neděle 4. března 2012

Papež: Výklad Bible musí být v souladu s Tradicí, souhlasí to i s Písmem?

Ve čtvrtek 23. dubna 2009 se papež Benedikt XVI. setkal s třiceti představiteli Papežské biblické komise na jejich plenárním zasedání vedeném kardinálem Williamem Josephem Levadou, prefektem Kongregace pro nauku víry. Téma tohoto zasedání znělo „Inspirace a pravda v Bibli“. Při svém vystoupení papež podtrhl důležitost zvoleného tématu, které „se netýká pouze věřících, ale Církve jako celku, protože církevní život a poslání nutně spočívá na slově Božím.“ Poté, co potvrdil, že autorem Bible je Bůh a že je to On, kdo skrze Písmo mluví k lidem lidským způsobem, předložil kritéria pro „správnou“ interpretaci Bible.
Jaký je podle papeže jediný správný způsob výkladu Písma?
Mě zaujala především tato jeho slova:
„Písmo musí být čteno v kontextu živé Tradice celé Církve“ (samozřejmě myšleno katolické).
„Akademické studium svatých textů není samo o sobě dostatečné. Aby byla respektována celistvost církevní víry, musí být katoličtí vykladači opatrní, aby vnímali v těchto textech Slovo Boží v souladu s věroukou Církve.“
„Interpretace Svatých Písem nemůže vycházet z pouhého osobního akademického studia, ale musí být porovnávána s živou Tradicí Církve, vložena do živé Tradice Církve a potvrzena živou Tradicí Církve. Tato norma je základem toho, aby byla zajištěna správná a vzájemná provázanost mezi exegezí (výkladem Bible) a Magisterem Církve.“
Podle papeže vede následování výše zmíněných principů k hlubší interpretaci a osvětlení smyslu Písma svatého.
Benedikt XVI. ukončil svou promluvu položením důrazu na potřebu harmonizovat Magisterium a akademická studia Bible. „Pouze v církevním prostředí může být Písmo svaté správně pochopeno jako autentické Slovo Boží, které je průvodcem, normou a pravidlem pro život Církve a duchovní rozvoj věřících. To znamená odmítnutí všech výkladů, které jsou subjektivní nebo omezené na pouhou analýzu a tedy neschopné přijmout celkový smysl, který vedla v průběhu staletí Tradice celého lidu Božího.“
Zdroj: Catholic News Agency, 23.4.2009

Podle papeže tedy nemůže být Bible vykládána pouze Biblí pod vedením Ducha svatého, ale její sdělení musí být chápáno v kontextu katolické tradice. Není divu. Katolická církev potřebuje tradici, aby měla čím podložit svou věrouku a mohla ospravedlnit svou nesprávnou interpretaci Bible. Samotné Písmo totiž dokazuje, že mnohá katolická dogmata nestojí na biblických základech (např. postavení Marie, její nanebevzetí a bezhříšnost, odpustky, mše, očistec, modlitby ke svatým a k Marii, modlitby za mrtvé, spasení ze skutků, kněžský celibát, samospasitelnost Katolické církve, papežská autorita, jeho neomylnost atd.).
Podle papeže Benedikta nemůže existovat správný výklad Písma bez schválení Katolickou církví. Nic překvapujícího. Řím po celá staletí učil, že bez Katolické církve a jejích tradic nemůže být Bible správně pochopena. A pro jistotu se snažil držet Písmo co nejdále od obyčejných lidí, kteří by při jeho výkladu nemuseli být dostatečně uvědomělí.

Abychom shrnuli slova Benedikta XVI. k Papežské biblické komisi: Máme přijmout církevní tradici ne proto, že by vycházela z Písma, ale proto, že nám to říká papež a magisterium. Tradice nemusí být v souladu s Biblí, Bible musí být v souladu s tradicí. Římská církev tak stále staví svou autoritu nad autoritu Božího slova. Řím se zkrátka nemění…
Toto nejprve znajíce, že žádného proroctví Písma svatého výklad nezáleží na rozumu lidském. (2Pt 1,20 kral.)
Jakmile však přijde on, Duch pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit, co uslyší. A oznámí vám, co má přijít. (J 16,13)
On jim odpověděl: „A proč vy přestupujete přikázání Boží kvůli své tradici? (Mt 15,3)
Tak rušíte Boží slovo svou tradicí, kterou pěstujete. A takových podobných věcí činíte mnoho. (Mar 7,13)

P.S. V článku Catholic News Agency, který je zdrojem této zprávy, je papež opakovaně označován jako „Svatý Otec“. Podle Ježíše však tento titul nikomu na Zemi nenáleží.
A nikoho si na zemi nenazývejte `Otcem´, protože máte jednoho Otce, který je v nebi. (Mt 23,9 B21)
Proč katolíci jednají proti jasným Ježíšovým slovům? Kvůli své tradici?
neuveritelnaodhaleni

21 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Koukám, že se konečně něco hýbe kupředu - latina je vynález římskokatolické církve! Žeby konečně pomalá, ale tím více jistá konverze k římským katolíkům?

      Vymazat
    2. Tomáš PavelMar 4, 2012 02:38 PM

      Koukám, že se konečně něco hýbe kupředu - latina je vynález římskokatolické církve! Žeby konečně pomalá, ale tím více jistá konverze k římským katolíkům?
      -----------------------------------
      Nebudu se vracet tam,odkud se mi po letech díky Ježíši a Jeho Slovu podařilo odejít..nechci být v kostele a poslouchat lži..nesetkávat se tam s živým Bohem Ježíšem..římskokatolická církev hlásá pravdy,které se neshodují s Písmem..viz článek

      Spása totiž není v církvi..je v Ježíši "V nikom jiném není spásy; není pod nebem jiného jména, zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni." Skutky 4,12

      Vymazat
    3. Já jen že Vám evidentně nevadí používat jazyk TAK nenáviděné církve.

      Vymazat
    4. Omyl,já římskokatolickou církev lituji..je mi především líto lidí,kteří díky lžím římskokatolické církve jdou do věčného zatracení..není pravda že ji nenávidím..miluji své nepřátele..Ježíš ve mně mi totiž dává sílu ..
      S Ním totiž není nic nemožné..

      Vymazat
  2. Souhlasím. Velice dobře sepsané obludy a duchovní porno. Ovšem sebeukájení v jakékoli podobě je cestou od Boha.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomáš PavelMar 4, 2012 02:33 PM

      Souhlasím. Velice dobře sepsané obludy a duchovní porno. Ovšem sebeukájení v jakékoli podobě je cestou od Boha.
      --------------------------------------
      Pane Tomáši Pavle,proč jednou nezkusíte vzít Bibli a věcně reagovat..ukázat,že to,o čem tvrdíte,že je mrtvá litera,nemá pravdu..že tedy Bůh lže?Začít diskutovat..

      Vymazat
    2. Protože nejsem závislý jen na Bibli. Proč se ptáte stále dokola, když to dávno víte?

      Vymazat
  3. Tomáš PavelMar 5, 2012 07:31 AM

    Protože nejsem závislý jen na Bibli. Proč se ptáte stále dokola, když to dávno víte?
    -----------------------------
    Čím se tedy živíte,když "Člověk nebude živ jenom chlebem,ale každým Slovem Božím"Lk 4,4
    Ptám se proto,že většinou neodpovídáte..např.na otázku kdo je Vaším Pánem jste mi ještě neodpověděl..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Zas děláte po měsíci ze sebe nevědomé? A čím se živíte Vy?

      Vymazat
    2. Tomáš PavelMar 5, 2012 12:58 PM

      Vážně? Zas děláte po měsíci ze sebe nevědomé? A čím se živíte Vy?
      ------------------
      Svého ducha živíme Božím slovem "Člověk nebude živ jenom chlebem,ale každým Slovem Božím" Lk 4,4

      Vymazat
    3. Vy jste ale povedený páreček - jedno odpovídá za druhé na střídačku! Kdybyste opravdu - jak tvrdíte - živili svého ducha Božím Slovem, nemohli byste proti svým bližním v římskokatolické církvi tolik útočit, ale svoje poznání byste předávali s nejvyšším taktem a citem pramenícími z lásky k bližním. Vaše nezpůsoby, se kterými jste obě přišla na blog P. Jaroslava Jana, svědčí velice dobře o naprosto nekřeťanském jednání a tudíž o nelásce k Bohu i Jeho Slovu a učení..

      Vymazat
  4. add)Tomáš PavelMar 4, 2012 02:33 PM
    Souhlasím. Velice dobře sepsané obludy a duchovní porno. Ovšem sebeukájení v jakékoli podobě je cestou od Boha.

    Tomáš Pavel Mar 5, 2012 07:31 AM
    Protože nejsem závislý jen na Bibli. Proč se ptáte stále dokola, když to dávno víte?
    ----------------------------------------
    "Nejenom chlebem je člověk živ, ale každým slovem, které vyjde z Božích úst." Lukáš 4,4 Sám David řekl, že "svou řeč jsi vyvýšil nad každé své jméno." ŽALM 138,2 takže pro Boha Boží Slovo je velmi důležité, o něm říká: "Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce. Není tvora, který by se před ním mohl skrýt. Nahé a odhalené je všechno před očima toho, jemuž se budeme ze všeho odpovídat." Židům 4,12-13
    A je také naším mečem:
    "Oblečte plnou Boží zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům.Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla. Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj, abyste se mohli v den zlý postavit na odpor, všechno překonat a obstát. Stůjte tedy ‚opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti, obuti k pohotové službě evangeliu pokoje‘ a vždycky se štítem víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého. Přijměte také ‚přilbu spasení‘ a ‚meč Ducha, jímž je slovo Boží‘.
    Efezským 6,11-17

    Jak tedy můžeme používat v duchovním boji meč Ducha svatého, když nečteme, neživíme se Božím Slovem? Znát a stavět se na pravdy Boží je tou nejúžasnější zbraní, proti tomu zlému.

    V církvi je jediným vládcem Boží Slovo.
    Musíme rozsuzovat podle Bible.
    Musíme hodnotit a posuzovat všechny divy a zázraky ve světle Božího Slova, abychom se přesvědčili, zda jsou podle něj a zda se s ním shodují

    OdpovědětVymazat
  5. Mně by stejně zajímalo hlavně to, jestli tady někom něco říká pojem "náboženská nesnášenlivost".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. add) Tomáš PavelMar 5, 2012 01:13 PM

      Mně by stejně zajímalo hlavně to, jestli tady někom něco říká pojem "náboženská nesnášenlivost".
      ----------------------------------------
      Ano říká, my totiž poukazujeme na špatnou nauku, která je mimo Boží SLovo, která Ho ruší, ale proti římskokatolíkům nemáme vůbec nic, několikráte zaznělo, že k nim cítím lásku a modlím se za ně, a žehnám každému věřícímu. Nesnáším lež, která se skrývá za tradici. Miluji Boží církev a Božího Syna Ježíše Krista.

      Takže jediný kdo tu opravdu projevuje "náboženskou nesnášenlivost, jste Vy sám, nikdy věcně neragujete, aby jste mne usvědčil z omylu, tím, že by Písmo ukázalo něco jíného než já chápu. Nikdy neodpovíte na přímé otázky. A jen urážíte, povyšujete se nad námi jako ten kdo zná pravdu, ale nám ubohým ji nezjeví, ať jdeme do zatracení, my ničemní protestanté, je to tak?

      Pokud by jste stál o spásu našich duší, jak Vás učí Matka církev, tak by jste otevřel Bibli, a rozhodl se mě přesvědčit Písmem Božím o pravdě, kterou hlásáte. Ale pro Vás jsme jen póvl, podle Vašeho přístupu, nebo se snad mýlím?

      Modlím se za Vás pane Tomáši Pavle, přimlouvám se u Ježíše Krista božího Syna, aby zjevil pravdu kterou hlásal, a která je v Písmu i Vám. Aby Vás zahrnul Boží láskou, a Vy poznal že jen v Ježíši je spása.
      Bůh Vám žehnej ve jménu Ježíše Krista.

      Vymazat
    2. Tak si laskavě poukazujte na svoje výmysly, lži a především neochotu uznat, že se od základu mýlíte - viz téma Desatero, jen proto, že jste lenošné si něco vyhledat na internetu. Nemáte s Ježíšem Kristem nic společného - takovou nenávist, jakou projevujete vůči římským katolíkům, Kristus nikdy neučil a ani není obsažena v Písmu. Koho ještě chcete přesvědčovat, že žijete a jednáte podle Písma, hm? Mne už rozhodně nepřesvědčíte.

      Vymazat
  6. ADD)
    Tomáš PavelMar 7, 2012 01:48 PM

    Tak si laskavě poukazujte na svoje výmysly, lži a především neochotu uznat, že se od základu mýlíte - viz téma Desatero, jen proto, že jste lenošné si něco vyhledat na internetu. Nemáte s Ježíšem Kristem nic společného - takovou nenávist, jakou projevujete vůči římským katolíkům, Kristus nikdy neučil a ani není obsažena v Písmu. Koho ještě chcete přesvědčovat, že žijete a jednáte podle Písma, hm? Mne už rozhodně nepřesvědčíte.
    --------------

    JEDINÝ KDO TU PROJEVUJE NENÁVIST VŮČI PÍSMU A TĚM, CO SE HO DRŽÍ JSTE VY. JÁ NEMÁM NIC PROTI KATOLÍKŮM ANI ŘÍMSKOKATOLÍKŮM, ALE JAK STÁLE TVRDÍM PROTI TRADICI A NAUKÁM, KTERÉ POPÍRAJÍ BOŽÍ SLOVO.

    "On jim odpověděl: „A proč vy přestupujete přikázání Boží kvůli své tradici? (Mt 15,3)
    Tak rušíte Boží slovo svou tradicí, kterou pěstujete. A takových podobných věcí činíte mnoho. (Mar 7,13)

    P.S. V článku Catholic News Agency, který je zdrojem této zprávy, je papež opakovaně označován jako „Svatý Otec“. Podle Ježíše však tento titul nikomu na Zemi nenáleží.

    "A nikoho si na zemi nenazývejte `Otcem´, protože máte jednoho Otce, který je v nebi. (Mt 23,9 B21)

    Proč římskatolíci jednají proti jasným Ježíšovým slovům? Kvůli své tradici?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Proč římskatolíci jednají proti jasným Ježíšovým slovům? Kvůli své tradici?"
      Nikoli - pouze a jen kvůli Vašemu přesvědčení.

      Vymazat
    2. ADD) Tomáš PavelMar 9, 2012 05:59 AM

      "Proč římskatolíci jednají proti jasným Ježíšovým slovům? Kvůli své tradici?"
      Nikoli - pouze a jen kvůli Vašemu přesvědčení.
      ---------------------------
      "A nikoho si na zemi nenazývejte `Otcem´, protože máte jednoho Otce, který je v nebi. (Mt 23,9 B21)

      TAKŽE MI CHCETE ŘÍCI, ŽE SE PAPEŽI NEŘÍKÁ SVATÝ OTČE? PROTOŽE SE MU TAK ŘÍKÁ....TO VÍME VŠICHNI

      Vymazat
    3. Věříte, že je mi už po všech zkušenostech s Vámi naprosto jedno, co si ve své totální pomatenosti z mých slov vyvozujete?

      Vymazat
    4. add) Tomáš PavelMar 11, 2012 10:25 AM

      Věříte, že je mi už po všech zkušenostech s Vámi naprosto jedno, co si ve své totální pomatenosti z mých slov vyvozujete?
      -----------------
      JEžíš řekl:
      "A nikoho si na zemi nenazývejte `Otcem´, protože máte jednoho Otce, který je v nebi. (Mt 23,9 B21)

      "tak rušíte Boží slovo svou tradicí, kterou pěstujete." Marek 7,13

      "Má na sobě plášť zbrocený krví a jeho jméno je Slovo Boží." Zj 19,13

      Vymazat

Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)