Rozhovor s Dr. James E. Whitem
Dr. James R. White* vysvětlíte nám rozdíly mezi
katolicismem a evangelicismem?
To co oddělovalo katolicismus od evangelikalismu (i
protestantismu) bylo zaměřeno na dva aspekty
1)
Otázka Autority
2)
Otázka Evangelia
„Sola Scriptura“ – Písma jsou jediným a neomylným
zdrojem pro víru církve
„Sola Fide“ – víra samotná je mechanismem, kterým
osoba přijímá Boží spravedlnost a který umožňuje člověku mít skutečný mír
s Bohem
Tyto dva aspekty jsou tím nejdůležitějším, když se
zaobíráme římským katolicismem, i když je mnoho dalších věcí, kterými se dá zaobírat,
a jsou natolik rozdílné, jako papežství, dogma Marie a spoust dalších věcí.
Tyto dva aspekty jsou stálé a nemizí, naneštěstí
hodně evangelikálů se z nějakého důvodu rozhodlo považovat tyto
rozdílnosti („Sola Scriptura a „Sola Fide ) za něco méně závažného, než za
ústřední a rozhodující rozdíly.
Co je hlavní autoritou pro římský katolicismus?
Tim Staples římsko-katolický apologetik v USA
učinil prohlášení v jednom svém pořadu „To co si potřebujeme uvědomit, že
římský katolicismus neodvozuje žádnou ze svých doktrín z textu Písma!“ A
má pravdu. Zatímco se římský katolicismus bude odkazovat na Písmo a bude mluvit
o Písmu jako o něčem s autoritou …. Ale opakem „Sola Scriptura“ je “Sola
Ecclesia“ Řím říká, že máte Písmo a tradici, že Církev je pod autoritou Písma a
tradice (Katechismus § 97)1)
Problémem je, že Řím tvrdí, že má
pravomoc definovat co tvoří Písmo, upravovat kánon Písma, a vykládat Písmo
neomylně. A když už jej interpretuje její interpretace nemůže být opravena (Katechismus §84-§88)2)
Definuje, co je tradice a jaký je rozsah tradice, jaké spisy církevních otců
můžou být považovány za tradice, a jaké další můžou být odmítnuty. A poté i
neomylně vykládat co je tradice, Jak můžeš být pod autoritou dvou věcí, které
jsou pro svou definici a interpretaci závislé na tobě? Já si myslím, že je to
nemožné.
Definitivní autoritou římsko-katolické církve je samotná
římsko-katolická církev! (katechismus §119)3) Řím je tudíž
v monologu sám se sebou a není v dialogu s Písmem a tradicí, to
opravu není ten případ.
Od doby reformace, když se podíváme, co Řím
definoval jako dogma, nebylo tam vyjasnění ohledně doktrín spasení či něco
podobného.
Co jsou 3 velká dogmata, která byla definována
římsko-katolickou církví od doby reformace?
1870 – papežova neomylnost;
předtím v roce 1854 to bylo neposkvrněné
početí Marie
a konečně tělesné nanebevzetí panny Marie
v roce 1950.
Tyto doktríny jsou zcela totálně mimo biblické
zjevení. A zejména poslední dvě, zcela mimo tradici rané církve. Takže Řím se
opravdu stal autoritou sám sobě a proto ve skutečnosti není reformovatelný,
protože není žádný hlad, kterému by církev naslouchala, který by mohl přinést
reformaci.
Protestanti říkají „semper reformanda“ – vždy reformující. Církev
naslouchá a je podřízena hlasu svého Pána Ježíše, jejího ženicha, a tento hlas
je k nalezení v Písmu. A i když je Církev popsána jako jeden
z pilířů uchopujících pravdu v Pavlově listu Timoteovi (1. Tim 3,15)4),
přesněji se tam mluví o místním sboru, jako pilíř na zemi, který drží něco
nahoře … Řím často zneužívá tento
text, věříme, že církev je pilířem a
základem pravdy5), ale církev podpírá ještě něco dalšího a tím je evangelium Ježíše Krista, což je
Boží Pravda. A je naší slávou a povoláním toto předávat ostatním, ale my to
nedefinujeme, je to církvi dáno!
Zůstáváme pod autoritou Božího Slova a uvědomujeme
si, že Písmo je jediným Bohem vdechnutým zjevením, které vlastníme a není nic
jiného, (2 tim 3,16-17)6) co by bylo vdechnuté Bohem kromě Písem.
Je to docela legrační, v debatě, kterou jsem měl
s jezuitským knězem, velice laskavý muž, kterého si velice vážím. Když
jsme rozebírali tuto záležitost, položil jsem mu otázku, která myslím tohle
velmi dobře ilustruje. Mluvil o potřebě
tradice v církvi, a o věcech, které s tím souvisejí. Zeptal jsem se
následovně:
- „Je
nějaké slovo Ježíše Krista, cokoliv co kdy Ježíš řekl, co by bylo
k nalezení jako dogmaticky definované římskokatolickou církvi na základě
tradice samotné, ale co není zaznamenáno v Písmu? Cokoliv, co Ježíš řekl, o čem
římskokatolická církev tvrdí, že to Ježíš řekl pouze na základě tradice“
- A On odpověděl: „Ne nic takového
není.“
Když se podíváme, k čemu tradice Říma vedla, nikdy to nebylo k ujasnění
evangelia. Vždy to evangelium jen zatemnilo, přineslo méně porozumění
evangeliu, tím, že přinášela věci, které nám Duch svatý nedal.
Je to vskutku drahocenná pravda, které se můžeme
držet, „Sola Scriptura“ Slovo Boží
nám bylo dáno, jak Pavel zmiňuje v Tesalonickým, popisuj, jak jej přijali
opravdu slovo od slova, jako Slovo Boží. Porovnávat toto s církví
a učinit církev a tradici konečnou autoritou – následky tohoto rozhodnutí jsou
očividně člověkem vytvořené doktríny, dogmata a jiná učení.
Ale na druhé straně by bylo dobré, kdybys Jamesi mohl stručně odpovědět
jednu z častých výčitek namířených proti evangelikálům, a tím je tzv.
evangelikální chaos, lidé namítají, že protože nemáme autoritu církve, tak to
je ten důvod proč je takový zmatek mezi
evangelikály, protože ve skutečnosti mezi nimi není autorita.
Je zmatek mezi evangelikály nebo si jen hrajeme s definicí
termínu „evangelikální“? Římsko-katoličtí apologeti, obhájci Říma, po mnoho let argumentovali, že Sola Scriptura je důvodem
pro anarchii. Nadhodnotili čísla a uvedli, že je 34.000 denominací, nebo
tak nějak, což není pravda. Zajisté jsou
zde členění a rozdíly, stejně tak, jako jsou i mezi římskými katolíky.
Řekněme si to na rovinu, pokud půjdeme na Boston Colledge (katolická
univerzita) a budeme poslouchat, co je tam vyučováno a potom půjdeme na
konzervativní římsko-katolickou farnost, tak uvidíme mnoho rozdílů. Řím se
prostě nezbavuje svých liberálů, kdežto většina z nás ano. Takže ve
skutečnosti to, že máte neomylnou autoritu, ještě neposkytuje takový druh doktrinální jednomyslnosti,
jakou se Řím představuje a přeje. Naopak když se nad tím zamyslíme, evangelikálové, kteří skutečně praktikují
Sola Scriptura, mají mezi sebou významně větší shodu, než jakou mezi sebou mají
římští katolíci.
Co tím myslím? Například, mám spoustu
konzervativních presbyteriánských přátel, nesouhlasili bychom spolu
v otázce vedení církve, nebo v otázce křtu novorozenců, ale stojíme
bok po boku v otázce evangelia. Můžeš jít na Boston Colledge (katolická
univerzita), jak jsem už zmínil, nebo spoustu jiných míst, kde budeš mít
zduchovňované dogma Marie, zduchovňované učení o mši, budeš mít daleko širší
prostor pro vyjádření názoru u lidí, kteří jsou stále považováni za věrné členy
římsko-katolické církve, a tato církev je nepotrestá. Zatímco já a můj presbyteriánský bratr stojíme bok po boku
v otázce ospravedlnění, posvěcování, evangelia a všech těchto věcí. Když
spolu nesouhlasíme ohledně křtu novorozenců, můžeme jít do Písma a
diskutovat o tom.
Pozice Říma, jakožto údajně neomylné autority nevyprodukovala takový druh
jednomyslnosti, kterou by ráda předstírala, ale ve skutečnosti má. To bylo vidět např. zejména v nedávných volbách v mé zemi (USA), kde většina římských katolíků
hlasovala pro kandidáty, kteří podporovali věci, o kterých římsko-katolická
církev učí, jsou smrtelnými hříchy. Jako je např. potrat.
Takže myšlenka, že toto vede k chaosu, je
jednoduše chybná, protože většina
rozdílů, existují mezi nekatolíky, nejsou kvůli Sola Scriptura, jsou kvůli
nepraktikování Sola Scriptura. Existují, protože
dovolujeme externím autoritám „přepisovat“ Písmo, následovat tradice a podobně.
Není to kvůli Sola Scriptura, že vidíme tyto rozdíly, ale kvůli ignorování
tohoto principu a jeho neaplikování. Tohle je častý argument, ale je
opravdu bezduchý.
Pojďme se trochu soustředit na evangelium, protože
jsme ho již několikrát zmínili.
Můžeš nám definovat biblické evangelium?
Co o něm Bible v 66-ti knihách (nového i
Starého zákona) učí o tom, co je opravdové biblické evangelium, způsob kterým
byl hříšník smířen s Bohem, jenž je spravedlivý a svatý? To by byla první část
otázky. A potom … jak popíšeš a
definuješ biblický pohled na evangelium. Můžeš
trochu popsat jakým způsobem je rozdílné od římsko-katolického evangelia?
Ve stručném shrnutí bych řekl, že evangelium je především o tom, co dělá
Bůh, není o tom, co dělá člověk. Evangelium
má svůj počátek v trojjediném Bohu, ve věčné minulosti, v tom, jak
Bůh oslavuje sebe záchranou některých lidí, pouze na základě milosti. Tato milost musí být bez podmínek. Bůh nemá
povinnost někoho zachránit. Zachraňuje, protože ho to oslavuje. Činí tak,
protože chce sjednotit lidi se sebou samým, lidi, kteří budou jeho zvláštním
pokladem na věčnosti.
Evangelium je trojiční a je o Otci, který vytvořil a
přivedl svůj lid k existenci.
Je o Synu, který úžasně vstoupil do svého
vlastního stvoření, jako Ježíš Nazaretský. Činí tak, protože je potřeba být tou
jedinečnou osobou, která může být na jedinečném místě zvaném kříž, kde se Boží
hněv vůči hříchu střetává s Boží láskou a milostí. A to vše v jedné
osobě a na jednom místě. Zde se spojují a zde je zjeven plný Boží charakter a
Jeho atributy. Jeho svatost je nekompromisní, Jeho hněv je plně viditelný.
Pouze v tomto kontextu je vidět úplná hloubka Boží lásky a milosti. Je
vidět právě ve vtělení Ježíše Krista.
Evangelium je trojiční, protože poté
přichází Boží Duch a otvírá srdce i mysl, bere kamenné srdce a dává nám srdce
z masa, bere mrtvé kosti a vytváří z nich živé lidi. To je práce
Božího Ducha, který přináší tyto věci. Jedná se tedy o trojiční zprávu, která
komukoliv, kdo zažívá usvědčování z hříchu, kdo rozpoznává, že je Božím
stvořením, jenž porušilo Boží zákon, že bude stát před živým Bohem, aby byl
souzen.
Jakákoliv osoba, která touží po tom, být usmířena s Bohem, může
vyznat Ježíše Krista v pokání a víře, a nikdy nebyl nikdo, kdo by vyznal
Ježíše Krista v opravdovém pokání a víře, který by ho nepovažoval
za dokonalého Zachránce. Ale osoba, která je schopná, je pouze ta, které
Duch Boží přinesl do života toto usvědčení, skrze které jim přináší poznání,
toho, kým Ježíš Kristus je.
Myšlenka, že k tomuto trojičnímu
evangeliu může já jako člověk něco přidat, že by tam bez mého přispění mohlo
být něco nedokonalého, je ve skutečnosti rouhavým popřením dostatečnosti Ježíše
Krista. Opravdu
si nemyslím, že lidé, kteří se snaží přidat dokonce jen malou věc
k evangeliu, si vůbec uvědomují, jak odporný je takový čin svatému Bohu!
Jaká je to urážka dokončené práce Ježíše Krista.
Jak řekl Pavel, je to pouze vírou, víra zapadá do milosti, pokud přijdeme s něčím
v naší ruce, abychom si něco od Boha zasloužili, říkajíce „ty uděláš 99%
práce, já potom udělám zbývající 1%“, tohle je urážka svatého Boha. Je to pouze
podaná ruka, která se ve víře natahuje po Boží milosti, a pouze taková ruka
nalezne Boží milost a bude ji schopná pojmout. Pokud stále něco v té ruce
je … Pavel používá teriologii v Římanům 3,197) a sice, že Bůh
zavírá každá ústa. Osoba, která je připravena slyšet evangelium, je taková
osoba, která má každý kousek sebe ospravedlnění odhalen a stojí před Bohem,
namísto toho, aby se vymlouvala, říkajíce „nejsem tak špatný, jako tenhle
člověk“, ustoupí, namísto sebeospravedlňujících výmluv, které vychází
z našich úst. Obraz, který Pavel maluje, je o osobě stojící před Soudcem,
se skloněnou hlavou a zavřenou pusou. Rozpoznal spravedlnost soudce a autoritu
soudce vyhlásit rozsudek a plně se odevzdat do milosti soudu. Takhle vypadá
člověk, který je připraven slyšet evangelium Ježíše Krista a toto může způsobit
pouze Duch Svatý.
Problém je, když se podíváme na to, co udělal
římský katolicismus s evangeliem. Řím bude často mluvit o evangeliu ve
stejných slovech, která jsem právě použil. Budou mluvit o hněvu Boha, budou
mluvit o kříži. Ale kvůli dodatkům, které přidali, o kterých jsme právě
mluvili, lidským dodatkům. Hlavním bodem uctívání a hlavním bodem evangelia
uvnitř římského katolicismu a řekl bych, že většina římských katolíků, kteří
jsou ortodoxními katolíky, kteří čtou univerzální katechismus, pokoušejí se
následovat, co učí církev, rozpoznali, že hlavním uctíváním v katolicismu
je eucharistická oběť mše. Od toho se potom odvíjí všechno další
v římsko-katolickém systému. A tuto teriologii jsem použil záměrně, je
velice přesný, ortodoxní římsko-katolický termín – eucharistická oběť. V římské katolicismu je tato oběť vázána
obětí smiřování, protože zázrak transsubstanstanciace8) skrze obětní
autoritu svěřenou knězi – za slov zasvěcení, probíhá transsubstanstanciace,
takže Ježíš je přítomen v těle, duši, krvi a božství na oltáři
římsko-katolického kostela v nekrvavé oběti v opětovné prezentaci
této oběti při mši (katechismus § 1367)8) Jako důsledek je zde
usmiřující akce, nicméně kvůli opakující se podstatě mše – na mši můžeš deset
tisíckrát, dvacet tisíckrát ve svém životě. Dovedu si představit, že
v České Republice jsou lidé, kteří chodí na mši denně, pokud žijí velice
kultivovaně, mohli mši navštívit 20-25 až 30 tisíckrát.
Věří tomu, že přistupují ke stejné oběti,
jako je oběť na kříži8) Ale už jen ten fakt, že se stále vrací
zpátky, demonstruje, že tato oběť je nikdy neochrání, je tam totiž omezení
usmiřujícího efektu.
A Řím učí, že můžeš jít na mši stále znova a znova, ale
když spácháš smrtelný hřích, tak ztratíš milost ospravedlnění, a staneš se
Božím nepřítelem. Potom můžeš spáchat všední hříchy a když umřeš, tak musíš do
očistce, projít si „Sola spacio“, být očištěn dočasným trestem za tyto hříchy.
A mým argumentem od samého počátku je prostě jen tohle – tohle není efektem
jediné pravé oběti Ježíše Krista. Když se podíváme na list Židům 10, tak ta zpráva
je následující – opakující se oběti Staré smlouvy ukazovaly na nedokonalost
těchto obětí. Pod Starou smlouvou jste museli přicházet každý rok, znovu a
znovu. Velekněz musel jít do nejsvětější svatyně a krví musel pokropit oltář.
Přemýšleli jste někdy, jak ten oltář musel vypadat po pár letech? Přemýšleli
jste někdy o zaschlé krvi, kterou velekněz viděl, když vešel dovnitř? Vešel
s novou krví a říká si: „Támhle je ta krev, kterou jsem to pokropil minulý
rok a tam je místo, kde jsem to pokropil ještě předtím.“ Neukazovalo to na něco většího než jen na tyto
oběti? Tohle přece nemůže být ta konečná věc. Ta opakující se podstata obětí
podle listu Židům9) ukazovala na nedokonalost, naznačovala, že má
přijít něco víc.
Termín, který je použitý a omlouvám se, že začínám
být emotivní, ale tohle he podstata
evangelia, termín, který je použitý v Židům 10,1-49)
naznačuje, že opakující se oběti bylo
„anamnesin“10) (připomenutí).
Máme připomínku čeho? Hříchů! V opakující se oběti je připomínka
hříchů, protože pokud musíte oběť opakovat, znamená to, že jsme se
s hříchem nevypořádali. A to je,
proč opakující se oběti ukazovaly na něco většího.
Ale ten termín „anamnesin“ (připomenutí)10)
je tak nádherný, je použitý jen na jednom dalším místě v Novém Zákoně. Je
to při Večeři Páně. Ježíš řekl: „Když toto děláte, dělejte to jako „anamnesin“
čeho? Mě (Ježíše)! Ne hříchu, ale toho, který nesl náš hřích.
Večeře Páně byla změněna v římské katolicismu
v opakující se oběť. Ve skutečnosti nám ale Bible zjevuje, nám má
připomínat dokončenou oběť, jednu oběť, která činí dokonalými jednou provždy
ty, pro které je určena. 11) V římské katolicismu není žádná
dokončená oběť a bez dokončené oběti všechny ostatní debaty o ospravedlnění a
opakujícím se ospravedlnění, očistec a jiné ustoupí do pozadí. V Římě není dokončená oběť!8)
To je důvod, proč v římském katolicismu není k nalezení mír.
Jednou jsem měl debatu se stejným jezuitským knězem,
o kterém jsem již hovořil a zeptal jsem se ho, je odborníkem na více jazyků,
zná hebrejštinu opravdu velice dobře. Řekl jsem: „Největším přikázáním je
miluj Hospodina, svého Boha, celým svým
srdcem, celou svou duší, celou svou silou12) Pokud není překročení největšího
přikázání smrtelným hříchem potom nevím, co dalšího by to mohlo být? Pokud
uznáš, že bys mohl spáchat smrtelný hřích před tím, než dnes usneš a věříš, že
když se tak stane, tak v ten moment jsi nepřítelem Božím a nadále už nemáš
s Bohem pokoj, nemám mír s Bohem. Potom víš, obzvláště, když znáš
hebrejštinu … a slovo šalom, mír, by neodpovídalo popisu tvého vztahu
s Bohem, protože mít skutečný mír, znamená, že máte zdravý vztah. Pokud má
právě vypuknout válka, pak se nejedná o šalom. Jak můžeš říci spolu
s Pavlem v Římanům 5,1 Když jsme tedy
ospravedlněni z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista. Jak
to můžeš říct, pokud víš, že bys mohl být nepřítelem Boží právě tento večer?“
A to je hlavní tvrzení, které prezentuji již několik let. Hlavním důvodem, proč
potřebujeme evangelizovat římské-katolíky je, protože římsko-katolická církev,
všimněte si prosím, že rozlišuji, evangelizuji římské-katolíky, protože
římsko-katolická církev jim vzala jedinou věc, která jim mohla, zajisti mír
s Bohem, což je dokončená oběť Ježíše Krista. On řekl: „Je dokonáno“ (Jan
19,30)13) Je
hotovo! Nemusí to být činěno znovu a znovu!!!!
Jsem rád, že to rozlišuje, protože jsme všichni
hříšníci, kteří jsou daleko od Boží slávy14) a ať tento rozhovor
bude číst (poslouchat)** kdokoliv, doufám, že bude jasné, máme rádi
římské-katolíky, kteří jsou v církvi. A jak jsi řekl, chceme je
evangelizovat a prezentovat jim opravdové evangelium, které je nalezení
v Písmu samotném. A jak tady o těchto věcech mluvíme, vybíráme věci
z učení římsko-katolické církve, doktríny, které nesouhlasí s učením
Bible
A obírají je o mír, které skutečné evangelium
nabízí. Naneštěstí, když řekneš, římský katolicismus učí toto, lidmi je to
často chápáno jako útok na konkrétní osobu, ale to tak není!!!! Mluvíme o to,
že … Pro římsko-katolické čtenáře, vy
sami víte jak nestálý ten mír je, víte, že váš mír vydrží jen chvilku, ale my
tu mluvíme o evangeliu, které vám dává mír nastálo, protože je založené na
dokončené práci dokonalého Záchrance. Když se v upřímné víře skláníš před
monstrancí15) před
oltářem a zasvěcenou hostií16) když tohle uděláš, dáváš důvěryhodnost víře, která není biblická, která
přímo protiřečí tomu, co list Židům učí o oběti Ježíše Krista.9) 11) Takováto oběť tě neochrání a ty to moc
dobře víš. List Židům říká, že opakující se oběť je připomínkou hříchů. Jedna
oběť na kříži nám nepřipomíná hříchy, připomíná nám toho, který nesl náš hřích
– Ježíše, Božího Syna. Je to ten nedůležitější základ našeho vztahu
s Bohem a velice dobrým základem pro mír, který s Bohem máme a tom se
vyplatí diskutovat.
V tomhle stojí za to jít proti kultuře, která
prohlašuje za nevhodné mluvit o těchto věcech. Nemějte mezi sebou nejednotnost,
buďte spolu a nestarejte se o tyhle věci. Je mi líto, ale věřící římský katolík
ví, že moje evangelium a jeho evangelium jsou rozdílné. A i když bychom rádi šli
ruku v ruce, spojili se a postavili se proti úpadku naší společnosti a
morálnímu šílenství, které nás obklopuje, skutečnost je taková, že když
k nám někdo přijde a zeptá se nás: „Jak můžu být usmířen s Bohem?“
římský katolík odpoví, ortodoxní římský katolík odpoví zásadně odlišným
způsobem než ty a já. Tohle způsobuje nejednotnost. Pokud milujeme pravdu,
pokud milujeme Boha, milujeme svého bližního, nebudeme tohle ohrožovat, budeme
argumentovat a když nebudeme moci argumentovat, potom to jediné co nám zbude je
bojovat. Děláme to s respektem a láskou, ale když máš lásku k Pravdě,
tak nezůstaneš zticha. Nečiníš ústupky. Naneštěstí se spousta evangelikálů
rozhodla, že na těchto otázkách už více nezáleží, náš počet se snižuje, a proto
potřebujeme dostat tolik čísel, jak jen to je možné – sjednotíme se, takže
odložíme evangelium stranou. To je
zásadní aktivní nerespektování Boha, evangelia a kříže Ježíše Krista. O
tom není pochyb.
Přesně. To co jsi řekl, je realitou, protože když milujeme Boha záleží nám
na tom, co řekl, co udělal. A protože milujeme lidi, záleží nám na tom, jaké
mají postavení před Bohem a co se s ním stane na věčnosti. Tohle je
podstatná záležitost.
Můj život byl o hodně jednodušší, kdybych mohl být
za dobře s římským katolicismem. V v mé zemi (USA) by pro mě
bylo daleko více otevřených dveří, kdybych neříkal. Co říkám a nedělal, co
dělám ohledně římského katolicismu, ale je tam jeden problém – kniha Galatským
je stále v Novém Zákoně. Kdyby kniha Galatským nebyla v Novém zákoně,
možná bych se s tím dokázal vypořádat. Ale ve skutečnosti je, že když se
podíváte na knihu Galatským, Pavel používá ta nejsilnější slova z celého
Nového Zákona, a k čemu tato slova směřuje? Směrem k lidem, kteří
přidali byť jen malou věc k evangeliu. Nic nenasvědčuje tomu, že bychom
popírali božství Ježíše Krista, Jeho vzkříšení, nic nenasvědčuje tomu, že by
byli v něčem neortodoxní, ale přidali jednu věc k evangeliu. Říkali:
„Ano víra v Ježíše Krista je zásadní, ale není dostatečná, je potřeba
ještě něco dalšího, něco jako podmínka, kterou musíš splnit, aby tvá víra byla
platná.“ Přidali jednu věc k evangeliu a Pavel řekl: „Jste prokleti!“17)
V páté kapitole jde tak daleko, a celou tuto záležitost popisuje velice
jasně. Tito lidé se prohlašovali za křesťany, přivlastňují si Ježíše Krista,
prohlašují se za bratry, a důvěřují tomu, že je Ježíš Kristus zachrání.18)
A Pavel říká: „Pokud máte obřízku, to je jediná věc, kterou přidali, musíš
vstoupit do Mojžíšova zákona, jestli máš obřízku. A tak Ti říká, že Ježíš
Kristus ti nebude žádnou výhodou. Tohle nám také říká, že Pavel věděl, jak
budou reagovat: „Nakonec je to Ježíš, kdo mě zachraňuje ….“ A Pavel říká ne, buď je to celé
z milosti anebo celé o poslušnosti. Buď budeš bezvýhradně důvěřovat
Ježíši Kristu, anebo budeš bezvýhradně důvěřovat ve své vlastní skutky. Tenhle
nápad spojit tyhle dvě věci dohromady, tvoje skutky, tvoje spravedlnost, tohle
ne. JE TO BUĎ CELÉ O JEŽÍŠI KRISTU ANEBO CELÉ BEZ NĚJ, V TAKOVÉM
PŘÍPADĚ TI BUDE KRISTUS NA NIC!
Když se podívám, co Řím přidal k evangeliu a teď nemluvím jen o mši,
ale i o očistci, odpustcích, o římsko-katolických kněží, kteří jsou
vysvěcováni, jsou nazýváni „ALTER CHRISTUS“ další Kristus19). A jejich autorita svátosti, odpouštět hříchy a svátost smíření (svatá
zpověď) a kontrola kanálů milosti při svátostech a všechny ostatní věci. Když
se na to podívám lidé v Galácii nikdy nesnili o tom, přidat tolik nových
věcí k evangeliu, jako to učinili v Římě. A pokud přidání jedné věci
znamenalo prokletí od Boha co potom může přinést přidání 24 dalších věcí? To znamená, že pokud nám záleží na Pravdě, musíme se vždy ozvat a mluvit o
tom.
Myslíš si, že by bylo dobré jít do římsko-katolického kostela v mém
městě a mluvit osobně s římsko-katolickými kněžími? Řekněme, že v mém
městě žije římsko-katolický kněz, který věří Bibli, pokud to chceme takto
definovat, může se stát, že římsko-katolický kněz odmítne římský katolicismus,
uzná Bibli, ale přitom pokračuje v liturgii, pokračuje se mší,a se všemi
dalšími věcmi, které se dějí v neděli, je na to jednoduchá odpověď?
Ne. S knězem je potíž, protože pokud ten kněz
nebyl během svého vysvěcení v bezvědomí, což je neobvyklé, ví přesně, co
nad ním bylo řečeno, ví přesně, jak byl nazván. Jak už jsem řekl, při vysvěcení
římsko-katolického kněze je tento římský katolík nazván „Alter Christus“ další
Kristus19) 20) Je pro mě těžko uvěřitelné, že kdokoliv, kdo
opravdu poklekl před Ježíšem Kristem, by si dovolil ztotožňovat sám sebe
s Kristem a dovolil to samé i ostatním – být jiným Kristem. Ale je možné,
aby laik, který nezná učení Magistéria 21) ale čte Bibli, a to co
vidí v římsko-katolickém kostele interpretuje ve světle Bible, spíše než
interpretovat Bibli ve světle učení římsko-katolické církve a proto má
jednoduše pouze víru v Ježíše
Krista samotného a důvěřuje Mu, avšak zůstává součástí této komunity, ze své
ignorace a přitom bude mít věčný život? Ano, věřím, že je tu ta možnost. Ale
k tomu, co jsem právě řekl je mnoho výjimek, je jich opravdu hodně
…“kdyby“, „ale“ a tak podobně.Moje tvrzení by bylo, ano mohou být spaseni –
navzdory církvi, ale ne kvůli církvi. Nicméně bych řekl, že dokonce i ortodoxní
římský-katolík by prohlásil, že takováto osoba ve skutečnosti není římským
katolíkem, z důvodu její nevědomosti, protože v takovém případě ani
nerozumí významu mše atd… Je taková osoba skutečně římský katolíkem? To by byla
jedna z věcí, které bychom museli rozebrat.
Praktická implikace toho, co jsi řekl, je nějaká oblast v životě a
službě, kde můžeme stát s římskými katolíky bok po boku? Dokážu si
představit lidi, jak říkají, dobrá, christologie, v tom jsme za jedno,
Kristus je součást Trojice, je Boží Syn, na něčem se tedy shodneme, jak daleko
můžeme zajít?
Musím učinit dvě rozlišení. Za prvé, můžeme stát
bok po boku proti zneuctění manželství, které probíhá v naší kultuře,
protože si lidé myslí, že můžeme předefinovat to, co nám dal Bůh. Úplně první
institucí, kterou nám Bůh dal je domov, je rodiny. A všichni souhlasíme, že se
jedná o podstatné porušení naší stvořené přirozenosti atd. Ve společnosti tedy
existují problémy, na kterých se shodneme. Potíž je následující: Evangelikálové
jsou často natolik pohlceni prací na tomto problému s římskými katolíky,
že evangelium, které musí být na jejich seznamu prioritou, se postupně posouvá
se seznamu dolů a ostatní věci jsou posouvány nad něj, co se důležitosti týká.
To je ot, co mě velmi zneklidňuje.
Před mnoha lety jsem v USA pracoval
v organizaci „Oparation Rescue“, která uzavřela za pomoci stovek lidí
kliniku na potraty jen tím, že se ukázalo spoustu lidí, kteří zablokovali
vchod. Prostě se tam sedli a nikoho nepustli dovnitř ani ven. Nakonec jsme byli
odvlečeni a zatčeni. Nicméně jsme měli příležitost mluvit o tom, co se tam
děje. Dokonce jsem byl na chvíli mluvčí, protože jsem debatér. Řeknu vám jednu
věc, existuje jedna debata, při které budu naprosto nemilosrdný, při které
v momentě zatočím s jakoukoliv osobou a to je, když někdo obhajuje
vraždu nenarozeného dítěte. Udělám to, a udělal jsem to, a budu v tom
pokračovat. Tuhle pozici jsem ale v „Operation Rescue“ nadále nemohl zastávat,
protože jsem velice brzy dospěl k závěru, že jsem se dostal pod tlak.
Chtěli, abych neříkal nic o římské katolicismu římským katolíků, kteří
v tom byli zapojeni. Byl jsem tedy dotlačen, do situace, kdy jsem nemohl
sdílet evangelium. To je pro mě hranice, pomyslná dělící čára, kdy jsem si
řekl, to nemůžu udělat. Nechci se dostat do pozice, kdy nebudu moci člověku
říci: věříš lži, dovol mi promluvit si s tebou o tom, co je
v evangeliu. Zatímco stále stojím proti potratům každičkým vláknem své
bytosti, nechci sám sebe dodat do pozice, kde budu muset kompromitovat jedinou
moc, která byla církvi dána a může změnit názor lidí na potrat a tím je
evangelium Ježíše Krista.
Vidíš nějaký druh, tady v Evropě, nejsem si jistý, jak je to
v Americe, máme tu ekumenické hnutí a římsko-katolická církve není vždy
její součástí, ale myslím, že v Polsku je to stejné jako v Česku,
jsou něco jako návštěvníci, pozorovatelé ekumenického hnutí. Myslíš, že je
nějaká výhoda pro nás být v takovém sdružení? Nedívejme se na to jen
z dnešního pohledu, ale i do budoucna. Vidíš před námi nějaké výhody
vyplývající z této jednoty, nebo nějaká nebezpečí vyplývající
z takové jednoty jako je nepostavit se a říct, věříme v jiné
evangelium? Je hodně projektů, na kterých můžeme pracovat společně, jako je
ten, který jsi zmínil. Ale když přijde na evangelium a kázání evangelia,
informovat nebo zvěstovat evangelium nespaseným lidem, což by mělo největší prioritou,
je zde nějaká výhoda, nebo nevýhoda?
Ekumenické hnutí ve vašich zemích vypadá
pravděpodobně jinak, než to v Americe, protože Řím není úplně oficiálním
představitelem, ale skrze svého představitele je součástí těchto rozhovorů a
diskuzí v USA. Když debatuji s římsko-katolickými apologetiky – tohle
je jediný opravdový ekumenismus. Jsme tady, neohrožujeme naše postavení,
nehrajeme hry, ty říkáš, že se mýlím, já říkám, že se mýlíš ty, a zabýváme se
věcmi způsobem, který ctí pravdu. Tenhle styl ekumenistického dialogu má
z mého pohledu jako jediný význam. Sedět kolem a minimalizovat pravdu,
minimalizovat rozdíly mezi námi a kompromitovat pravdu … Tohle možná rádi
dělají liberálové, ale ne já. Nemyslím si, že to ctí Boha, dokonce se myslím,
že je to neuctivé k tradicím římských katolíků a i nekatolické církvi.
Zatímco zajisté můžeme mít dialog o situaci ve společnosti, jak můžeme čelit
kultuře smrti atd. Opravdu si myslím, že dojde na teologické záležitosti, a o
tom je vlastně celé ekumenické hnutí. Z pohledu
Říma je to celé o tom nás vábit do její pravé církve, nikdy neuznají naše sbory
a církve jako rovnocenné před Bohem. To je součástí dogmatického učení
římsko-katolické církve.22) Snaží se nás získat do církve
z jejich vlastního pohledu. V Americe hodně poslouchám
římsko-katolické rádio, a příběhy nejsou o
obrácení se k Ježíši Kristu, ale k církvi. Takže nemám nic
co dočinění s „ekumenickými dialogy“ v této podobě. Jak už jsem řekl,
myslím si, že pravý ekumenický dialog je něco co jsem podstoupil asi 40x ve
veřejných debatách, kde prezentuji, tady je co učí Řím, tady je to, co učí
Bible, pojďme tom diskutovat. Není to pouze biblické, protože přesně tohle
Pavel dělá v Efezu a jinde, ale myslím, že to dává daleko více smyslu.
Myslím, že lidé ve svém nitru rozpoznávají, že spousta ekumenismu jen
kompromituje evangelium. Debaty mohou být dělány se špatnými motivy, nechutným
způsobem. Nesnažím se je vést tímto způsobem. Ale mohou být zorganizovány
způsobem, který je tím jediným opravdovým ekumenickým dialogem.
Nejsi pouze diskutér, ale taky sloužíš v církvi, ve sboru řešíš
s lidmi problémy skutečného života. Měl bych otázku tady na tenhle aspekt
tvé služby, protože věřím tomu, že se na tohle video budou dívat lidé** (číst
si tento článek), kteří mají upřímné otázky o své víře v Ježíše Krista,
Bibli a roli v jejich životech a pravděpodobně přemýšlí, jestli musí
opustit římsko-katolickou církve. Co bys řekl osobě, která se ptá: „Můžu věřit
tomu, co jsi řekl a zároveň zůstat v Římskokatolické církvi?“
Kdybych měl osobu …. Dokážu porozumět nejrůznějším
možným okolnostem, které vyprovokují tuto otázku. Například žena, která se vdá
za římského katolíka, která ví, že její vážení si Krista způsobí nekonečné
potíže uvnitř rodiny, tomu rozumím. Nová zákon tomu rozumí, Ježíš řekl, že
přinesl na zem meč rozdělení (Mt 10,34-39)23) Manželka proti manželovi
a manžel proti manželce. Ale tady musí
být položena zásadní otázka, která musí být zodpovězena: Pokud skutečně
jako věřící milujeme Ježíše Krista a to co pro nás udělal, vzdáváme mu úctu a
jediným důvodem, proč chceme mít účast na Pánově večeři je pamatovat si tu
obrovskou cenu, která byla zaplacena pro naše vykoupení. Jediným důvodem, proč
chceme slyšet evangelium znovu a znovu, je protože víme, že tohle je jediný
důvod, proč máme mír s Bohem. Vzbudíme se, naše oči se otevřou a my vidíme
ranní slunce, jak je možné, že ten svatý Bůh, mě nezasáhne svým hněvem? Nemá to
nic společného se mnou, je to o Něm. Pokud tohle vyjadřuje postoj našeho
srdce, pokud opravdu milujeme Ježíše Krista, a uctíváme Ho jako Pána, jak potom
můžeme toužit nebo jenom přežívat na místě, o kterém víme, že pokaždé když tam
jdeme, je tam ta požehnaná pravda, která nám poskytuje mír s Bohem zásadně
popřena, pomocí opakující se oběti mše. Musíme … ať už je to pro lidi
jakkoliv těžké slyšet, a uvědomuji si, že je to pouze Duch Boží, který
v tomto může lidem dát porozumění, ale musíme si uvědomit, že mše je zásadním rouháním vůči
práci Ježíše Krista. Řekneš, jak tohle můžeš říci? Na základě toho,
co už jsem řekl. Protože to říká inspirované Písmo Židům v 10 kapitola.
Není to o tom, že nemám rád římské katolíky, jsem prostě jen upřímný
k učení Říma a k učení Bible. Když znova a znova obětuješ Ježíše Krista, tak tím popíráš
dokonalost Jeho kříže. Zásadně se rouháš tomu, co vykonal.
Jak může
jakákoliv osoba, která věří v Ježíše Krista, chtít vystavit sebe sama
téhle zkušenosti a činit tak znova a znova? To je to co musíš dělat a jestli
nechodíš na mši, tak nejsi římský katolík. Buďme upřímní, katolíci by se
cítili minimálně poctěni skutečností, že osoba, která nechodí na mše, a která
nevěří na skutečný význam, který Řím o mši vyučuje ….že takoví lidé nejsou
římskými katolíky a možná by měli jít někam jinam, kde by to bylo bližší jejich
víře. Ale rozumím tomu, proč si někteří lidé přejí zůstat, slyším to a
rozumím tomu. Tou zásadní věcí, ale je, co je prioritou? Prioritou musí být cenění si Pána Ježíše
Krista a ukázat lásku pro Něj a to je důvod, proč tam nemůžeme zůstat.
Dobře, měl bych poslední otázku. Jsi také církevním historikem, je to tak?
Vyučoval jsem církevní historii, ale sám sebe bych
za historika neoznačoval.
Jedna z otázek, která často přichází od římských katolíků, nebo
alespoň od těch, kteří nejsou dostatečně informováni o historii církve, je
tvrzení, že římsko-katolická církev je původní církví, která vzešla
z apoštolů a tohle je právě častým argumentem, proti evangelikálnímu
hnutí, tvrzení, že jsme velice mladým hnutím a že nemáme nic společného
s biblickým hnutím. Můžeš stručně odpovědět, co nás o tomhle učí církevní
historie?
Začneme na teologické rovině. Pokud jsi
následovníkem apoštolů Ježíš Krista, je nejlepším způsobem, jak je následovat
prohlásit jisté historické linie apoštolské posloupnosti, která musí jít zpátky
v čase, do doby, kdy papežství ani nebylo v Římě, bylo v Avignonu
ve Francii24), byli tam 3 různí papežové25), kteří se
exkomunikovali navzájem. Papežství bylo kupováno a lidé, kteří obývali tenhle
úřad byli strašní, chcete opravdu tvrdit, že jsem v apoštolské
posloupnosti, protože mám tuhle úžasně křivolakou linii, která jde nazpět
historií? Není o dost lepší definicí
apoštolské posloupnosti, že učím a věřím tomu, čemu věřili a učili apoštolové
v jediném zdroji informací, na který spoléhali ohledně své víry, a tím je
inspirované Písmo?
Myslím, že apoštolská
posloupnost je nádherná věc, ale jediný způsob, jak zůstat v této
posloupnosti je učit, čemu oni sami vyučovali a věřili a Řím tohle nedělá a
odstřihne tě od jediného způsobu, jak to můžeš zjistit a tím je Sola Scriptura
(Pouze Písmo)1)
Tohle je první věc, na kterou bychom měli pamatovat.
Skutečná apoštolská posloupnost následuje učení apoštolů, pokud věříš
v dogma Marie a zbytek dalších věcí, tohle apoštolové neučili ani při
nejvyšší možné představivosti a církevní historie to potvrzuje.
Moje další odpověď je, že moderní římsko-katolická
církev opravdu není církví, která začala v antice. Řekneš, „ale vypadá
stejně!“ Ne nevypadá! Dovolte mi jednu dobrou výzvu, kterou shledalo hodně
lidí, jako velice užitečnou. První ekumenický koncil, ekumenický znamená celosvětový
koncil, je to anachronický termín … První velký koncil v církevní
historii, mimo Skutky 15 kapitoly, je Nikájský koncil roku 325.
Jakéhokoliv římského katolíka bych vyzval, ať mi
ukáže jediného biskupa, na Nikájském koncilu:
1) který věřil stejným věcem, jako oni v dnešní době, které definují
římského katolíka. Na Nikajském koncilu nebyl žádný biskup, který by věřil, že
biskup Říma byl neomylným nástupcem Krista (dogma
z roku 1870)26) 27)
2) Na Nikájském koncilu nebyl žádný biskup, který by věřil v transsubstanciaci,
totiž, že mše je usmiřující oběť (dogma
z roku 1625)28) jak to učí římsko-katolická církev dnes.
3) Žádný biskup něvěřil v očistec (dogma
od roku 1274)29), ani odpustky (dogma od roku 1343)30)
4) Žádný biskup nevěřil, že Marie byla tělesně vzata do nebe (dogma
z roku 1950)31), nebo byla ona počata neposkvrněným způsobem
(dogma z roku 1854)32) Všechna dogmata o Marii.
Žádný z těchto mužů tomuto nevěřil, jak potom můžeš říct, že tohle je
římsko-katolická církev, když byl koncil tvořen těmito biskupy, kteří by dnes
vůbec nebyli považováni za římské katolíky?
Jediná odpověď, kterou Řím má, je, že jde o vývoj doktríny. Stejný vývoj, kterým prochází žalud než se z něj stane dub.
Dobře, chceš-li tohle říct, tak do toho klidně pokračuj, ale je to zásadní opuštění vlastního tvrzení, že tohle je ta stejná církev po celou dobu historie. Pokud tihle biskupové nevěřili tomu, co bys vyžadoval po biskupech v dnešní době, neříkej mi, že to je stejná církev, protože to prostě stejná církev není. Pokud rozumíš tomu, co je skutečná apoštolská posloupnost a podíváš se na fakta o dogmatech Říma a zjistíš čemu věřila prvotní církev, tyhle tvrzení neobstojí.
Poznámky
*) Autor několika uznávaných knih, včetně „God
Who Justifies“ a Forgotten Trinity“ Je ředitelem Alpha a Omega Ministries, což
je křesťanská apologetická organizace. Dr. White je staršém v Phoenix
Reformed Babtist Church, je také uznávaný
debatér, účastnil se více jak stovky moderovaných debat o tématech jako je:
kalvinismus, římský katolicismus, islám, mormonismus, debatoval se Svědky
Jehovovými a také s ateisty. Dr. White učí řečtinu, hebrejštinu,
systematickou teologii a různá témata z apologetiky.
1)
§97 „Posvátná tradice a Písmo svaté tvoří jediný posvátný poklad Božího slova“,
v němž putující církev jako v zrcadle nazírá na Boha, zdroj všeho svého
bohatství.
2)
§ 84-§ 88 „Poklad“ víry (depositum fidei), obsažený v posvátné
tradici a v Písmu svatém, apoštolové svěřili celé církvi. „Všechen svatý lid,
sjednocený se svými pastýři, lne pevně k tomuto pokladu a setrvává ustavičně v
apoštolském učení a společenství, v lámání chleba a v modlitbě; tak se při
uchovávání, uskutečňování a vyznávání předané víry vytváří jedinečný soulad
biskupů a věřících.“ „Úkol autenticky vykládat Boží slovo psané nebo ústně
předávané je svěřen pouze živému učitelskému úřadu církve, který vykonává svou
pravomoc ve jménu Ježíše Krista“, to je biskupům ve spojení s Petrovým
nástupcem, římským biskupem. „Tento učitelský úřad však
není nad Božím slovem, ale slouží mu tak, že učí jen to, co bylo předáno, neboť
z Božího příkazu a za pomoci Ducha svatého Boží slovo zbožně slyší, svědomitě
střeží a věrně vykládá a z tohoto jediného pokladu víry čerpá všecko, co
předkládá k věření jako zjevené od Boha.“ Věřící, kteří si připomínají
Kristova slova apoštolům „Kdo poslouchá vás, poslouchá mne“ (Lk 10,16), ochotně
přijímají učení a pokyny, které jim pastýři různými způsoby předkládají. Učitelský
úřad církve používá plnosti své moci, kterou obdržel od Krista, když definuje
nějaké dogma (článek víry), to znamená, když předkládá závazným způsobem, který
vyžaduje od křesťanského lidu neodvolatelný souhlas víry, pravdy obsažené v
Božím zjevení, nebo když jako definitivní předkládá ty pravdy, které jsou s
nimi nutně spojeny.
3)
§ 119 „Je povinností exegetů přispívat podle těchto
pravidel k pronikavějšímu pochopení a výkladu smyslu Písma svatého, aby na
základě předběžné vědecké práce dozrál úsudek církve. Neboť všechno z oboru
výkladu Písma nakonec podléhá posouzení církve, která plní božský příkaz a
službu uchovávat a vykládat Boží slovo.“ „Nevěřil bych evangeliu, kdyby mě k
tomu nepohnula autorita katolické církve.“
4)
1. Tim 3,15 pro případ, že bych se opozdil, abys věděl, jak je třeba
si počínat v Božím domě, jímž je církev živého Boha, sloup a opora pravdy.
5)
§ 2032 Církev „sloup a opora pravdy“ (1 Tim 3,15), „převzala od apoštolů
Kristův slavnostní příkaz zvěstovat pravdu o spáse“. Je úkolem církve „vždy a
všude hlásat mravní zásady včetně těch, které se týkají společenského pořádku,
a také posuzovat kteroukoli lidskou záležitost, pokud to vyžadují základní
práva lidské osobnosti nebo spása duší“.
6)
2.Tim 3,16-17 „Veškeré Písmo pochází
z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve
spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.“
7)
Řím 3,19 Víme, že co zákon říká,
říká těm, kdo jsou pod zákonem, aby byla umlčena každá ústa a aby celý svět byl
před Bohem usvědčen z viny.
8)
§ 1367 Kristova
oběť a oběť eucharistie je jedna jediná oběť: „Vždyť jde o jednu a tutéž oběť a
sám Ježíš ji přináší skrze službu kněží, on, který jednoho dne obětoval na
kříži sám sebe: různý je pouze způsob, jímž se oběť přináší.“ „A protože v této
božské oběti, která se koná ve mši svaté, je přítomen a nekrvavým způsobem
obětován sám Kristus, který se obětoval jen jedenkrát krvavým způsobem na oltáři
kříže …, [je] tato oběť vpravdě smírnou obětí.“
9)
Židům 10,1-4 „V zákoně je pouze náznak budoucího dobra, ne sama jeho
skutečnost. Proto stále stejné oběti, přinášené každoročně znovu a znovu,
nemohou nikdy dokonale očistit ty, kdo s nimi přicházejí. Kdyby ti, kdo je
přinášejí, neměli už vědomí hříchu, protože byli jednou provždy očištěni, dávno
by byly tyto oběti přestaly. Ale těmito oběťmi se hříchy naopak každoročně
připomínají, neboť krev býků a kozlů není s to hříchy odstranit.“
10) Židům 10,3 v řeckém
originále „ἀλλ᾿ ἐν αὐταῖς ἀνάμνησις ἁμαρτιῶν κατ᾿ ἐνιαυτόν·“
výklad: remembrance, reminder, a remembering
11) Židům 10,10-18 „Tou vůlí
jsme posvěceni, neboť Ježíš Kristus jednou provždy obětoval své tělo. Každý
kněz stojí a koná denně bohoslužbu, znovu a znovu přináší tytéž oběti, ale ty
nikdy nemohou navždy zahladit hříchy. Kristus však přinesl za hříchy jedinou
oběť, navěky usedl po pravici Boží a hledí vstříc tomu, ‚až mu budou nepřátelé
dáni za podnož jeho trůnu‘. Tak jedinou obětí navždy přivedl k dokonalosti ty,
které posvěcuje. Dosvědčuje nám to i Duch svatý, když říká: ‚Toto je smlouva,
kterou s nimi uzavřu po oněch dnech, praví Pán; dám své zákony do jejich srdce
a vepíšu jim je do mysli; na jejich hříchy a nepravosti už nikdy nevzpomenu.‘
Tam, kde jsou hříchy odpuštěny, není už třeba přinášet za ně oběti.“
12) Matouš 22,36-38 „Mistře,
které přikázání je v zákoně největší?“ On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha
svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a
první přikázání.
13)
Jan 19,30 „Když Ježíš okusil octa,
řekl: „Dokonáno jest.“ A nakloniv hlavu skonal.“
14) Římanům 3:23 „všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy;“
15) Monstrance (z lat. "monstrare"
předvádět, volněji demonstrovat), jiným termínem "custodia" je ozdobná
prosklená schránka na noze, zhotovená z ušlechtilých kovů (nejčastěji ze
zlaceného stříbra), patří k nářadí katolických chrámů. V nejstarších dobách
(asi od 12. století) sloužila k ukazování svatých ostatků, byla tedy původně
relikviářem ("monstrantia pro reliquiis"). Monstrance od vrcholného
středověku slouží k vystavování a uctívání svěcené (tzv.konsekrované) hostie v
katolickém kostele. Používá se mimo mši, při tzv. (eucharistickém) výstavu, kdy
jsou věřící vyzváni k její adoraci (klanění). Obřad se nazývá adorace
Nejsvětější svátosti oltářní, kromě klanění při něm znějí sborové modlitby.
Během adorace se připomíná symbolika proměnění hostie v Tělo Kristovo. Monstrance
se pro hostie používají od 13. století, označovaly se termínem
"monstrantia pro corpore Christi". Tehdy tuto formu uctívání vyvolala
svým zjevením řeholnice sv. Juliána z Lutychu (+1258), která rovněž předložila
návrh uctívání ke schválení papeži. Brzy byla monstrance uvedena do praxe
církevními představiteli některých regionů, a prosazována také řeholníky a
řeholnicemi (s monstrancí bývá vyobrazena sv. Klára). http://cs.wikipedia.org/wiki/Monstrance
16) Hostie (z lat. hostia oběť, obětní zvíře) označuje v křesťanské tradici chléb připravený ke slavení eucharistie. Většina liturgií pak
označuje hostii po proměnění jako „tělo Kristovo“, mezi jednotlivými křesťanskými církvemi nepanuje
shoda ohledně způsobu přítomnosti Krista při slavení eucharistie. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hostie
17) Galatským 1,6-9 „Divím se,
že se od toho, který vás povolal milostí Kristovou, tak rychle odvracíte k
jinému evangeliu. Jiné evangelium ovšem není; jsou jen někteří lidé, kteří vás
zneklidňují a chtějí evangelium Kristovo obrátit v pravý opak. Ale i kdybychom
my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to, které jsme vám
zvěstovali, budiž proklet! Jak jsem právě řekl, a znovu to opakuji: Jestliže
vám někdo hlásá jiné evangelium než to, které jste přijali, budiž proklet!“
18) Galatským 5,1-4 „Tu svobodu
nám vydobyl Kristus. Stůjte proto pevně a nedejte si na sebe znovu vložit
otrocké jho. Slyšte, co vám já, Pavel, říkám: Dáváte-li se obřezat, Kristus vám
nic neprospěje. Znovu dosvědčuji každému, kdo se dá obřezat, že je zavázán
zachovávat celý zákon. Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete
dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti.“
19)
Svátost
kněžství - Kněz jako alter Christus - druhý
Kristus. http://www.nove-straseci.eu/duchovni/cerven-je-mesicem-knezskych-sveceni.html
…. Každý kněz má
jednat, jako by jednal Kristus, "in persona Christi".
20) § 1563 Katechismus „Jelikož
je funkce kněží spojena s biskupským stavem, podílí se na autoritě, s níž sám
Kristus své tělo buduje, posvěcuje a řídí. Proto kněžství kněží sice
předpokládá svátosti zakládající život křesťana, avšak uděluje se zvláštní
svátostí. Skrze ni jsou kněží
pomazáním Ducha svatého označení zvláštním znamením a tím připodobněni Kristu
Knězi tak, že mohou jednat jménem Krista Hlavy.“ § 1554 „Bohem ustanovenou
církevní službu vykonávají na různých stupních kněžství ti, kteří se už
odedávna nazývají biskupy, kněžími a jáhny.“ Katolická nauka, vyjádřená v
liturgii, v učitelském úřadu a ve stálé praxi církve, uznává, že existují dva
různé stupně služebné účasti na Kristově kněžství: biskupství a kněžství.
Jáhenství je určeno k tomu, aby jim pomáhalo a sloužilo. Proto výraz „sacerdos“
— kněz — označuje v současném způsobu vyjadřování biskupa a kněze, ale ne
jáhna. Nicméně katolická nauka učí,
že stupně účasti na kněžství (biskupství a kněžství) a stupeň určený ke
sloužení (jáhenství) se udělují všechny tři svátostným úkonem, který se
latinsky nazývá „ordiantio“, jinak svátost kněžství (sacramentum ordinis): „Ať všichni mají úctu k jáhnům jako k
samému Ježíši Kristu, k biskupovi jako k obrazu Otce a ke kněžím jako k
Božímu senátu a sboru apoštolů: bez nich není církev.“
21) Privilegované postavení normy
normans dává Písmu svatému přesvědčení protestantů, že jediným východiskem
teologického poznání je Boží zjevení v Písmu svatém a Písmo dokonale, plně a
dostatečně obsahuje vše, co je potřebné k víře a životu křesťanskému a v
důsledku toho k věčné spáse duší. Tím se liší od římských katolíků, kteří považují tradici církve za rovnocenný zdroj poznání Božího zjevení a oboje smí autenticky vykládat pouze učitelský úřad církve (Magisterium).
Protestantští teologové v této souvislosti upozorňují, že římští katolíci mají
rovněž pouze jednu normu normans, kterou je římský papež - ten s konečnou platností
rozhoduje o závaznosti rozhodnutí církevních sněmů a tím zprostředkovaně o
kanonicitě a výkladu Písma, které je tím degradováno na pouhou normu normatu. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura
22) Katechismus § 846“ Jak se má
rozumět tomuto tvrzení, které často opakovali církevní otcové? Je–li
formulováno kladně, znamená, že veškerá
spása pochází od Krista–hlavy skrze církev, která je jeho tělem: „Posvátný
sněm … na základě Písma svatého a
tradice učí, že tato putující církev je nutná ke spáse. Neboť jedině
Kristus je prostředník a cesta ke spáse a on se pro nás stává přítomným ve svém
těle, církvi. On sám výslovným zdůrazněním nutnosti víry a křtu potvrdil
zároveň i nutnost církve, do které lidé vstupují křtem jako branou. Proto by nemohli být spaseni ti lidé,
kteří vědí, že Bůh prostřednictvím Ježíše Krista založil církev jako nezbytnou,
a přesto by nechtěli do ní vstoupit anebo v ní vytrvat.“
23) Matouš 10,34-39 „Nemyslete si, že jsem přišel na zem
uvést pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč. Neboť jsem přišel postavit
syna proti jeho otci, dceru proti matce, snachu proti tchyni; a ‚nepřítelem
člověka bude jeho vlastní rodina‘. Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne,
není mne hoden; kdo miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mne hoden. Kdo
nenese svůj kříž a nenásleduje mne, není mne hoden. Kdo nalezne svůj život,
ztratí jej; kdo ztratí svůj život pro mne, nalezne jej.“
24) Avignonské papežství Roku 1303 spolu s pontifikátem Bonifácem VIII. končí éra v dějinách
papežství, kdy papežové prosazují svou nadřazenost nad světskými vládami. Zejména francouzský
král Filip IV. Sličný se snažil zasahovat do
vnitrocírkevních záležitostí. Naopak se mu podařilo prosadit, že roku 1305 byl
zvolen papežem Francouz – arcibiskup z Bordeaux Bertrand de Got, který přijal
jméno Klement V.
Papež byl oddán králi tak hluboce, že
přeložil sídlo papeže z Říma do francouzského Avignonu. V tomto městě pobývalo
ještě dalších šest papežů. Řím během této doby pustl a lid trpěl neustálými
boji mezi šlechtickými rody. Římskému notáři Colovi di
Rienzo se podařilo získat vládu nad městem jako tribun lidu.
Uznal ho i papež, ale při novém povstání lidu byl zabit. Papežský legát
kardinál Albornoz udělal v Římě pořádek, pro svou
spravedlnost si získal římský lid. Události v Římě obrátily pozornost zpátky k
„Věčnému městu“, které chátralo čím dál víc. K návratu do Říma se odhodlal Urban V.
Řím 63 let neměl žádného papeže. Urban V. zde nalezl jen zchátralé budovy, kde
nemohly sídlit úřady, proto se zase vrátil do Avignonu. Nový papež Řehoř XI.
se do Říma vrátit nechtěl. Učinil tak na naléhání sv. Kateřiny Sienské. Ta papeže roku 1376
osobně navštívila a přemluvila ho, aby se vrátil do Říma a tentokrát už
definitivně. Nebylo to pouze přáním této svaté panny, ale hrál zde roli i
nátlak císaře Karla IV.
Tímto doba papežů v Avignonu definitivně končí. http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_pape%C5%BEstv%C3%AD
25) Papež Řehoř XI. po
návratu do Říma roku 1378 umírá. Obyvatelé se obávali že bude opět zvolen
francouzský papež, který odjede do Avignonu, proto vtrhli do Vatikánu. Zvolen
byl Bartolomeo Prigano a přijal jméno Urban VI.
Byl to muž bezúhonný a zapálený pro reformu církve. Chyběla mu však schopnost
kompromisu a také neuměl jednat s lidmi. Kardinálům, kteří se nechtěli vrátil z
Avignonu, hrozil exkomunikací. Kardinálové se sešli již po několika měsících v
italském městě Fondi a prohlásili volbu Urbana VI. za neplatnou. Zvolili si
nového papeže, který přijal jméno Klement VII. Ten se přestěhoval znovu do
Avignonu. Urban se ale svého úřadu nevzdal. Tak začalo v církvi 39leté období papežského schizmatu.Jak římský, tak avignonský
papež proti sobě vyhlašovali klatby a dokonce svolávali proti sobě vojska, což
vedlo k zvyšování finančního břemene věřících. To znamenalo zvýšení daní, což
vedlo také k zneužívání prodeje odpustků. Otázka, který z papežů je ten pravý,
vyvolávala nervozitu a napětí. Vzdělanci poukazovali na osvědčenou praxi, že
když zachvátilo církev nějaké vnitřní napětí, řešení nalezl všeobecný koncil. V
roce 1409 se sešli kardinálové z Říma a z Avignonu v italském městě Pisa.
Vyzvali oba papeže k abdikaci, ti to odmítli. Oba byli prohlášeni za „rušitele
míru“ a sesazeni. Přistoupilo se k volbě nového papeže a tím se stal Alexandr
V. Ten se usadil v Bologni a byl uznán Francií, Anglií a většinou německých
biskupů. Římský a avignonský papež se však nevzdali, takže církev měla tři
papeže. Dle pařížské univerzity byl konečně čas ke svolání koncilu. Toho se
ujal Zikmund Lucemburský koncem roku 1414. Sněm si
vytkl za cíl provést reformu „v hlavě i v údech“. Koncil došel k názoru že
stojí nad papežem, tudíž mohl schválit cokoliv bez souhlasu papeže. Na koncilu
došlo k odstranění papežského schizmatu a ke slovu se dostal konciliarismus,
podle kterého je všeobecný koncil nadřazen i papeži. http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_pape%C5%BEstv%C3%AD
26) Katechismus § 891
„„Tato neomylnost přísluší římskému biskupovi, hlavě biskupského sboru, z jeho
úřadu, když s konečnou platností vyhlašuje nauku o víře a mravech jako nejvyšší
pastýř a učitel všech věřících křesťanů, který své bratry utvrzuje ve víře …
Církvi přislíbenou neomylnost má také biskupský sbor, když s Petrovým nástupcem
vykonává nejvyšší učitelský úřad“ především na ekumenickém koncilu. Když církev
prostřednictvím svého nejvyššího učitelského úřadu předkládá něco „k věření
jako zjevené od Boha“ a jako Kristovo učení, „jsou věřící povinni … k takovému
výroku vnitřně přilnout náboženskou poslušností“. Tato neomylnost sahá tak
daleko, jak sahá poklad božského zjevení.
27) …Neomylnost papežského
úřadu definoval 1. vatikánský koncil v konstituci Pastor aeternus (Věčný
pastýř) z 18. 7. 1870 http://www.iencyklopedie.cz/neomylnost-papeze/
28) Teologický pojem
vzniklý ve středověku z lat. trans, »přes«, a substantia, »podstata«, přijatý i
- tridentským koncilem (DS 1625). Označuje se jím nauka, podle níž při - mši
svaté dochází k přeměně podstaty chleba a vína v Kristovo tělo a krev, jež jsou
přítomny pod patrným vzhledem chleba a vína (pod tzv. - eucharistickými způsobami).
- Posvěcení. http://www.iencyklopedie.cz/transsubstanciace/
I po formální dogmatizaci pokračovala
kritika transsubstanciačního chápání Kristovy přítomnosti; k nejvýznamnějším
kritikům patřil John Wycliffe (Viklef) a v 16. století ji
odmítly všechny reformační směry. Římskokatolická církev ji proto znovu
potvrdila na Tridentském koncilu, v 2. kánonu 13. Sezení. Jestliže někdo
řekne, že v posvátné a svaté svátosti Eucharistie zůstává podstata chleba a
vína sjednoceně s tělem a krví Krista a odmítá zázračnou a prostou změnu celé
podstaty chleba v tělo a celé podstaty vína v krev, kdy zůstávají pouze podoby
chleba a vína, kteroužto změnu Církev katolická příhodně nazývá transsubstanciací,
budiž proklet! … http://cs.wikipedia.org/wiki/Transsubstanciace
29) Církevní učení o
očistci bylo vyhlášeno na koncilech v Lyonu (1274), ve Florencii (1439) a v
Tridentu (1563). Pravoslaví učení o očistci neuznává, protestantizmus ho odmítá
jako nebiblické. http://www.iencyklopedie.cz/ocistec/
30) Počínaje 11. stoletím
v katolické církvi dochází pod vlivem právnického
vnímání k posunu ve vnímání smíření. Podle tohoto pojetí zásluhy Ježíše Krista a svatých
vytvářejí nepředstavitelný poklad milosti, z něhož církev jakožto ta, které
náleží Petrova „moc klíčů“ a tento poklad víry
spravuje, může rozdělovat. V odpuštění (či odpustku) tedy církev dává
hříšníkovi z tohoto pokladu milosti, co mu schází, aby byl u Boha hned
ospravedlněn. Odpustkem tak byl hříšník zproštěn tzv. časného trestu za hřích a
v případě úmrtí
nemusel za své provinění pykat v očistci.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Odpustky
Doktrína o odpustcích byla konečně prohlášená
za oficiální dogma církve, papežem Klementem VI. v r. 1343. Klement uvažoval:
"jedna krůpěj Kristovy krve by stačila na spásu celého lidstva!"
Zbytek prolité krve plus jeho moc "zvýšena zásluhami Požehnané Panny a
přebytky dobrých skutků svatých" tvoří výše zmíněný "poklad církve.
Papežskou bulou v 1476 papež Sixtus IV. rozšířil tato privilegia na duše v
očistci (zkrácení času mrtvých v očistci) za podmínky, že jejich příbuzní
zakoupí od církve odpustky. (Earle E. Cairnes: "Christianity Through the
Centuries: A History of the Christian Church" 1981)
31) Dogma o nanebevzetí Panny Marie bylo vyhlášeno papežem
Piem XII.
dne 1. listopadu
1950 apoštolskou konstitucí Munificentissimus Deus.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dogma_o_nanebevzet%C3%AD_Panny_Marie
32) Neposkvrněné početí
Panny Marie
je dogma
katolické církve, které tvrdí, že Marie jako jediný člověk počata bez
dědičné nedokonalosti všeho lidstva - prvotního hříchu. Dogma se tedy týká pouze
narození Marie, Mariina těhotenství se týká učení o panenském početí Ježíše Krista. První úvahy o vyhlášení dogmatu o bezhříšném
narození Marie se objevily už v 9. století
pod vlivem syrské tradice. Jako dogma byla tato idea vyhlášena „ex cathedra“
papežem
Piem IX.
dne 8. prosince
1854 bulou Ineffabilis Deus:
Nauka, podle níž blažená Panna Maria v prvním okamžiku svého početí, díky
zvláštní milosti a výsadě ze strany všemohoucího Boha, s hledem na zásluhy
Ježíše Krista, Spasitele lidského rodu, byla uchráněna od jakékoli poskvrny
dědičné viny, je zjevena Bohem, a proto jí musí všichni věřící pevně a trvale
věřit. Jestliže by si tedy někdo (Bůh ať tomu zabrání!) svobodně osoboval
smýšlet odlišně od toho, co jsme My definovali, ať ví a sezná, že svým vlastním
úsudkem sebe sama zavrhuje; že ztroskotal ve víře; že se oddělil od církve a
není s ní v jednotě; že kromě toho sám tímtéž upadl do trestů, které jsou
stanoveny pro toho, kdo by si dovolil projevit ústně, písemně nebo nějakým
jiným způsobem navenek bludy, které chová ve svém srdci. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dogma_o_neposkvrn%C4%9Bn%C3%A9m_po%C4%8Det%C3%AD_Panny_Marie
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)