Pouze Písmo svaté? Pětadvacet otázek k protestantskému nesmyslu a bludu "sola scriptura" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Napsal Pán Ježíš byť jen část Nového zákona, případně jej nařídil sepsat svým apoštolům? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Náš Pán nenapsal ani jednu řádku Nového zákona[1]; nemáme rovněž zaznamenáno, že by apoštolům přikázal cokoli sepsat - přikázal jim pouze učit a obracet lidi. Ten, jemuž byla dána veškerá moc na nebi i na zemi [Mt 28, 18], přislíbil svým apoštolům, že jim Otec v jeho jménu sešle Ducha Svatého [Jan 14, 26] a on sám s nimi bude po všechny dni až do konce světa [Mt 28, 20]. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A z pohledu těch, kteří se řídí jen Písmem:
Ježíš
nás učil: "Ježíš řekl Židům, kteří mu uvěřili: "Zůstanete-li v mém
slovu, jste opravdu mými učedníky. Poznáte pravdu a pravda vás učiní
svobodnými." Jan 8,31-32
Ještě mnoho jiných znamení učinil Ježíš před očima učedníků, a ta nejsou zapsána v této knize. Tato však zapsána jsou, abyste věřili, že Ježíš je Kristus, Syn Boží, a abyste věříce měli život v jeho jménu.
Jan 20,30-31
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jak v zůstat ve Slovu Ježíše? Číst a žít Slovo Boží. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odpověď: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od
dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou
v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k
usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl
náležitě připraven ke každému dobrému činu." 2 Timoteova 3,15-17 Ježíš = Bůh = Duch tedy odpověď zní, Ježíš napsal celý Nový i Starý zákon. Komentář: Kdyby byla četba Písma sv. nutná pro spásu, Pán Ježíš by to zcela jistě řekl, a zajistil by k tomu svým vyznavačům nutné prostředky. Ke Komentáři: "Nestydím se za evangelium: je to moc Boží ke spasení pro každého, kdo věří, předně pro Žida, ale také pro Řeka. Vždyť se v něm zjevuje Boží spravedlnost, která je přijímána vírou a vede k víře; stojí přece psáno: ‚Spravedlivý z víry bude živ.'" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Římanům
1,16-17 "A řekl jim: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření.Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen. Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky; budou brát hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane; na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je.“ Marek 16,15-18 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kolik apoštolů nebo učedníků napsalo knihy, které nyní tvoří obsah Nového zákona? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pouze několik apoštolů sepsalo část učení Pána Ježíše (což sami také uvádějí). Jsou to svatí: Petr, Pavel, Jakub, Jan, Juda, Matouš, jakož i Marek a Lukáš. Ostatní, pokud známo, nic nenapsali. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Židé v
Beroji byli přístupnější než v Tesalonice: přijali evangelium s velikou
dychtivostí a každý den zkoumali v Písmu, zdali je to tak, jak zvěstuje
Pavel. A tak mnozí z nich uvěřili a s nimi nemálo Řeků, vznešených žen i
mužů. Skutky 17,11-12 Komentář: Pokud by měl být soukromý výklad Písma sv. pravidlem víry, přikázaným samotným Bohem, pak by to znamenalo, že apoštolové nedostáli svým povinnostem, neboť část z nich se věnovala toliko ústnímu hlásání dobré zvěsti. Ke komentáři: Jelikož ani jeden z přímých učedníků Ježíše již neexistuje, bylo nám tu zanecháno psané svědectví, kterého se máme držet a žít ho, a zkoumat, že vše, co nám kdo předkládá, co se neshoduje s učením těchto apoštolů, je pod prokletím. Milovaní, nevěřte každému vnuknutí, nýbrž zkoumejte duchy, zda jsou z Boha; neboť mnoho falešných proroků vyšlo do světa." 1 Jan 4,1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Co
je nám měřítkem? Bůh a Jeho psané Slovo! "Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ale i kdybychom my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to, které jsme vám zvěstovali, budiž proklet! Jak jsem právě řekl, a znovu to opakuji: Jestliže vám někdo hlásá jiné evangelium než to, které jste přijali, budiž proklet!" Galatským 1,8-9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Založil Kristus Církev učící nebo Církev, jež přikazuje číst Písmo sv.? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I v protestantských překladech bible čteme, že Kristus založil Církev učící, která existovala ještě dříve, než byla napsána jakákoli z knih Nového zákona. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řím 10, 17: "Tedy víra z slyšení, a slyšení skrze slovo Boží."[2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mt 28, 19: "Protož jdouce, učte všecky národy, křtíce je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mk 16, 15: "A řekl jim: Jdouce po všem světě, kažte evangelium všemu stvoření." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mk 16 20: "A oni šedše, kázali všudy, a Pán jim pomáhal, a slov jejich potvrzoval činěním divů." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Tím padá teorie sola scriptura. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Timoteova 3,15-17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pokud neznáme a nedržíme se Božího Slova, tak náš "meč" je velmi tupý, není-li jen ze dřeva: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce. Není tvora, který by se před ním mohl skrýt. Nahé a odhalené je všechno před očima toho, jemuž se budeme ze všeho odpovídat." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Židům 4,12-13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Hlásej
slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod, usvědčuj, domlouvej, napomínej v
trpělivém vyučování. Neboť přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, a
podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním.
Odvrátí sluch od pravdy a přikloní se k bájím." 2 Timoteova 4,2-4 Báje (vyprávění) je symbolické vyprávění vyjadřující víru v plnost a celistvost nadčasového řádu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když
nevěříme tomu, co Ježíš řekl a přidáme tam své "ale"…. tak nás Boží Slovo bude soudit: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Kdo slyší má slova a nezachovává je, toho já nesoudím. Nepřišel jsem, abych soudil svět, ale abych svět spasil. Kdo mě odmítá a nepřijímá moje slova, má, kdo by jej soudil: Slovo, které jsem mluvil, to jej bude soudit v poslední den.Neboť jsem nemluvil sám ze sebe, ale Otec, který mě poslal, přikázal mi, jak mám mluvit a co říci. A vím, že jeho přikázání je věčný život. Co tedy mluvím, mluvím tak, jak mi pověděl Otec." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 12,47-50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Neboť
‚všichni lidé jako tráva a všechna jejich krása jako květ trávy. Uschne
tráva, květ opadne, ale slovo Hospodinovo zůstává na věky' - to je to slovo,
které vám bylo zvěstováno v evangeliu." 1 Petrova 24-25 4. Obsahuje Nový zákon vše, co Pán Ježíš apoštolům přikázal, aby hlásali národům? Kristus Pán přikázal svým apoštolům, aby učili všemu, co hlásal [Mt 28, 20]; jeho Církev musí nutně učit všemu [Jan 14, 26]; avšak i samotná protestantská bible uvádí, že v ní není obsaženo veškeré učení Ježíše Krista. Jan 20, 30: Mnohé zajisté i jiné divy činil Ježíš před obličejem učedlníků svých, kteréž nejsou psány v knize této." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 21, 25: "Jestiť pak i jiných mnoho věcí, kteréž činil Ježíš, kteréž kdyby měly všecky, každá obzvláštně, psány býti, mám za to, že by ten svět nemohl přijíti těch knih, kteréž by napsány byly." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Jak mohli křesťané druhého století přijímat a vyznávat víru, pokud by k tomu byl nutný soukromý výklad Písma sv., které bylo tehdy nedostupné a navíc obsahuje pouze část Spasitelova učení? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Ke komentáři: v době prvního století, tedy krátce po zmrtvýchvstání, se Nový zákon z Ducha svatého teprve tvořil, proto je platný skoro 2000 let, abychom měli zachované, co učili a podle toho i žili | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 21, 25: "Jestiť pak i jiných mnoho věcí, kteréž činil Ježíš, kteréž kdyby měly všecky, každá obzvláštně, psány býti, mám za to, že by ten svět nemohl přijíti těch knih, kteréž by napsány byly." jednalo se o činy, ne o Slova, které hlásal…. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Neboť
‚všichni lidé jako tráva a všechna jejich krása jako květ trávy. Uschne
tráva, květ opadne, ale slovo Hospodinovo zůstává na věky' - to je to slovo,
které vám bylo zvěstováno v evangeliu." 1 Petrova 24-25 5. Odvolává se přímo Nový zákon na nepsaná slova" Pána Ježíše? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nový zákon učí, že neuvádí vše, co náš Pán vykonal a, v důsledku toho, vše, čemu učil. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 20, 30: "Mnohé zajisté i jiné divy činil Ježíš před obličejem učedlníků svých, kteréž nejsou psány v knize této." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 21, 25: "Jestiť pak i jiných mnoho věcí, kteréž činil Ježíš, kteréž kdyby měly všecky, každá obzvláštně, psány býti, mám za to, že by ten svět nemohl přijíti těch knih, kteréž by napsány byly." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Poněvadž je Písmo sv. v tomto ohledu neúplné, vyžaduje něco, co by jej doplnilo, tzn. ústní nebo písemné odkazy, které nazýváme tradicí. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
…. ale slovo Hospodinovo zůstává na věky' - to je to slovo, které vám bylo zvěstováno v evangeliu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Petrova 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ježíš mu odpověděl: Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává má slova. A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mě poslal. Toto vám pravím, dokud jsem s vámi. Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 14,23-26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Duch svatý nám má připomínat to, co Ježíš učil, ne učit něco nového, co by mělo zrušit to původní | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Co se stalo s nesepsaným učením Pána Ježíše a apoštolů? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Církev pečlivě přechovávala toto učení (jež je "slovem z úst") v dějinném odkazu zvaném tradice. Dokonce i protestantský překlad bible učí, že mnoho Božích pravd bylo překázáno ústně. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Tes 2, 15: "A protož, bratří, stůjtež a držtež se učení vydaného, jemuž jste se naučili, buďto skrze řeč, buďto i skrze list náš." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Tim 2, 2: "A což jsi slyšel ode mne před mnohými svědky, svěřujž to lidem věrným, kteříž by způsobní byli i jiné učiti." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Je tudíž nutno brát zřetel nejen na Písmo sv., ale i na jiné prameny podání, abychom dosáhli plnosti Kristovy pravdy. Vyznání založená "pouze na bibli" jsou tedy nutně neúplná. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Amen, amen, pravím vám, kdo slyší mé slovo a věří tomu, který mě poslal, má život věčný a nepodléhá soudu, ale přešel již ze smrti do života. Amen, amen, pravím vám, přichází hodina, ano, už je tu, kdy mrtví uslyší hlas Božího Syna, a kteří uslyší, budou žít." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 5,24-25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jaké Slovo? To co učil Ježíš a zanechal nám ho tu ve svém Písmu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ale slovo Páně se šířit nepřestalo." Skutky 12,24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Kolik let uplynulo mezi sepsáním první a poslední knihy Nového zákona? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
První kniha, evangelium sv. Matouše, byla sepsána nejdříve deset let po nanebevstoupení Pána Ježíše Krista. Evangelium sv. Jana a Apokalypsa spatřily světlo světa na konci prvního století. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Těžko si představit, jak by současný protestantský přístup, který hlásá zásadu soukromého výkladu Písma sv., vypadal v dobách, kdy nejenže nebyly knihy Nového zákona dostupné, ale většina z nich nebyla dokonce ještě napsána! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V té době žili očití svědkové, kteří učili to, co Ježíš učil, a vždy měli možnost to konfrontovat s proroctvími Starého zákona. V době, kdy už nebyl žádný očitý svědek, tak byly dány dohromady evangelia a listy apoštolů, které obsahovaly vše, co bychom měli vědět, abychom došli spásy a věděli jak žít s Bohem … | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kdo by však učil něco jiného, než učili apoštolové, tak bude proklet, jak říkal apoštol Pavel: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Divím se, že se od toho, který vás povolal milostí Kristovou, tak rychle odvracíte k jinému evangeliu. Jiné evangelium ovšem není; jsou jen někteří lidé, kteří vás zneklidňují a chtějí evangelium Kristovo obrátit v pravý opak. Ale i kdybychom my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to, které jsme vám zvěstovali, budiž proklet! Jak jsem právě řekl, a znovu to opakuji: Jestliže vám někdo hlásá jiné evangelium než to, které jste přijali, budiž proklet!" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Galatským 1,6-9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Kdy byl ustálen počet knih, které tvoří Nový zákon? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stalo se tak roku 397 na sněmu v Kartágu; jinými slovy, nekatolíci převzali seznam knih své bible od katolické církve. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Až do roku 397 křesťané na různých místech znali často pouze některé z knih Nového zákona. Lze za takovýchto podmínek dostát zásadě sola scriptura? Nehledě na to, že protestanti neodvozují kánon novozákonních knih ze samotného Písma sv., nýbrž v dané věci vycházejí z rozhodnutí autority Církve, kterou však zároveň popírají, čímž ale vyvracejí sebe sama. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Každý katolík, který začal věřit jen Písmu, byl brán jako heretik, kacíř a protestant. Učení Římského-katolicismu se liší od učení Písma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nepopíráme Písmo, které sestavil samotný Bůh skrze lidi, kteří v té době byli naplněni Duchem svatým. Pokud by Bible podléhala učení Církve, tak by si Bibli upravovali v průběhu let tak, aby jejich učení sedělo, ale to Bůh nedovolil!!! Proto se Bible nezměnila skoro 1600let!!! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEBYLA TO CÍRKEV KDO SESTAVIL BIBLI, ALE DUCH SVATÝ! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Timoteova 3,15-17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Co je příčinou prodlevy při ustálení kánonu Písma sv.? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nejenže nebyly různé knihy Nového zákona před rokem 397 spojovány do větších celků, ale navíc se nacházely v péči různých skupin a místních církví. Kvůli pronásledování Církve nebylo možné prozkoumat pravost jednotlivých knih a uspořádat je do jednoho celku. Toto významné dílo započalo teprve po Konstantinově milánském ediktu v roce 313, jímž bylo křesťanství v římském císařství povoleno. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Výše uvedené skutečnosti svědčí o tom, že přinejmenším do roku 397 nebylo možné držet se zásady sola scriptura. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To nemění fakt , že Písmo, které je nám jediným svědkem všech událostí a učení, je nám jedinou autoritou, protože Bůh je to Slovo!!!! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. ....... A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy." Jan 1,1 a 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posvěť je pravdou; tvoje slovo je pravda. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 17,17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Timoteova 3,15-17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Jakým dalším potížím museli čelit ti, kteří chtěli ustálit obsah Nového zákona? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dříve než byly inspirované knihy za takové uznány, kolovalo mnoho jiných knih (apokryfy, pseudoapokryfy), které byly některými skupinami přijímány a považovány rovněž za inspirované Duchem Svatým. Katolická církev vyvinula veliké úsilí, aby probádala vznik těchto knih a posoudila jejich obsah. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Podle teorie sola scriptura by křesťané prvních století museli přečíst všechny pochybné knihy, aby mohli na základě nějakého vnuknutí rozhodnout, které z nich jsou opravdu inspirované. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Měli Ducha svatého, který jim dal poznat, že listy apoštolů jsou ty správné a rozpoznali, které listy jiných lidí nepatří Bohu a jak to víme? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Židé v
Beroji byli přístupnější než v Tesalonice: přijali evangelium s velikou
dychtivostí a každý den zkoumali v Písmu, zdali je to tak, jak zvěstuje
Pavel. A tak mnozí z nich uvěřili a s nimi nemálo Řeků, vznešených žen i
mužů."
Skutky 17,11-12 Milovaní, nevěřte každému vnuknutí, nýbrž zkoumejte duchy, zda jsou z Boha; neboť mnoho falešných proroků vyšlo do světa. Podle toho poznáte Ducha Božího: Každé vnuknutí, které vede k vyznání, že Ježíš Kristus přišel v těle, je z Boha; každé vnuknutí, které nevede k vyznání Ježíše, z Boha není. Naopak, je to duch antikristův, o němž jste slyšeli, že přijde, a který již nyní je na světě. Vy však jste z Boha, děti, a zvítězili jste nad falešnými proroky, protože ten, který je ve vás, je větší než ten, který je ve světě. Oni jsou ze světa; proto z nich mluví svět a svět je slyší. My jsme z Boha; kdo zná Boha, slyší nás, kdo není z Boha, neslyší nás. Podle toho rozeznáváme ducha pravdy a ducha klamu." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Jan
4,1-6 A kde můžeme slyšet přímé apoštoly Ježíše, očité svědky? V Bibli!!!! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ale slovo Páně se šířit nepřestalo." Skutky 12,24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Vždyť Pán nám přikázal: ‚Ustanovil jsem tě, abys byl světlem pohanům a nesl spásu až na sám konec země.' Když to pohané uslyšeli, radovali se a velebili slovo Páně; ti pak, kteří byli vyvoleni k věčnému životu, uvěřili. A slovo Páně se šířilo po celé krajině" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutky 13,47-49 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Přicházeli
i mnozí z těch, kteří uvěřili, a přede všemi vyznávali, že také oni dříve
používali zaklínání. Nemálo pak těch, kteří se zabývali magií, přinesli své
knihy a přede všemi je spálili. Jejich cena se odhadovala na padesát tisíc
stříbrných. A tak mocí Páně rostlo a rozmáhalo se jeho slovo." Skutky
19,18-20 11. Kdo s konečnou platností rozhodl, které knihy jsou inspirované, a patří tudíž do Nového zákona? Kartáginský sněm rozhodl v roce 397 s konečnou platností o tom, které knihy patří do Nového zákona a které nikoli. Existují dvě možnosti: Buďto se tehdy Církev mýlila, nebo ne. Pokud se nemýlila, proč by se měla katolická církev mýlit nyní? Jestli se mýlila, pak má Nový zákon nanejvýš cenu papíru, na němž je vydán, poněvadž vnitřní, soukromé přesvědčení o pravosti a inspiraci knih není rozhodující, přičemž dnes již nelze tehdejší bádání a prověřování zopakovat; což je patrno z odpovědi na následující otázku. Komentář: Ve světle historických skutečností mohou nekatolíci jen těžko popřít, že se jim bible dostalo od katolické církve. To nemění fakt, že Písmo, které je nám jediným svědkem všech událostí a učení je nám jedinou autoritou, protože Bůh je to Slovo!!!! "Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh..... A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy." Jan 1,1 a 14 "Posvěť je pravdou; tvoje slovo je pravda." Jan 17,17 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Timoteova 3,15-17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. Proč dnešní neřímčtí-katolíci nemohou ověřit práci a bádání Církve před rokem 397? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Původní rukopisy byly sepsány na křehkém papyru, který měl omezenou životnost. Knihy, jež byly Církví uznány za inspirované, byly pečlivě opisovány mnichy, avšak ostatní (až na několik výjimek) vzhledem k všeobecnému nezájmu podlehly časem zkáze. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Co tedy neřímským-katolíkům zbývá než důvěra, že katolickou církev při jejím rozhodování vedl Duch Svatý; a pokud tomu tak bylo v minulosti, proč jí nedůvěřovat dnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Protože Duch svatý nikdy nezruší Slovo, které již bylo Bohem řečeno, což učení Římské církve dělá. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Každý římsko-katolík, který začal věřit jen Písmu, byl brán jako heretik, kacíř a protestant. Učení Římského-katolicismu se liší od učení Písma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nepopíráme Písmo, které sestavil samotný Bůh skrze lidi, kteří v té době byli naplněni Duchem svatým. Pokud by Bible podléhala učení Církve, tak by si Bibli upravovali v průběhu let tak, aby jejich učení sedělo, ale to Bůh nedovolil!!! Proto se Bible nezměnila skoro 2000let!!! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEBYLA TO CÍRKEV, KDO SESTAVIL BIBLI, ALE DUCH SVATÝ! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Timoteova 3,15-17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Byla teorie soukromého výkladu Písma sv. udržitelná před rokem 397? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ne, neboť, jak již bylo řečeno, Nový zákon tehdy ještě neexistoval v dnešní, ucelené podobě. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Kdyby dnes naši bloudící bratři neměli bibli, jak by asi vypadal jejich soukromý výklad Písma sv.? Nový zákon byl přeci do roku 397 nedosažitelný. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Měli Ducha svatého, který jim dal poznat, že listy apoštolů jsou ty správné a rozpoznali, které listy jiných lidí nepatří Bohu a jak to víme? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nežidé dostávali listy přímo od apoštolů, které nám tu Bůh zanechal a nechal je vsadit do svého Písma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Židé v
Beroji byli přístupnější než v Tesalonice: přijali evangelium s velikou
dychtivostí a každý den zkoumali v Písmu, zdali je to tak, jak zvěstuje
Pavel.A tak mnozí z nich uvěřili a s nimi nemálo Řeků, vznešených žen i
mužů."
Skutky 17,11-12 "Milovaní, nevěřte každému vnuknutí, nýbrž zkoumejte duchy, zda jsou z Boha; neboť mnoho falešných proroků vyšlo do světa. Podle toho poznáte Ducha Božího: Každé vnuknutí, které vede k vyznání, že Ježíš Kristus přišel v těle, je z Boha; každé vnuknutí, které nevede k vyznání Ježíše, z Boha není. Naopak, je to duch antikristův, o němž jste slyšeli, že přijde, a který již nyní je na světě. Vy však jste z Boha, děti, a zvítězili jste nad falešnými proroky, protože ten, který je ve vás, je větší než ten, který je ve světě. Oni jsou ze světa; proto z nich mluví svět a svět je slyší. My jsme z Boha; kdo zná Boha, slyší nás, kdo není z Boha, neslyší nás. Podle toho rozeznáváme ducha pravdy a ducha klamu." |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 Jan 4,1-6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. Byl soukromý výklad Písma sv. možný v době před vynalezením knihtisku? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nebyl, protože cena ručně přepisovaného Písma sv. byla příliš vysoká. Navíc, číst umělo jen nemnoho lidí. Církev tedy kromě kázání užívala k šíření poselství Písma sv. umění, ať již výtvarné nebo divadelní, případně jiné prostředky. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář:Návrh "soukromého výkladu Písma sv." by byl v oné době a za těchto podmínek zcela jistě nesmyslný a neuskutečnitelný. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ducha svatý byl ten, který dával porozumění Písma i toho, co bylo čteno (z Bible) a co následně na to bylo kázáno, protože je to jedině On, kdo nás uvádí do veškeré pravdy: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Milujete-li mne, budete zachovávat má přikázání; a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi na věky – Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.Nezanechám vás osiřelé, přijdu k vám." Jan 14,15-18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jakmile však přijde on, Duch pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit, co uslyší. A oznámí vám, co má přijít. On mě oslaví, neboť vám bude zvěstovat, co přijme ode mne Všecko, co má Otec, jest mé. Proto jsem řekl, že vám bude zvěstovat, co přijme ode mne. Jan 16,13,15 15. Kdo přepisoval a chránil knihy Písma sv. od roku 397 do vynalezení knihtisku v roce 1440? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dělali to římsko-katoličtí mniši. Často zasvětili celý svůj život tomu, aby mohli dát světu vlastnoruční přepis Písma sv. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Navzdory těmto skutečnostem bývá Církev obviňována ze snahy zničit Písmo sv. Kdyby tomu skutečně chtěla, měla na to půldruhého tisíciletí! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Církev zakazovala číst Boží Slovo, v roce 1080 zavedl římský papež Řehoř VII zákaz čtení Bible (aby se nezjistilo, že učení římské církve se odklonilo od učení apoštolů Ježíše Krista) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Každý katolík, který začal věřit jen Písmu, byl brán jako heretik, kacíř a protestant. Učení Římského-katolicismu se liší od učení Písma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nepopíráme Písmo, které sestavil samotný Bůh skrze lidi, kteří v té době byli naplněni Duchem svatým. Pokud by Bible podléhala učení Církve, tak by si Bibli upravovali v průběhu let tak, aby jejich učení sedělo, ale to Bůh nedovolil!!! Proto se Bible nezměnila skoro 2000let!!! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEBYLA TO CÍRKEV, KDO SESTAVIL BIBLI, ALE DUCH SVATÝ! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu." 2 Timoteova 3,15-17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Existovaly před vystoupením Luthera nějaké tištěné bible? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když byl kolem roku 1440 vynalezen knihtisk, jednou z prvních tištěných knih, ne-li vůbec první, byla katolická bible vydaná Johannem Gutenbergem. Podle věrohodných pramenů vzniklo ještě před německým Lutherovým překladem v roce 1534 přičiněním katolické církve šest set dvacet šest vydání Písma sv. (celého nebo jeho částí), přičemž řada těchto vydání byla v národních jazycích. Legenda o tom, kterak Luther roku 1503 našel v Erfurtu "zapomenutou bibli", je tedy jen další protikatolickou pomluvou. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář:Dnes při mši sv. v neděli běžně slyšíme čtení z Písma sv. v národních jazycích. Církev také uděluje odpustky těm, kteří je čtou a rozjímají. Každá katolická rodina doma vlastní (nebo by měla vlastnit) svůj výtisk bible. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Staroslověnské překlady | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Velmi významným počinem byl též překlad Písma do staroslověnského jazyka sv. Konstantinem Cyrilem a Metodějem (26. října 883) během jejich velkomoravské mise (počátek 862). Z tohoto překladu vychází česká překladatelská tradice. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kralická Bible v českém jazyce byla napsána roku 1579 v té době však byla již v řečtině hebrejštině či v latině | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. Chovala katolická církev ve středověku vůči Písmu sv. nepřátelství, jak tvrdí její protivníci? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Církev s ohledem na nebezpečí, které věřícím a spáse jejich duší hrozilo kvůli duchovnímu jedu obsaženému v pokřivených a chybných překladech Písma sv., přijímala různá omezení. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář: Je možné, že někteří jednotlivci jednali v dané věci až příliš přísně, ale nebylo to z neúcty k Písmu sv., nýbrž právě naopak. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Církev zakazovala číst Boží Slovo, v roce 1080 zavedl římský papež Řehoř VII zákaz čtení Bible (aby se nezjistilo, že učení římské církve se odklonilo od učení apoštolů Ježíše Krista) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. Kdo dal "reformátorům" právo nahradit jednu víru, jeden ovčinec a jednoho Pastýře teorií o soukromém výkladu Písma sv.? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdá se, že sv. Pavel na tuto otázku odpověděl slovy: "Ale bychom pak i my neb anděl s nebe kázal vám mimo to, což jsme vám kázali, prokletý buď" [Gal 1, 8]. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář:Jestliže se během tří set let jedna třetina křesťanů rozpadla přinejmenším na tři sta sekt, kolik sekt by asi vzniklo, kdyby si všichni křesťané soukromě vykládali Písmo sv. po dobu dvou tisíc let? (Odpověď: šest tisíc) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pokud si uvědomíme, že Pastýř je Ježíš, a ovčinec jsou všichni ti, co mu náleží a které On pase, tak nikdo z protestantů nenahradil tuto víru ničím, ta byla již nahrazena Římsko-katolickou církví, která tvrdí, že jen ona je tou jedinou samospasitelnou církví. Katechismus § 84 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
§ 84.Může být spasen, kdo není v Církvi katolické bez vlastní viny? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kdo není v Církvi katolické bez vlastní viny, může být spasen, když hledá upřímné pravdu, plní svědomitě vůli Boží a je posvěcen milostí Boží. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Církev katolická je samospasitelná. - Slovo "samospasitelná" neznamená: Jistojistě bude každý spasen, kdo náleží do Církve katolické, anebo zavržen, kdo žije mimo Církev katolickou. Slovo "samospasitelná" znamená: Nemůže být spasen, kdo do Církve katolické nenáleží vlastní vinou. Tak je třeba rozumět větám: "Nemůže Boha mít za otce, kdo by neměl Církev za matku" (svatý Cyprián, biskup-mučedník, zemřel roku 258). "Kdo se odlučuje od Církve, odlučuje se od Krista" (IV. sněm Lateránský, r. 1215).http://katolicka-kultura.sweb.cz/katechismus/katechismus1.html | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boží Slovo však říká něco jiného, není to, že nemohu mít Boha za Otce, pokud nebudu mít Církev za matku |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ježíš mu odpověděl: "Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. Kdybyste znali mne, znali byste i mého Otce." Jan 14,6-7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Nikdo
nemůže přijít ke mně, jestliže ho nepřitáhne Otec, který mě poslal; a já ho
vzkřísím v poslední den." Jan 6:44
"Kdo má moje přikázání a zachovává je, ten mě miluje. A kdo mě miluje, bude milován od mého Otce; i já ho budu milovat a zjevím mu sám sebe." Jan 14,21 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katolík = všeobecně věřící | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Římsko-katolík = ten, který náleží Římsko-katolické církvi, Římu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19. Jaké byly důsledky rozšíření Lutherovy teorie sola scriptura a soukromého výkladu bible? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Důsledky předvídal už sv. Pavel, když napsal: "Nebo přijde čas, že zdravého učení nebudou přijímati, ale majíce svrablavé uši, podle svých vlastních žádostí shromažďovati sami sobě budou učitele" [2 Tim 4, 3]. Podle Světové křesťanské encyklopedie a dalších zdrojů dnes existuje sedmdesát tři různých skupin metodistů, pětapadesát různých baptistů, deset větví presbyteriánů, sedmnáct různých skupin mennonitů, sto dvacet osm luteránských směrů a tisíce dalších sekt. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komentář:Teorie sola scriptura sice možná uspokojuje představy o vlastní moudrosti, ale zcela jistě nevede k poznání Boží pravdy. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod, usvědčuj, domlouvej, napomínej v trpělivém vyučování. Neboť přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, a podle svých choutek si seženou učitele, kteří by vyhověli jejich přáním. Odvrátí sluch od pravdy a přikloní se k bájím." 2 Tim 4,2-4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Co je pravda? JEŽÍŠ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ježíš mu odpověděl: "Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. Kdybyste znali mne, znali byste i mého Otce." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jan 14,6-7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To že existuje mnoho různých protestantských denminací nemění nic na faktu, že všechny jsou v jednotě na základě Božího Slova….. tak jak existovalo v době apoštolů různé denominace (měly názvy měst) neměnilo to nic na tom, že náležely Ježíši, On byl Pastýřem a oni ovčincem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kolik bylo církví v 1 století? Církev Korintská, Galatská, Efezská, Filipská, Koloská, Tesalonická, Milétksá, Filomenská, Židovská, církve v Itálii, Pontská, Galácká, Kappadokijská, Asijská, Bithynijská, Babylonská, Pergamská, Smyrnská, Thyatirská, Sardská; Filadelfijská a Laodikejská … 22 církví (denominací) všechny jsou v Písmu uvedeny, ale pro všechny platilo: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Proto
vás já, vězeň kvůli Pánu, prosím, abyste tomu povolání, kterého se vám
dostalo, dělali čest svým životem, vždy skromní, tiší a trpěliví. Snášejte se
navzájem v lásce a usilovně hleďte zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem
pokoje. Jedno tělo a jeden Duch, k jedné naději jste byli povoláni; jeden je
Pán, jedna víra, jeden křest, jeden Bůh a Otec všech, který je nade všemi,
skrze všechny působí a je ve všech. Každému z nás byla dána milost podle míry
Kristova obdarování." Efezským 4,1-7 20. Jakou roli má Písmo sv. v plánu Pána Ježíše? Písmo sv. je spolu s ústním podáním (tradicí) a neustálou přítomností Ducha Svatého jedním z drahocenných pramenů zjevené pravdy. Komentář: Tyto tři prvky jsou třemi základy, na nichž stojí pravá Církev - církev katolická. "Všechna Boží řeč je protříbená, on je štítem těch, kteří se k němu utíkají. K jeho slovům nic nepřidávej, jinak tě potrestá a budeš shledán lhářem." Přísloví 30,5-6 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Všechno, co vám přikazuji, budete bedlivě dodržovat. Nic k tomu nepřidáš a nic z toho neubereš. Kdyby povstal ve tvém středu prorok nebo někdo, kdo hádá ze snů, a nabídl ti znamení nebo zázrak, i kdyby se dostavilo to znamení nebo ten zázrak, o němž ti mluvil, když říkal: Pojďme za jinými bohy," které jsi neznal, "a služme jim," neuposlechneš slov takového proroka nebo toho, kdo hádá ze snů. To vás zkouší Hospodin, váš Bůh, aby poznal, zda milujete Hospodina, svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší. Hospodina, svého Boha, budete následovat a jeho se budete bát, budete dbát na jeho přikázání a poslouchat ho, jemu budete sloužit a k němu se přimknete." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 Mojžíšova 13,1-5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jelikož Hospodin je Ježíš, a On je stejný včera, dnes a navěky, tak to platí i pro dnešní dny. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21. Je-li Nový zákon již nyní úplný, jaké nevyřešené otázky ještě zbývají? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Písmo sv. nemůže zcela vykládat sebe samo, o čemž svědčí řada omylů, do nichž upadají ti, kteří vyznávají teorii soukromého výkladu. Je tedy nepopiratelné, že zde musí existovat jeho právoplatný vykladač. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 Petr 1, 20: "To především poznávejte, že žádné proroctví Písma se neřídí soukromým výkladem."[3] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tento
verš je nesprávně uveden a je vytržen z kontextu, podívejme se jak správně
zní: Toto především vězte, že žádné proroctví Písma není záležitostí vlastního výkladu. Neboť proroctví nikdy nebylo proneseno z lidské vůle, nýbrž unášeni Duchem Svatým mluvili lidé poslaní od Boha.(ČSP) vědouce nejprve toto: že žádné proroctví Písma se nevysvětluje svým vlastním významem.Proroctví přece nikdy nebylo proneseno vůlí člověka, nýbrž svatí Boží lidé promlouvali pod mocí Svatého Ducha. (Doslovný Pavlíkův překlad) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pokud Ježíš vstal z mrtvých, pak musíš akceptovat vše, co řekl. Pokud ovšem nevstal z mrtvých, pak proč se trápit tím, co říkal. To na čem záleží není, zda se Ti Jeho učení líbí nebo ne, ale zda vstal z mrtvých nebo ne.
čtvrtek 10. dubna 2014
Pouze Písmo svaté? Pětadvacet otázek k protestantskému nesmyslu a bludu "sola scriptura" aneb jak to vidí ten, kdo je pro testament
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)