu. Je třeba důkladně odlišit subjektivní autority od objektivních autorit, subjektivní autority jsou chybné a tak mnoho chybují, naopak objektivní autority nejsou chybné a tak nechybují. Cesta od subjektivních autorit, k objektivním autoritám, je obtížná a dlouhá, Stvořitelem jsou zde objektivní autority, opakem jsou zde subjektivní lidské autority, které ničí dílo Stvořitele, a tak jsou trestem smrti za svoje zlé skutky vždy potrestáni. Život je evoluční experiment, kde se má dobře to co nechybuje, a tak se tím vyhne problémům. Hmyz je evolučně nejdále ze všech forem života, díky tomu že velmi malý a je zde velmi dlouho, stačí hmyz důkladně vědecky studovat a potom jej napodobit, tím se vyhneme mnoha zbytečným chybám, a naše evoluce bude rychle a správně postupovat. Současnost to je stav opilosti, kdy jsme se všichni opili dezinformacemi, které jsou v; politice, ekonomice, církvích, sektách, pohádkách, pověrách, mýtech, reklamě, školství, atd. jenom když je zde válka, tak společnost procitne na krátkou dobu, a dojde jí, že jsme jenom oblečené opice, co se perou o výhody a zisk. Díky bohu, se smát volům mohu, tak to je, že ten druhý vůl je. Volové dělají samé voloviny, a tak mnoho chybují, a následkem je to, že zde nemá život smysl, a volové hledají smysl života v; sexu, drogách, výhodách, jistotách, sportu, umění, práci, boji, lakomosti, atd. Život má smysl, když rosteme duševně, stroj nemůže duševně růst, on je naprogramovaný a je pořád stejný, duševně zde roste takový člověk, který je duševně zdravý, protože duševně nemocný člověk, musí bojovat s duševními nemocemi, a tak nemůže duševně růst. Příroda nám musí být jedinou objektivní autoritou, a musí zde platit jenom přírodní normy a zákony, podle těchto zákonů se smíme zabíjet, a tak zabijeme každou mocnou a bohatou autoritu, která by na nás chtěla parazitovat, a dělat z nás ubohé voly, protože si ona o sobě drze myslí, že zde zastupuje Boha, nebo že je zde Bohem. Bohem zde všemu jsou; informace, programy, inteligence, jiný Bůh zde není a nebude, ten kdo věří v jiného Boha a Stvořitele, je veliký lhář a zloděj, a my jej musíme nahého ukřižovat mezi zloději. Nevracejte církvím žádné peníze a majetky, ale ukřižujete nahé všechny stoupence svatých církví a sekt, nic jiného si za to, co v minulosti provedli nezaslouží. Ten kdo slouží dezinformačnímu peklu, musí být zabit bez milosti, jinak zde budeme žít v pekle, díky svatým lhářům a zlodějům. Nadbytek vytváří nedostatek, tam kde je nadbytek, tam jsou i služebníci konzumního pekla, a tyto služebníky konzumního pekla musíme nahé ukřižovat, aby už na nás neparazitovali a nedělali z nás svoje sluhy a otroky, pomocí svatých konzumních dezinformací. Změna musí zde být od sluhů a otroků, otrokáři myslí jenom na to, jak na otrocích pomocí vysokých cen a nízké kvality sobecky parazitovat, otrokáři nikdy dobrovolně nezmění společnost tak, aby zmizelo konzumní otrokářství, spojené s kastami a třídami. Je třeba začít trestat tvrdě i spoluviníky, protože ten kdo spolupracuje se zločinci, je sám zločinec, a pokud vláda spolupracuje s církvemi, a dá jim majetek a peníze, je to vláda složená ze zločinců, a musí být tato vláda nahá ukřižovaná.
A co jste tím chtěl říci?
VymazatMilý Guru Vite Koubo Bhagavane,
Vymazatmojí jedinou autorito je JEžíš Boží Syn a Jeho Slovo. A protože On je láska a pravda a jediná cesta k Bohu, není možné v Něm být Zlo, protože: "Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen. Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, již je odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé. " Jan 3,16-19