pátek 25. dubna 2014

Podobnost čistě náhodná? Adventisté versus Jehovisté




Podobnosti a shody v učení adventistů a Svědků Jehovových.
znak
adventisté
jehovisté
historický předchůdce 
Millerité
Millerité
výpočty konce světa
rok 1844
rok 1914 (poprvé)
vysvětlení neúspěchu
Kristus vešel očistit svatyni v nebesích
Kristus přišel neviditelně na zem očistit chrám
spasení
poslušnost přikázání
poslušnost přikázaní
kdo je Kristus
Michael implicitně
Michael explicitně
co je smrt             
spánek
spánek
co je peklo           
anihilace
anihilace
kdo je ostatek
adventisté
Jehovisté
Křesťanské církve
svedené ďáblem
svedené ďáblem
budoucnost vykoupených
Život na obnovené zemi
Život na obnovené zemi
autoritativní spisy
Proroctví E. Whiteové
Strážná věž
výlučná pravda
Svěcení soboty
Odmítání transfůze
 
Této  podobnosti jsou  si  adventisté  velmi dobře  vědomi, a proto   se  od   učení  Svědků   Jehovových  různými  publikacemi distancují.  Je  však  nutné  podtknout,  že  alepospoň  formálně adventisté věří  a obhajují Kristovo Božství,  byť v dalším učení nevědomky Božské atributy Kristu upírají.

Přehled některých doktrín popírajících Kristovo Božství a poslání.
Atributy Krista a jeho dílo
Biblický pohled
Adventistický pohled
Podstata
Život věčný
Zemřel věčnou smrtí
Původ
Boží Syn
Michael
Oběť
Oběť Melchisedechovská
Oběť levitární
Smíření
Dokonáno na kříži
Stále není dokonáno
Vykoupení
Hřích svatých vložen na Krista
Hřích svatých vložen na satana
Soud
Kristus je soudce
Kristus je obžalovaný
Vláda v tisíciletém království
Na zemi vládne Kristus
Na zemi zůstává satan
Víra v Krista
Dar víry mají pouze svatí
Dar víry mají všichni lidé
Věrnost
Smlouvu s Izraelem zruší satan
Smlouvu s Izraelem zrušíl Kristus
Zákon
Kristus naplnil Zákon
Kristus porušil sobotu



Všichni mají stejný posvátný text, Bibli, a všichni věří v téhož Boha, všichni hlásají slova mladého židovského muže, který působil před dvaceti stoletími a každé z těchto hnutí říká, že má pravdu zrovna ono. A přece se liší.

Adventisté sedmého dne

I když je Adventisté sedmého dne název pro náboženskou sektu, nesmí se opomenout její obrovské odnože, díky kterým se tato sekta velmi podobá spíše nějakému obyčejnému hnutí. Adventistů sedmého dne, jako samostatné sekty je v dnešní době na celém světě něco okolo deseti tisíců.

Adventisté sedmého dne vyrostli na počátku 19. století z jiného adventistického hnutí. Největší zlom v jejich historii však přišel až v pozdějších letech, kdy proběhlo tzv. Velké zklamání, tedy nevyplněné proroctví o druhém příchodu Krista(1836, 1843). Za jednu z největších osobností adventistického hnutí je považována Ellen G. Harmonová (Whiteová), která po roce 1844, na kdy byl opět stanoven druhý neúspěšný příchod Ježíše, prohlásila, že se proroctví vyplnilo, jen ne doslovně. Tvrdila, že Ježíš přece jen vstoupil do své svatyně, ale zatím aby ji očistil. Později se stala vůdkyní tohoto hnutí a sepsala spisy Velký spor a Touha věků, kde vysvětluje učení adventistů, avšak Bible je jedinou adventistickou oficiální autoritou.

Jak už z názvu Adventisté sedmého dne vypovídá, adventisté učí o druhém příchodu Ježíše(advent) a konají bohoslužby sedmého dne v týdnu. Věří, že jsou pravými věřícími, ne však jedinými. Co se týče posmrtného života, věří, že až zemřou, zůstanou v hrobech, kde vyčkají, než si pro ně Kristus přijde. Zdůrazňují také, že spása nepřijde dodržováním zákona, nýbrž skrze víru.

Církev adventistů sedmého dne velmi podporuje zdravou životosprávu. Bojuje proti kouření, požívání alkoholu a doporučuje vyváženou vegetariánskou stravu. Mimo to, vede mnoho zdravotnických středisek a vypomáhá společensky slabším občanům. Prosazuje rovněž široké vzdělání a to také hlavně v křesťanských souvislostech. Řídí několik mateřských, základních i středních škol, v Británii dokonce jednu vysokou školu.



Náboženská společnost Svědkové Jehovovi


Označení Svědkové Jehovovi vychází z biblické knihy proroka Izajáše, Jehovi (43:10): "Jste moji svědkové, pravil Pán . . ." a podobných pasáží. Na celém světě je jich dnes okolo 4 milionů a u nás v české republice jsou Svědkové Jehovovi dokonce státem uznávanou církví.

Za zakladatele Jehovistů je považován Charles Taze Russel rodák z pensylvánského Pittsburghu, velmi ovlivněný proudem The Midnight Cry odštěpeným od Adventistů. Většinu svého života strávil studováním bible a došel k závěru, že po smrti není nic - až do Druhého příchodu pro věřící a začal toto tvrzení šířit. Oficiálně pak byla Náboženská společnost Svědkové Jehovovi založena roku 1892 v USA.

Svědkové Jehovovi vychází z raného křesťanství a alternativního výkladu bible.První konec světa stanovovali na rok 1914, když se ale termín nepotvrdil a to ani v dalších datech 1918, 1925 a 1975, prohlásily Svědkové Jehovovi, že od roku 1914 jsme v tzv. posledních dnech. Věří, že Kristus je od té doby král nebe a bude kralovat se 144 tisíci vyvolenými, ostatní, kteří stojí na straně Boží, tedy na straně Svědků Jehovových, se stanou "lidmi podobným ovcím" a budou navěky žít v ráji na zemi. Zbytek světa bude ale zničen.
Svědkové Jehovovi nevěří v Trojici, Ducha svatého považují za boží činnou sílu, Ježíše ztotožňují s archandělem Michaelem a neslaví Vánoce, Velikonoce, narozeniny ani jmeniny, slaví jen tzv. Památnou slavnost, připomínající poslední večeři Ježíše Krista s jeho učedníky. Známí jsou také tím, že odmítají kouření, alkohol, vojenskou službu, jakoukoli účast na vládě(i účast ve volbách) a hlavně transfúzi krve. Pro všechny případy u sebe nosí každý jehovista prohlášení ve kterém stojí: "V žádném případě si nepřeji, aby mi byly podány krevní transfúze (krev, koncentrát červených krvinek, plazma, bílé krvinky a krevní destičky), i kdyby je lékaři považovali za nezbytnou pro zachování mého života nebo mého zdraví." O této věci se vedou ve společnosti velké spory.

Svědky Jehovovi určitě znáte i z vlastní zkušenosti, stávají na veřejných místech, zvoní u dveří a rozdávají časopisy Strážná věž a Probuďte se! V celém hnutí se prostřednictvím Zprávy kazatelské služby provádí u členů kontrola, kolik knih, brožur, nových exemplářů Strážné věže a Probuďte se! bylo rozdáno a kolik hodin kazatelské služby bylo absolvováno. Je to jedna z nejaktivnějších sekt s velmi přísnou vnitřní organizací.

25 komentářů:

  1. Rád bych zmínil pár připomínek: adventisté se začali utvářet až po roce 1844, výpočet konce světa tudíž neprovedli oni. Právě neúspěch této kalkulace dal za vznik adventismu s. d. Jelikož jejich učení vychází (zcela překvapivě, že?) z Bible, věří, že spasení lze získat jen díky oběti Ježíše Krista (2K 5,19). Poslušnost přikázání jako ovoce je přirozený důsledek živého vztahu s ním (Ř 3:31, Gal 5:25).
    Smrt ke spánku přirovnával Ježíš – jedná se pouze o přirovnání (J 11:11–12). Smrt jako taková je mj. konec existence bytosti (Kz 9:5–6, Ž 115:17).
    Ke Kristu: ač jsem sám adventista, nejsem si vědom jeho podstaty ve věčné smrti (1J 5:20). Dále je Boží Syn (taktéž 1J 5:20) a zároveň i Michael (Jd 1:9 vs J 11:25). A to zdaleka není vše – v tomto článku je obsaženo mnoho zavádějících informací o církvi Adventistů s. d. Ohledně této církve doporučuji k prostudování tuto stránku: adventist-defense-league.blogspot.cz PE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zajímavé-jak jde o falešné výpočty příchodu 1844,tak se to adventistů"netýká",ale jak jde o pokračování na sloupech těch,kteří to vymysleli,tak je to v pořádku.Přitom je to stále stejná mutace.
      Článek má pravdu pár mezer,ale co je opravdu stejné je fundamentalistické uchopení čtení textů bible a praktikování vytržených souvislostí a s tím si mohou se sektou Jehovistů podat ruce.

      Vymazat
    2. Vytrhávání souvislostí si nejsem nikterak vědom, jestli tomu tak je, věřím, že k tomu nepřetržitým osobním studiem dozajista dospěji :)
      Co se týká a netýká adventistů – raní advenstičtí průkopníci byli ovlivněni milleritským hnutím, které dalo vzniknout mnoha směrům. Církev adventistická jako taková však oficiálně vzniká až roku 1863, což je, dle mých výpočtů, o několik let později od Millerova prohlášení o výpočtech druhého příchodu Ježíše. V zapáleném bádání budoucí adventisté zjistili, že výpočet data byl správný, avšak událost byla interpretována špatně, nejednalo se o druhý příchod. Staví tak na milleritském výpočtu, přidává nový výklad o nebeské Svatyni, který formuje věrouku této církve. PE

      Vymazat
    3. Přesto je nauka o nebeské svatyni nebiblická, protože nelze něco očistit tam kde je vše svaté :) ... tisícileté kralování Ježíše bude bez hříšníků, satana, který by působil a bez jeho démonů, kteří budou spoutaní v ohnivém jezeře, proto ani toto nelze brát jako pravdivé a biblické ...

      Zjevení 20 kapitola
      Uviděl jsem, jak z nebe sestupuje anděl, který měl klíč od bezedné propasti a ve své ruce veliký řetěz. Zmocnil se draka, toho dávného hada, jenž jest Ďábel a Satan, na tisíc let jej spoutal a uvrhl do bezedné propasti. A zamkl a zapečetil ji nad ním, aby již nesváděl národy, dokud se nedovrší těch tisíc let. Potom musí být ještě na krátký čas rozvázán. A spatřil jsem trůny a ty, kteří se na ně posadili, a byl jim svěřen soud; uviděl jsem také duše těch, kteří byli sťati pro Ježíšovo svědectví a pro Boží slovo, i ty, kteří se nepoklonili šelmě ani jejímu obrazu a nepřijali její cejch na čelo ani na ruku. I ožili a kralovali s Kristem tisíc let. Ostatní mrtví neožili, dokud se těch tisíc let nedovršilo. To je první vzkříšení. Blahoslavený a svatý, kdo má podíl na prvním vzkříšení; nad těmi druhá smrt nemá pravomoc, nýbrž budou kněžími Božími a Kristovými a budou s ním kralovat tisíc let.

      Vymazat
  2. Duše neumírá ale při příchodu Pána Ježíše dostane nové nesmrtelné tělo, někdo k věčnému zatracení, někdo k věčnému životu s Bohem. Ježíš není anděl, ale Bůh sám. JHVH má jméno Jehosua čož je spása a Boží Syn

    OdpovědětVymazat
  3. Nesmrtelnost duše je platónská filosofie, která křesťanství ovlivnila ve středověku (spolu s posmrtným životem a očistcem) — do té doby se s tímto v židovském učení ani v učení Ježíše nesetkáme. V Bibli se setkáváme zvlášť se slovem ruach pro ducha (také dech, vítr) a zvlášť pro duši (to jest hebrejsky nefeš). Dle Gen 2,7 se stal člověk živou DUŠÍ po tom, co do něj Bůh vdechl DECH života. Podle 1K 15,45 pak můžeme dále vidět, že člověk sestává z těla a “dchnutí života”, které tvoří živou duši. Při smrti, při rozpadu těchto dvou složek, se tělo vrací zpět do země a dech života (ruach) se vrací k Bohu – živá duše (nefeš) tak zaniká. Příklad mohu uvést v Lukášovi 23,46: “A Ježíš zvolal mocným hlasem: „Otče, do tvých rukou odevzdávám svého ducha.“ Po těch slovech skonal.” Zde je řeckým ekvivalentem hebrejskému ruach slovo Pneuma. Ježíš zde sám říká, že odevzdává ducha/ruach/Pneuma opět k Bohu, nemluví však o zmiňovaném nefeš, které v tu chvíli zaniká.
    I přesto se setkáme s následným vzkříšením při druhém příchodu Krista (např. Jan 5,28–29), jak říkáte, někdo bude vzkříšen k věčnému životu s Bohem, někdo k “věčnému” zatracení.
    Ohledně Ježíše jako anděla jsme se asi nepochopili, škoda, že jste nezavítal na stránky, které jsem doporučoval výše. Nejde o Ježíše jako o pouhého anděla, to vůbec ne, samozřejmě, že je Ježíš Bohem. Pro další ilustraci uvedu verš z knihy Soudců 13,21–22: “Manoach ani jeho žena pak už Hospodinova anděla neviděli. Tehdy si Manoach uvědomil, že to byl Hospodinův anděl. „Určitě zemřeme!“ řekl své ženě. „Vždyť jsme viděli Boha!““ Tady Samsonův otec jasně říká, že anděl byl samotný Bůh. Dále se v Exodu 3,2.4 nejprve vyskytuje anděl a následně se hned jedná o Boha (v hebrejštině je tam zmíněn JHVH i Elohím). V Gen 31,11 oslovuje Jákoba “Boží anděl” a ve 13. verši dodává: “Já jsem Bůh Bet-elu”.
    Ke jménu: Michael znamená “Kdo je jako Bůh?” (Bůh – El, dříve zmíněno Elohím). V Iz 14,12–14 je popisován Lucifer, který se chtěl “rovnat s Nejvyšším”. Chtěl být JAKO BŮH. Kdo je jako Bůh? Miy-kiy-el. Chtěl se rovnat s Ježíšem. Navíc se nejedná o ledajakého anděla, nýbrž o archanděla, šéfa všech andělů. V hebrejštině je ekvivalentem pro šéfa také princ, kníže nebo vládce. Tento výraz se objevuje v Dan 12,1, kdy je Michael nazván knížetem pomocí slova sar. V Jozue 5,14 se píše: “„Já jsem vůdce Hospodinova vojska. Teď jsem tu.“ Jozue padl tváří k zemi a poklonil se. „Jaké příkazy má můj pán pro svého služebníka?“ zeptal se.” Jozue se zde poklonil před vůdcem = opět slovo sar užité u Michaela v Danielovi. A je toho mnohem víc... stačí pozorněji pátrat :) PE

    OdpovědětVymazat
  4. Mohl by autor stránek vysvětlit proč Kristus o Lazarovi říká, že spí,
    a až po reakci učedlníků říká zjevně - zemřel?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tímto Euferismem se v Novém zákoně označuje smrt, a to především u věřících, kteří budou tělesně vzkříšeni k věčnému životu (1K11,30; 15,51; 1Te 4,13)

      PS: Euferismus=je pojmenování, které zmírňuje, zlehčuje, zjemňuje či přikrašluje špatné nebo nepříjemné skutečnosti či zdůrazňuje jejich pozitivní stránku

      Vymazat
    2. Používejte správný pojem Eufemismus. S tou smrtí to je tak, že 1 1.Korintským 15:26  Nejposlednější pak nepřítel zahlazena bude smrt.

      Vymazat
    3. Používejte správný pojem Eufemismus. S tou smrtí to je tak, že 1 1.Korintským 15:26  Nejposlednější pak nepřítel zahlazena bude smrt.

      Vymazat
    4. pokud neexistuje večné zatracení, není třeba věřit v Boha, o nic nepřijdeme, když umřeme a již nic nebude, nebudu litovat ....

      Vymazat
    5. Mimochodem. Jste křesťan - kristovec? Pokud ano, jaká je vaše motivace k následování Krista? Strach...? Strach z věčných muk pekelných? (Sk 11,26; Zj 14,4; Mar 12,28-30; 1. Jan 4, 16-19) Když by nebylo pekla, pak není důvod být Ježíšovým učedníkem? Stojí-li vaše víra na strachu, vaší motivací je strach z nekončícího pekla a je to i hlavní argument, kterým "zvete" nevěřící k obecenství víry, pak je mi vás velmi, velmi, velmi líto...:-((( I kdybyste byl jinak sebeznalejší teolog, už jen vaše přesvědčení a víra by pro vás musela být neskutečným břemenem, traumatem a tragédií, kterou byste, bohužel, šířil dál...

      Vymazat
    6. Není-li vědomí trestu, tedy za hřích smrt věčné zatracení, není důvod milovat, kdo bude milovat víc, ten komu byla dána milost nebo ten ketrý si žije dle parvidel? Milost je ta kdo určuje lásku k tomu, kdo milost uděluje, nemyslíte? Mám strach za ostatní, že ostatní jdou do záhuby do hněvu Božího, proto se snažím ukazovat kdo je Ježíš a co učí

      Vymazat
    7. Tak po čase jsem se opět dostal na tyto stránky, proklikem z jiných stránek. Můžeme pokračovat v diskusi:-) Víte, to spojování lásky s trestem mi moc nesedí. Není-li věčné zatracení, že není důvod milovat? To myslíte vážně? Jestli takto jako křesťané prezentujeme Boha, nedivím se, že řada lidí se k Němu pod dojmem z naší "skvělé" a "neodolatelné" reklamy obrací zády... Také milujete své rodiče nebo děti jen nebo hlavně proto, že vás nebijí? Pochopitelně, vědomí, že Boží milost zachraňuje hříšníka před druhou smrtí je další a nesmírně silnou motivací pro lásku k Bohu a je to úžasná zpráva, přímo ta nejlepší ze všech - je to věčné evangelium o Boží velikosti, velkomyslnosti, dobrotě a lásce! Ale nezlobte se na mě, není to jedinou motivací. Boha bychom mohli obdivovat, uctívat a milovat, i kdyby věčný život neexistoval a měli jsme od Něj dar jen časného života. Vždyť i tento život, i když poznamenaný hříchem, dokáže být krásným a člověk by ho měl vnímat jako dar. Kdysi jsem četl citát jednoho starověkého řeckého filosofa opěvujícího život (myslel tím pozemský) a děkujícího Bohu (i když neznal přímo biblického Boha), že ho uznal hodným se účastnit slavnosti života. Oč více bychom měli být Pánu Bohu vděční jako křesťané!
      Mluvíte o Božím hněvu. Dobře, i Bible o něm mluví. Jen jde o to, jak se tomu rozumí... Zajímalo by mě, jaká je Vaše osobní představa Pána Boha? Je to rozzlobený Bůh Otec, který se zuby nehty drží, aby nás nevyhladil z povrchu zemského a Bůh Syn, Ježíš Kristus, který ho konejší, uklidňuje, domlouvá Mu a přesvědčuje Ho, aby to s námi ještě nezabalil? Nebo je to Bůh, milující Otec, který poslal Svého Syna, aby nás zachránil? (J 3,16.17; 16,26.27)

      Vymazat
  5. Vy si to ale špatně vykládáte, pane Kdohleda Nalezne. CASD neučí, že po smrti už nic není a nikdy nebude. To jste zaspal dobu a zůstal ve starověku u saduceů :-) Neztotožňuje se pouze s tezí okamžitého posmrtného života. Jednoho dne, ale dojde ke vzkříšení z mrtvých. A pak už klasika - poslední soud, věčný život pro spasené a ohnivé jezero pro nespasené. Pozor, vnímáte ten rozdíl?:-) Mimochodem, o smrti jako spánku se mluví i ve Starém zákoně, např. Da 12,2, a to jak pro spasené, tak pro nespasené. Eufemismus? Možná. Ale i něco víc, na to nezapomeňte:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. CSAD učí, že hříšníci zakusí 2 smrt a již nebudou existovat, tedy neexistuje věčný život pro ně v zatracení, ale jen pro vyvolené, kteří světí ne Ježíše, ale sobotu a věří prorokyni ...

      Vymazat
    2. Nevím, co je CSAD...snad ČSAD bez ztraceného háčku?:-) Promiňte, ale Vaše argumentace je zavádějící. Pokud je mi známo, adventisté věří, že věčný život je Božím darem pro všechny ty, kteří vírou přijmou Boží milost, která se projevila smrtí Pána Ježíše na golgotském kříži za jejich hříchy. Tečka. Pod pojmem víra přitom rozumí víru upřímnou, opravdovou, nesnažící si před Bohem na nic hrát, víru, která není jen intelektuálním přitakáním, ale, biblickým příměrem, neustálým chozením v Duchu, což je dennodenní život v Kristu a s Kristem. Víru v Boha chápou především jako vztah k Bohu, tedy víru vztahovou. Chápání doktrinální, jak ho zde naznačujete, je něco trochu jiného. To, že v rámci jejich přesvědčení patří do praktického křesťanského života i svěcení soboty je sice věc, na kterou lze mít věroučně různé názory, tedy pochopitelně i názor nesouhlasný, ale je to v rámci jejich pochopení Písma pojetí vnitřně konzistentní. Není to, promiňte mi ten lidový termín (když on je ale tak trefný!), vyčůranost. Prostě princip: když něčemu věřím, tak bych tím měl i žít. Jedná se podle Vás o špatný princip?

      Vymazat
    3. Mimochodem, to že spasení je podle adventistů vázáno na víru v jakousi prorokyni máte odkud?

      Vymazat
    4. Má-li kdokoli za to, že CASD kompromituje evangelium, že učí spasení ze skutků, ať si prostuduje oficiální adventistické zdroje.
      TIP: Pravidelné adventistické bohoslužby na celém světě se mimo modliteb a zpěvů k Boží oslavě skládají typicky ze dvou částí: sobotní školy a kázání Božího slova. V sobotní škole se každé čtvrtletí probírá jednotně na celém světě určité téma nebo biblická kniha. K tomuto studiu Bible CASD vydává studijní pomůcku Průvodce studiem Bible. Protože letos, 31. října, uběhne 500 let od přibití 95 tezí Martina Luthera proti odpustkům na dveře wittenbergského kostela, zařadila CASD k výročí této události do programu sobotní školy studium Listu Galatským (3. čtvrtletí 2017; název Evangelium v Listu Galatským) a studium Listu Římanům (4. čtvrtletí 2017, název Spaseni jedině vírou). Včera proběhlo studium posledních částí Galatským, příští sobotu, 4.10.2017, začne studium Římanům. Adventistické bohoslužby jsou veřejné, otevřené všem lidem, kteří se chtějí přijít podívat. Kohokoli, kdo se chce přesvědčit, co CASD opravdu učí o spasení, mohu jen vyzvat, ať přijde, poslechne si a bude-li mít chuť, ať klidně podiskutuje. Sobotní škola není kázání, je to o diskusi mezi jejími účastníky, obvykle v tzv. "třídách", které mohou mít mezi 5-20 účastníky, kde funkci pomyslného moderátora zastává tzv. "učitel". Učební pomůcka, jakási "skripta" k listu Galatským jsou ke stažení po jednotlivých týdnech nebo i jako celý čtvrtletní komplet zde: http://sobotniskola.casd.cz/category/lekce-pro-studenty-pdf/ List Římanům není zatím dostupný na českých stránkách sobotní školy, prozatím jen na mezinárodních stránkách, v různých jazycích: https://www.sabbathschoolpersonalministries.org/international

      Vymazat
  6. CASD učí že věčný život získají ti, kdo milují Ježíše. Ježíš říká jak se pozná že Jej miluji - totiž že zachovávám přikázání. Jak zní přikázání určitě víme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hahahahaha. Ježíš nikde neprohlašuje "kdo mne miluje a věří ve mne, musí plnit přikázání"

      Vymazat
    2. Pro Unknowm- Ale Písmo to prohlašuje a je to ve Zjevení 14,12 takto: Zde se ukáže vytrvalost svatých, kteří zachovávají Boží přikázání a věrnost Ježíši. (víru v Ježíše). A co by jste chtěl jako křesťan zachovávat jiného, když ne Boží přikázání, které je svaté?? A které napsal svoji rukou.. a Bůh je také neměnný, nic neruší co vydal,to jen člověk je převlékač kabátů jak se mu to hodí..

      Vymazat
  7. Teď si tu čtu to úvodní povídání o adventistech. Pár faktických připomínek a jedna poznámka na zamyšlení... Bude to na díly, celé se mi to sem nevejde:-D
    1) Pravopisně správné označení skupiny je adventisté sedmého dne, nikoli Adventisté sedmého dne (podobně např. presbyteriáni nebo charismatici také nepíšeme s velkým P nebo Ch). Označení církve se pak již píše s velkým počátečním písmenem, Církev adventistů sedmého dne. Případnou omluvou pisateli budiž, že ani adventisté sami často neví, jak se mají psát:-)
    2) Zmíněné tabulky zcela na začátku, srovnání CASD a NSSJ, stejně jako tzv. "biblický" (mimochodem, je autor stránek kalvinista?:-)) a adventistický pohled, jsou zjednodušující, nepřesné, a proto zavádějící. Pro toho, kdo skupiny lépe nezná, mohou snadno vytvářet pokroucený obraz, ale rozpitvávat to by bylo na dlouho...
    3) Obrovské odnože adventistů sedmého dne. O jakých se tu mluví? Pokud vím, od CASD se skutečně historicky odštěpila řada skupin (a asi stále se odštěpují další), ale početně se jedná o výrazně menší společenství než je CASD.
    Církev adventistů prvního dne, která se zrodila stejně jako CASD z milleritského hnutí (pojmenovaném po vůdci hnutí, baptistickém kazateli Williamu Millerovi), není ani odštěpením od CASD ani s ní není početně srovnatelná.
    4) CASD určitě nemá deset tisíc členů, to tak někdy v 19. století. Jen milleritů bylo prý na 50 tisíc a podle některých odhadů zasáhlo hnutí až milion Američanů v době, kdy USA měly, tuším, kolem 17 milionů obyvatel. Podle vlastních oficiálních statistik za rok 2015 se k CASD hlásí více než 19 milionů pokřtěných členů (nepočítají se tam děti adventistů ani lidé navštěvující pravidelně jejich bohoslužby nebo vyučování). Viz: http://www.adventist.org/en/information/statistics/article/go/-/seventh-day-adventist-world-church-statistics-2015/

    OdpovědětVymazat
  8. 5) S vysvětlením důvodu tzv. Velkého zklamání přišel mezi adventisty jako první jistý Hiram Edson, nikoli Ellen Whiteová.
    6) Řídí několik...škol a v Británii dokonce jednu vysokou školu. No, nemýlím-li se, CASD provozuje v Británii skutečně vysokou školu, Newbold College. Celosvětově (statistika ze stejného zdroje jako výše) však církev udává provozování necelých 7800 škol, z toho 115 škol vysokoškolského a vyššího odborného typu. Kdysi jsem kdesi četl, že CASD údajně provozuje druhý největší církevní vzdělávací a zdravotnický systém na světě (po katolickém).
    7) Adventisté - sekta nebo církev? Řada denominací a osobností z jiných církví si kladla a klade otázku, kam zařadit CASD. Je CASD jako organizace církev nebo sekta? Stejnou otázku si kdysi kladl známý evangelikál Walter R. Martin, který se široce zabýval skupinami hlásícími se ke křesťanství. Zatímco ve své publikaci The Rise of the Cults, vydané r. 1955, adventisty označil za kult, v následujícím roce po jeho setkáních s významnými adventistickými představiteli uveřejnil v Eternity Magazine sérii článků, kde mění svůj postoj a adventisty chápe v centrálních doktrínách jako převážně ortodoxní, v méně významných článcích víry jako heterodoxní křesťany náležející do evangelikálního proudu. V tomto duchu se šířeji vyslovil i v The Truth About Seventh-day Adventism (1960) a v The Kingdom of the Cults (1965; zaktualizováno autorem 1985).
    S pojmem sekta by se mělo zacházet značně opatrně. Za prvé proto, že existují různé definice, co je to sekta. Mluví-li někdo o sektách, je zapotřebí nejprve definovat, z jakého pohledu hodnotitel k látce přistupuje. Různé přístupy se mohou lišit mírou objektivity/subjektivity. Jestliže nějakou skupinu označím za sektu, měl bych uvést, co pod tím pojmem rozumím, jak ho vymezuji, jaké znaky a v jaké míře podle mě daná skupina naplňuje. Je zřejmé, že čím subjektivnější kritéria stanovím, tím subjektivnější mé hodnocení v závěru bude. Za druhé, sekta je nálepka. A to nálepka vnímaná ve společnosti, ať už úzce křesťanské nebo široce občanské, jako dehonestující, pejorativní. Je velmi jednoduché onálepkovat sektou někoho, kdo rozumí věcem jinak než já, chápe je odlišně, než jak je chápu já sám. Vlastně není nic jednoduššího. Takto by se jednotlivé denominace a křesťané snadno mohli onálepkovat navzájem prostě proto, že nemají shodnou věrouku. "Věříš jinak?! A v tom, co já považuji za důležité a znak pravověrnosti? Jsi sektář!" Bohužel se to v křesťanských kruzích nejednou děje:-( Nezdá se mi to však ani konstruktivní (konstruktivní je dialog založený na vzájemném respektu), ani čestné (uvědomme si, že sektářské nálepkování je vlastně očerňováním, emotivním výlevem), tím méně křesťanské (momentálně mě napadá např. apoštolova výzva o považování druhého v pokoře za přednějšího sebe sama /Fp 2,3/, nebo Ježíšův výrok o vzájemné lásce mezi křesťany jako o znamení pro svět /J 13,35/, anebo Jeho odsouzení pokrytectví v přísloví o třísce a trámu.../Mt 7,1-5/).
    Tímto bych pisatele úvodního textu o adventistech chtěl vyzvat ke korekci faktických nepřesností. Jde vidět, že se jedná o člověka, pro kterého nejsou zmínění křesťané úplně španělskou vesnicí, na druhou stranu pár lekcí z církevních dějin a religionistiky by neuškodilo - jen takový tip;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvěle napsané, bratře. Jak o sektářství(kde je jednoznačný samozvaný vůdce), tak i neodborných znalostech provozovatele tohoto webu. Jednoduché je zároveň pravdivé - studium Svatého Písma. A nutnost diskutovat výklad veršů s fundovanými představenými, protože i jiný překlad Bible může zapříčinit různý výklad, jiný názor a někdy i špatné pochopení významu a poselství pravdy.

      Vymazat

Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)