KAPITOLA 2 (DUCHOVNÍ HLAD A
JINÁ KÁZÁNÍ dr. John G. Lake)
DUCHOVNÍ
ČLOVĚK
„Což není každý anděl jen duchem, vyslaným k službě těm,
kdo mají dojít spasení? Proto se tím
více musíme držet toho, co jsme slyšeli, abychom nebyli strženi proudem.
Jestliže už slovo zákona, které vyslovili andělé, bylo pevné a každý přestupek
i každá neposlušnost došla spravedlivé odplaty, jak bychom mohli uniknout my,
pohrdneme-li tak slavným spasením? První je zvěstoval sám Pán, a ti, kdo
uslyšeli, dosvědčili toto spasení i nám”
(Žid. 1:14, 2:1-3).
Pojďme se podívat na slovo „spasení“. To je nejobsažnější slovo evangelia. Zahrnuje
všechno to,
co Bůh koná pro duši. Do větší míry jsme to
pokroutili a udělali jsme z toho spasení od hříchu a
někdy od nějakého lehčího provinění. Ve skutečnosti
to, ale znamená mnohem víc než to. Je to
všeobsažné slovo, ve kterém je začleněno
všechno, co Bůh koná pro ducha, duši a tělo člověka a dá se použít do každé
části jeho přirozenosti; nejen aby zničil vědomí hříchu, které je čistě
negativní, ale
aby způsobil vědomí spravedlnosti, které je
pozitivní. Spasení je destruktivní a tvořivé zároveň.
Lidé ztratili mnohé požehnání proto, protože
vymezili Bohu jeho dílo pouze na jeden prostý čin
nebo řadu činů, namísto toho, aby si uvědomili
všechno to, co Bůh dělá pro člověka. Proto abyste
poznali Boží záměr pro váš život, je nutné,
abyste věděli, kdo jste, čím jste a proč jste zde, aby celý
duch, duše a tělo zakusilo úplné „vy-kou-pe-ní“
u Boha.
V Božím slově jsou určitá přehlédnutelná
prohlášení, která by jinak rozšířila pojem člověka o Božím slově a záměru,
pokud bychom jim jen trochu věnovali pozornost. Zde je jedno z nich: “kdežto o Synu je na jednom místě
řečeno: ‚Co je člověk, že ho máš, Bože, na mysli, a Syn člověka, že na něj
hledíš? Jen nakrátko
jsi ho postavil níž než anděly, pak jsi ho korunoval ctí a slávou,” (Žid. 2:6-7).
Okraj moji Bible praví, že to znamená „Učinil
jsi jej na chvíli o málo menším než anděly.“ V některých překladech se zde čte „Učinil jsi jej
o málo menším než Boha.“ Věřím, že to znamená stejnou kvalitu a podstatu, ale do určité míry
je člověk omezen ve svém porozumění. Tak se na tento verš dívám a věřím,
že to souhlasí s obrazem člověka v celé Bibli. Jsem přesvědčen o tom, že největší proměna
u lidí nastane, až si uvědomí, že Bůh nezamýšlel, aby byli Jeho nepřátelé a
nepřátelé jeden vůči sobě navzájem, ale aby byli bohy (Jan 10:34).
Velké procitnutí, které je potřeba, aby přišlo
do našich srdcí a které tak pozvolna přišlo na svět spočívá v Boží moci a duševní moci v přirozenosti
člověka, o kterou Bůh usiluje, aby se zrodila. Způsobuje probuzení v duši, aby si uvědomila, že
člověk uvnitř sebe je skutečný člověk. Vnitřní člověk je tím
skutečným vládcem – ten pravý člověk o kterém Ježíš řekl, že je bůh. Na tuto
věc mně byla položena otázka nesčetněkrát. Jednoho dne farizeové vyzvali
Ježíše, protože o sobě řekl, že je Boží syn. Nazvali Ho rouhačem. Dodržovali
literu zákona, ale ne Jeho ducha. Byli a stali se pouhými otroky litery, proto
není divu, že se protivili zřetelnější Kristově vizi. Rozhněvali se tak, že
sebrali kameny a začali Ho kamenovat. Ježíš se k nim obrátil a řekl; citoval slova,
které Bůh řekl skrze Davida: „Ve vašem zákoně je
přece psáno: ‚Řekl jsem: jste bohové.‘“ (Jan 10:34).
Tito lidé nebyli křesťané. Nebyli ještě
proměněni duchovním osvícením. Byli to lidé, jako bychom řekli, kteří žijí v hříchu. Přesto jim
Ježíš řekl: „bohové jste.“
Pokud je toto pravda, pokud tito lidé, jenž byli hříšníky v běžném slova
smyslu, o nichž bylo řečeno samotným Bohem prostřednictvím proroka a bylo
potvrzeno Ježíšem, že jsou bohové, potom muselo být něco dědičného v jejich
přirozenosti, co z nich učinilo bohy. Když procházíme Písmo od začátku až do
konce, nacházíme úžasnou pravdu o tom, že člověk není samostatné stvoření
oddělené od Boha, ale je součástí Boha samotného. Bůh vdechl Svoji vlastní
bytost, Svoji osobu do přirozenosti a bytosti člověka „…i byl člověk v duši živou“ (1.
Moj. 2:7). Bůh vdechl do člověka nebeskou hmotu, ze které je složen Bůh osobně.
Někdo by snad mohl říct. „Myslel jsem si, že člověk je smrtelný.“ Je to asi
tak, jak rozumím lidskému organismu: naše fyzické tělo má pět smyslových orgánů
a jejich prostřednictvím se dostáváme do kontaktu s určitým rozsahem činností,
které jsou pouze fyzické. Avšak, to není celý člověk! Bez ohledu na jeho
tělo, existuje zde vnitřní člověk, duchovní člověk, který obývá a proniká vnějšího fyzického
člověka. To je ten člověk, který přišel od Boha; ten člověk, který byl vdechnut do jeho těla; je součástí
Boha a je nesmrtelný. To je ten člověk, kterého nemůžete zničit. To je ten, člověk, který se sám o sobě
nemůže zničit. A nevěřím tomu, že bych nyní překrucoval ducha Slova a Boží pravdu, když
řeknu, že je to člověk, kterého Bůh sám osobně nemůže zničit. Proč? Protože Bůh nemůže zničit Sám
sebe a člověka, když je z Jeho podstaty. Tohle je to, co měl Ježíš na mysli, když se podíval do
tváří farizeů a řekl: „Já jsem řekl:
bohové jste.“
PŮSOBENÍ
DUCHOVNÍHO ČLOVĚKA
Neumíme si ani rychle uvědomit k jaké proměně by
došlo u lidí, kdyby porozuměli této skutečnosti. Když člověk poddává toho
velkého Boha-člověka v srdci hanebným touhám toho vnějšího tělesného člověka,
jak potom tento vnitřní člověk musí úpět. Jsem si jist, že kdyby Boží duch
rozptýlil mlhu, která překáží naší vizi a obživil by naše vědomí, abychom došli
k poznání této skutečnosti, život by byl proměněn. Bůh nikdy nezamýšlel, aby
vnější člověk ovládal toho velkého člověka duše nebo ducha. Někdo by si mohl
ihned povšimnout toho, že čím je pozoruhodnější přirozenost – sestavení člověka, nebeská hmota – ze které je složen
duch, tím větší rozsah působnosti má duchovní člověk před tělesným. Tak jako vnější člověk přijímá
vjem prostřednictvím kontaktu; věcí, které se s ním dějí
a jsou zaznamenány do duše, o co větší rozsah
působnosti ducha (pomocí duchovních smyslů) umožňuje člověku se dotýkat samotného Boha. Apoštol
Pavel „a
uslyšel nevypravitelná slova, jež není člověku dovoleno vyslovit.…“ (2. Kor.12:4).
Působení duchovního člověka se shoduje s
činností fyzického člověka. Oba dva zaznamenávají svoje fakta ve vědomí duše. Potom tedy, když si
uvědomíme určité věci v duchu, které náš duch rozpoznal, děje se to proto, protože duch poznal
toto vědomí své působnosti v duši. Proto o tom víme. Předmět, který se týká Boha-člověka se dá
z větší míry shrnout do tohoto výroku: Namísto toho, aby člověk žil v
poslušnosti k věcem, které přijímá z aktivní činnosti tělesného člověka, uvědomuje
si, že existuje daleko větší život a
činnost uvnitř sebe samého a začíná přicházet na některé své schopnosti a na
to, co dluží vnitřnímu člověku: tomu člověku srdce, ve kterém je Bůh-člověk
uvnitř.
Když si to takto uvědomí, odmítá pak, aby zvíře
ovládalo jeho ducha. Na světě není člověka – jen někteří, kteří znají působení
Božího ducha do určité míry –, který by znal dílo Ducha Božího. Nevěřím, že by existoval člověk, který by
si do určité míry neuvědomoval Božího ducha a možná neslyšel hlas Ducha nebo si
nebyl vědom působení Ducha v jeho srdci. Jak řekl Jan: „Bylo tu pravé
světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do světa“ (Jan 1:9).
V mém shromáždění v Jižní Africe byl jakýsi
horník, který žil odporným, hříšným životem. Jednoho dne, když pracoval v dole
se svým vrtacím strojem, měl dojem jako kdyby k němu uvnitř mluvil hlas; hlas v
jeho duchu, který řekl: „Sestup dolů do poruby“ (což bylo stovky stop dolů) „a zavolej
na Rakušana, aby vyšel ven.“ Jeden Rakušan pracoval sám v jedné ze slojí. Když
mi to vyprávěl, řekl: „Bratře Lakeu, byl jsem tak zaměstnán, že jsem si
pomyslel, že to byl jen nějaký potřeštěný nápad a pokračoval jsem dál ve své
práci. Za chvíli hlas promluvil znovu a tentokrát důrazněji: ‚Sestup do poruby
a zavolej na Rakušana, aby vyšel ven.‘ Stále jsem byl velmi zaměstnán a
neposlechl jsem; měl jsem za to, že to byla jen moje představa.“ Pokračoval dál
ve své práci, až k němu hlas promluvil potřetí a tentokrát velmi naléhavým
způsobem. Řekl: ‚Věděl jsem, že to byl hlas Božího ducha. Všeho jsem nechal a
sestoupil jsem do poruby. Když jsem nahlédl dolů, uviděl jsem světlo svíčky,
tak jsem vzal svoji svíčku a naznačil jsem pohybem, aby vyšel ven. Když přišel,
tak jsem mu nebyl schopný vysvětlit,
proč jsem ho zavolal nahoru. Avšak, když jsem čekal, nevěda co říct, tak
najednou celá sloj spadla.“ Kdo to byl, kdo mluvil? Kdo to mohl předvídat? Odkud
přicházel ten hlas? Byla to všudypřítomná Boží mysl. Přesto že tento horník
nebyl křesťanem a třebaže vůbec nebyl poslušný Božímu zákonu či zákonu své
vlastní existence – člověku, který žil ve větší míře v žádostech těla – přesto
jeho duch měl v ten den vědomé spojení s Bohem.
Třeba jste prožili stejnou zkušenost. Předtím
než jste se stali křesťany a začali jste být poslušní Boží mysli a vůli,
existovala u vás určitá doba, když Boží duch na vás začal působit a poprvé v životě
jste si uvědomili, že nežijete v souladu s Bohem?
BOŽÍ
ZÁMĚR
Pokud tyto věci jsou tak, jak tvrdí Boží slovo a zákon našeho bytí
prohlašuje, že uvnitř v nás existuje větší Bůh-člověk, je něco lepšího v
životě, než dát tomuto člověku šanci? Není všechno shrnuto v této větě? Bůh usiluje v člověku o to, aby
rozvíjel duševní a vědomé porozumění toho, kým On je; jaké jsou jeho
schopnosti, jaká je Jeho nekonečná existence a všechny další velké věci, které
duch přirozeně vidí a cítí. Rozvoj duše v Kristovu podobu a vzrůst se pak stává
nejdůležitějším prvkem a záměrem, který vstupuje do našich životů. Bůh sám toto
klade na první místo, člověk by to neměl dávat na druhé. Uvědomujete si, když
světlo Boží pravdy začíná znovu osvěcovat svět, že ta nová síla, která se zmocnila
vašeho srdce si je vědomá toho, že Bůh má záměr pro váš život, že má záměr ve
vaší existenci zde na zemi? To je součástí velkého vzdělávání duše. To je
součástí toho, co je nutné proto, aby lidé mohli žít dál, mohli vítězit a
vítězili.
Jsem přesvědčen o tom, že když se v tomto
současném životě opona roztrhne, nemyslím si, že by se mělo sednout a hrát na
zlatou harfu a zpívat písně po celý den, ačkoli mám za to, že to bude mít svůj
smysl. Věřím, že život přejde do nové dimenze či do nového stavu, ve kterém
budeme žít, proto se musíme dál rozvíjet. Boží slovo mluví o nebi nebes a říká,
že Ježíš je vyšší nad všechna nebesa. Mám za to, že to zjistíme, jakmile tento
vývoj přirozenosti bude pokračovat – to co jsme si do určité míry uvědomili v
tomto životě – dál a dál až do dne, když se člověk objeví ve všech smyslech
Boží podoby a rozumu právě v takovém
světle v jakém je On.
Myslím
si, že existuje období ve vývoji života duše, kdy má větší hodnotu být „na
druhé straně“ než tady.
Pamatuji se na jednu osobu, kterou jsem velmi miloval a u které jsem si všiml
této zvláštní věci. V jejím životě po několik měsíců probíhal proces
zduchovnění až jednoho dne, když jsem sedě za mým stolem a hleděl jsem se do
její tváře, jsem si všiml určitého druhu nebeské slávy, která byla všude kolem
ní. Řekl jsem sám k sobě: „Pokud bude tento stav spiritualizace pokračovat po
několik dalších měsíců, bude jí víc na druhé straně, než tady a budu ji
postrádat, neboť bude pryč.“ Bylo to tak. Jednoho dne, když jsem se vrátil
domů, jsem zjistil, že během moji nepřítomnosti její duch odešel. Odešla, aby
byla s Bohem.
Když Bůh dostane duši do místa (rozvine ji), kde
jí může důvěřovat a svěřit ji větší život a větší
misi, tato duše má větší hodnotu pro Boha na
druhé straně než tady. Jsem přesvědčen o tom, že
přijde čas a ta doba by měla přijít, kdy bude
zvykem, že duše projde proměnou do plnějšího života.
Pokud je to tak, jak dychtivě bychom měli
toužit, aby všechno v nás ukazovalo k jedné věci: dát
člověku-srdce svoji příležitost, aby povstal do
své vlastní Boží podoby a Boží velikosti. Pokud tedy
nedopustíme, aby nás ovládal tělesný člověk,
budeme jako Boží syn na trůnu moci, kde je tělesný
člověk poddán vnitřnímu člověku. Toto je Boží
záměr. Toto je Boží úmysl.
Ve 2. Korintským
10:3-5 vidíme, jak tuto skutečnost rozpoznal Pavel. Říká: „Jsme ovšem jenom
lidé, ale svůj zápas nevedeme po lidsku. Zbraně našeho boje nejsou světské,
nýbrž mají od Boha sílu bořit hradby. Jimi boříme lidské výmysly a všecko, co
se v pýše pozvedá proti poznání Boha. Uvádíme do poddanství každou mysl, aby
byla poslušna Krista,“ Není
tohle cvičení duševní síly? Není toto prosazování duchovního člověka, který
přebírá kontrolu a vládu v životě a uvádí každou sílu myšlenky a představy do
zajetí, aby byla poslušná Kristu? Neboť Kristus jako život je tím nejlepším životem,
na které lidé přišli.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)