pátek 11. května 2012

Může se křesťan modlit k někomu jinému než Bohu?

Může se křesťan modlit k někomu jinému než Bohu?

Leviticus 19:31 "Neobracejte se k duchům zemřelých a nevyhledávejte vědmy a neposkvrňujte se jimi. Já jsem Hospodin, váš Bůh."
Vztah k Bohu - modlitba? Jak na to?
Jak je to s modlitbami k Marii a k tisícům svatým? Dostáváme se nyní k velmi kontroverznímu tématu, které bylo již v minulosti mnohokrát řešeno a rozebíráno nepřeberným počtem nejrůznějších lidí. Pravdou je, že největší křesťanská církev v ČR (katolická) oficiálně tento druh modlitby doporučuje a snaží se jí nejrůznějšími způsoby a cestami propagovat a rozšiřovat tak tuto formu "zbožnosti" mezi široké lidové vrstvy.
Naneštěstí znám jen velmi málo aktivních křesťanů z této církve, kteří by tomuto tlaku odolali a nepoddali se mu. Osobně si reálné a opravdové - (biblické) Marie velmi vážím a mám ji rád - její čistota, poslušnost, pokora a vydanost Bohu může být nám všem vzorem - na tomto světě určitě nebylo svatější ženy než jí, o čemž nám svědčí např. i její odpověď andělovi na jím zvěstované poselství: "Jsem služebnice Páně. At se mi stane podle tvého slova."
Ve Starém zákoně i v celých dějinách židovského národa nenajdeme ani jednu zmínku o tom, že by starozákonní proroci, kněží či normální a obyčejní pravověrní Židé, vytvářeli obecenství (modlitby, chvály, prosby, díky atd). - s někým jiným než s Hospodinem - s naším Bohem. A když už k nějakému modlářství u určité části tehdejšího židovského obyvatelstva došlo, jednalo se o odpadnutí od Boha, které mělo pro Židy a jejich pospolitost zpravidla fatální dopad a v podstatě celý starý zákon (dále jen SZ) je prošpikovaný pasážemi o takových nevěrnostech vyvoleného národa. Naprosto stejný postoj k modlářství plyne i z Nového zákona (dále jen NZ) - kdy Ježíš jako Boží syn pro svou nekonečnou lásku k nám přišel, aby nás vykoupil z hříchu. K tomu je dobré pro začátek připomenout i provázanost SZ s NZ ->
Jedním z velmi důležitých poselství, se kterým Pán Ježíš přichází je, když prohlašuje (Mat. 5:17-18):
"Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit. Amen, pravím vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane."
Je bláhové domnívat se, že by princip uplatňovaný po tisíciletí v SZ - byl najednou zcela překroucen a zpřevrácen a všemocný a nekonečně milující Bůh by měl zájem, aby lidé najednou volali více k matce jeho Syna než k Němu samotnému, nebo k tisícům "svatým" přímluvcům. Nikde v celém Novém zákoně (dále už jen NZ) nenajdeme ani náznak toho, že by někdo z tehdejších apoštolů nebo dokonce sám Pán Ježíš doporučoval modlit se či eufemisticky, jak někteří prohlašují, "přimlouvat se" k již zemřelým osobám (a zcela nepochopitelně tak navíc odmítají označovat toto "modlení se" modlením).
Nyní bych chtěl jen velmi stručně připomenout některé pasáže z Božího slova, které jsou v příkrém rozporu s touto modlitební praxí. Ač můžeme tzv. kristocentrismus (tedy plné zaměření se na osobu Ježíše Krista) vypozorovat z celého kontextu NZ, snad nejzřetelněji se tato tendence projevuje v listech apoštola národů, nebo někdy také pohanů - Pavla. Opravdu si naprosto nedokážu představit, že by se tento člověk snad nejvíce oddaný Kristu sám modlil nebo dokonce ještě vybízel ostatní věřící k modlitbám k Marii či ke svatým, nebo by dokonce chtěl a toužil po tom, aby se věřící po jeho smrti modlili namísto k Pánu, k vykupiteli - k němu samému.
"Život, to je pro mne Kristus, a smrt je pro mne zisk. Mám-li žít v tomto těle, získám tím možnost další práce. Nevím tedy, co bych vyvolil, táhne mne to na obě strany: Toužím odejít a být s Kristem, což je jistě mnohem lepší; ale zůstat v tomto těle je zase potřebnější pro vás. Proto pevně spoléhám, že zůstanu a budu se všemi vámi k vašemu prospěchu a k radosti vaší víry, abyste se mohli mnou ještě více chlubit v Kristu Ježíši, když k vám opět přijdu." (Filipským 1:21-26)
Apoštol Pavel ale rozhodně nebyl jediným, kdo by horlil pro Pána a vedl JEN ke vztahu s Ním. I apoštol Petr jasně vyzývá k tomu, abychom šli čistě za Kristem. Např. 1. Petrův 5:7 - 8 Petr v jednom ze svých dvou biblických listů křesťanům jasně nařizuje, abychom veškerou svou starost vložili na Něj a navrch přidává varování, abychom byli ostražití, protože ví, že se ďábel bude pokoušet křestany nejrůzněji svést ze správné cesty a od Pána.
"VŠECHNU 'svou starost vložte na něj', neboť mu na vás záleží. Buďte střízliví! Buďte bdělí! Váš protivník, ďábel, obchází jako 'lev řvoucí' a hledá, koho by pohltil."
Stejně tak i sám Ježíš po otázce učedníků, jak se modlit, vybízí učedníky, aby se modlili k Otci. Nikde tedy v Božím slově nenajdeme nějakou jeho výzvu k tomu, abychom se modlili k mrtvým lidem, protože sám Pan Ježíš věděl, komu na nás nejvíce záleží a kdo je jediný a všemohoucí Bůh. Proto i z tohoto kontextu vyplývá - Modleme se k Bohu, k stvořiteli, který stvořil vše - co je na této Zemi i na Nebi - tedy i ostatní lidi - ať už byli sebevíc svatí, vždy zůstali hříšnými a podléhali Božím zákonům.
Stejně tak Pavel praví (1 Korintským 3:7) ..."a tak nic neznamená ten, kdo sází, ani kdo zalévá, nýbrž Bůh, který dává vzrůst.". Jinými slovy i zde je ukazováno na tendenci nepřisuzovat nikomu žádné extra velebení...
Lukáš 11,1-2 "Jednou se Ježíš na nějakém místě modlil; když přestal, řekl mu jeden z jeho učedníků: "Pane, nauč nás modlit se, jako tomu učil své učedníky i Jan." Odpověděl jim: "Když se modlíte, říkejte: Otče, buď posvěceno tvé jméno. Přijď tvé království...atd. Nebo Matouš 6:9 Vy se modlete takto: Otče náš, jenž jsi v nebesích, buď posvěceno tvé jméno"..atd...
Proč jsou potom někteří lidé vedeni k tomu, aby převážnou většinu svého času (a jsou i takoví, kteří téměř všechen čas!!!) vyhrazeného pro Pána, věnovali modlitbě k někomu jinému, když je to proti a v rozporu s Božím slovem? Všimněme si, že v Lukášovi říká jeden z  dvanácti učedníků - Pane, nauč nás modlit se... - modlitba není zcela nejsnazší záležitostí k naučení - je totiž hlavně o tom, jaký máme vztah s Bohem a jak na tom s Ním zrovna jsme. Než se člověk naučí modlit správně a dlouho, tak aby prohluboval svůj vztah k Bohu a mohl v Něm růst, může to dát pořádně zabrat, ale stojí to za to. Zažívat, jak Bůh jedná, jak se nás dotýká a jak nás i ostatní proměnuje je totiž to nejlepší a nejkrásnější, co člověk v životě může zažívat.
Pokud se ale nemodlíme k Pánu, nemůže nás ani proměňovat, ani se nás dotýkat a už vůbec s ním nemůžeme rozvíjet vztah, který je pro zmíněné záležitosti nezbytný. Slovy Jana Zlatoústého:
"Modlitba je světlem duše, je to pravé poznání Boha, prostřednice mezi Bohem a lidmi. Duch, modlitbou povznesený k nebesům, objímá Pána nevýslovnými objetími. Jako nemluvně křičí s pláčem ke své matce, tak si duch žádá božské mléko. Domáhá se splnění vlastních přání a dostává dary, lepší než je celá viditelná příroda. Neboť modlitba stojí před Bohem jako  úctyhodná vyjednavatelka. Obveseluje ducha, uklidňuje jeho city. Ale když říkám "MODLITBA", nemysli, že to jsou slova. Je to touha po Bohu,  nevýslovná zbožná oddanost nezískaná od lidí, nýbrž vyvolaná Boží milostí. Apoštol o ní říká: "Vždyť ani nevíme, oč se máme vhodně modlit. A tu Duch sám se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit." Jestliže Pán uštědří někomu takovou snažnou modlitbu, je to nezcizitelné bohatství a nebeský pokrm, nasycující ducha. Kdo jej ochutnal, vzplane věčnou touhou po Pánu jako nejžhavějším ohněm, který rozplameňuje ducha."
Ježíš nám dal příslib, že každý, kdo bude hledat, ten najde, kdo bude tlouci, tomu bude otevřeno - proto se ptám, proč rozmělňovat a nerozvíjet svůj vztah s Bohem, aby nás Pán mohl proměňovat a my v Něm mohli růst? Proč se nevydat tímto směrem? To ale nejde jinak než skrze Něj (viz. např. Koloským 2). Modlitby k Marii, svatým a v podstatě ke komukoliv jinému, totiž vedou k tomu, že dotyčný/a duchovně zakrňuje, ve skutečnosti takové "modlení" odvádí od Pána.
I když sám moc dobře vím, že modlení se růžence způsobuje příjemné pocity a člověk se pak cítí mnohem lépe, tak je stejně duchovně otupělý - bez zápalu pro Krista, pro Ježíše...Naopak se v člověku prohlubuje sounáležitost s daným náboženstvím, se všemi úkony, obřadností, rituály a formalismem, které je díky tomu ( že se najednou cítí lépe, zdánlivě dokonce i blíže Bohu) ochotný často hájit i do krve -> vlastní zkušenost. Také se dokonce do určité míry zvýší odhodlanost dodržovat nejrůznější nařízení a regule spjaté s náboženstvím a s křesťanstvím (v prvé řadě ale ne proto, že chci a proto, že mi Bůh proměnil srdce..., ale proto, že by se to mělo a dodržování těchto nařízení je spjato s daným náboženstvím.
Tímto vším je pravý Bůh a Ježíš zanesený něčím nepodstatným a nedůležitým - není již 100% cílem. Při takovém způsobu zbožnosti však nadále zůstává jeho účastníkům mnoho dobrého - schopnost obětovat se, věrnost nebo konání dobrých skutků...toto všechno je jistě dobré - Bůh však chce v první řadě něco jiného.
Praktikanti modliteb k někomu jinému, než k Bohu,  již nejsou schopni rozlišit (nemají možnost srovnání), zda-li je něco takového opravdu zdravým projevem zbožnosti. Problémem totiž je, že jediný způsob, jak se opravdu proměňovat dle Pánovy vůle, je - trávit s NÍM co nejvíce času (v modlitbě, ve chválách, ve společenství, při četbě Bible, při svědectvích atd...) prostě v obecenství s Ním, kdy je dotyčný duchem přítomný. Velmi důležitou složkou je také pokání, lítost, pokora... - "malost ducha" před Bohem.
Pravděpodobně zcela nejjasnější a nejpřesvědčivější pasáží, která se staví proti vyhledávání model a ubírání spirituality jiným směrem než ke Kristu je list Koloským, konkrétně 2. - 10. verš 2. kapitoly. Apoštol Pavel v něm deklaruje, že Ježíš Kristus je hlavou všech mocností a sil. Opět tu tedy vyvstává otázka - proč bych se měl vlastně modlit k jeho matce či komukoliv jinému, když on je Pánem a hlavou všeho a jsou v něm skryty všechny poklady moudrosti a poznání, je v něm vtělena všechna plnost Božství? Navíc nás apoštol Pavel vybízí, abychom plně poznali Boží tajemství, jímž je Kristus. Jak bychom ho mohli poznávat jinak než časem stráveným v modlitbě právě s Ním? Snad modlením se k Marii, svatým?
Ve 4. a 8. verši nás Pavel navíc dokonce důsledně varuje před těmi, kteří se nás snaží přesvědčit, že je tomu jinak - před těmi, kteří se nás snaží svést jen lidskými bájemi, klamným filosofováním či líbivými řečmi a neřídí se důsledně Božím slovem.
"Chci, abyste povzbuzeni v srdci a spojeni láskou hluboce pochopili a plně poznali Boží tajemství, jímž je Kristus; v něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání. Říkám to proto, aby vás nikdo neoklamal líbivými řečmi. I když nejsem mezi vámi přítomen, přece jsem duchem s vámi a raduji se, když vidím vaši kázeň a pevnost vaší víry v Krista. Žijte v Kristu Ježíši, když jste ho přijali jako Pána. V něm zapusťte kořeny, na něm postavte základy, pevně se držte víry, jak jste v ní byli vyučeni, znovu a znovu vzdávejte díky. Dejte si pozor, aby vás někdo nesvedl prázdným a klamným filozofováním, založeným na lidských bájích, na vesmírných mocnostech, a ne na Kristu. V něm je přece vtělena všechna plnost božství; v něm jste i vy dosáhli plnosti. On je hlavou všech mocností a sil."

Závěr

Celá Bible zcela zřetelně ukazuje, že jediný, komu má patřit náš čas, modlitby, chvály...a prostě všechno naše soustředění - je Bůh a Ježíš Kristus. Naopak jakékoliv ostatní snahy o vyvyšování kohokoliv jiného je odsuzováno a potíráno.
Sami si tedy odpovězte na otázku "můžu se modlit k někomu jinému, než k Bohu?". Zdůrazňuji ,že jakékoliv snahy obhajobu ve stylu "tímto se modlíme vlastně k Bohu", nebo "prosíme o přímluvy k Bohu", podle našeho názoru nemohou obstát.
P a R

http://www.buh-krestanstvi.cz

17 komentářů:

  1. Protože Bible neobsahuje 2000 let staré dějiny, je ji potřeba brát v mnoha věcech obrazně. Ostatně Bůh již ve SZ hovoří v obrazech, kterým rozumí jen Jím vyvolení proroci. Ne každému je dáno rozumět Písmu, ne každý může být lékařem či učitelem. Vlohy lidí rozděluje Duch Svatý. Nemohou být všichni lidé stejní. Lidstvo v podobě kopie jednoho člověka by nemohlo přežít. Každý člověk je Bohem daný originál, který se má dobrovolně podřizovat Boží vůli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. add) Tomáš Pavel21. května 2012 10:45

      Protože Bible neobsahuje 2000 let staré dějiny, je ji potřeba brát v mnoha věcech obrazně. Ostatně Bůh již ve SZ hovoří v obrazech, kterým rozumí jen Jím vyvolení proroci. Ne každému je dáno rozumět Písmu, ne každý může být lékařem či učitelem. Vlohy lidí rozděluje Duch Svatý. Nemohou být všichni lidé stejní. Lidstvo v podobě kopie jednoho člověka by nemohlo přežít. Každý člověk je Bohem daný originál, který se má dobrovolně podřizovat Boží vůli.
      --------------------
      V Písmu svatém je vše co má přijít proto je poslední kniha jménem Zjevení a ne jménem Tajemství. Máme zkoumat vše ve světle Bible, a co je jinak než v Písmu není od Boha, proto není možné ignorovat to, že jediná modlitba má být směřována k Bohu samotnému ve jménu Ježíš v plnosti Ducha svatého. Ježíž řekl "On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první přikázání" Matouš 22,37-38 a zde není místo na modlitby k nikomu jinému.
      Písmu rozumí každý, kdo je naplněn Duchem svatým "Jakmile však přijde on, Duch pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit sám ze sebe, ale bude mluvit, co uslyší. A oznámí vám, co má přijít." Jan 16,13
      "Ježíš mu odpověděl: „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává má slova. A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mě poslal. Toto vám pravím, dokud jsem s vámi. Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl. Jan 14,23-26

      Každý kdo se živí Božím Slovem se nechává proměňovat podle Boží vůle, když zachovává co Ježíš řekl a nedělá kompromisy, ale bere Boží Slovo jako svoji autoritu. Mojí autoritou je Ježíš Boží Syn a Boží Syn je Boží Slovo

      "Tehdy mi řekl: „Piš: Blaze těm, kdo jsou pozváni na svatbu Beránkovu.“ A řekl mi: „Toto jsou pravá slova Boží.“ Tu jsem padl na kolena k jeho nohám. Ale on mi řekl: „Střez se toho! Jsem jen služebník jako ty a tvoji bratři, kteří vydávají svědectví Ježíšovi. PŘED BOHEM POKLEKNI!“ Kdo vydává svědectví Ježíšovi, má ducha proroctví. viděl jsem nebesa otevřená, a hle, bílý kůň, a na něm seděl ten, který má jméno Věrný a Pravý, neboť soudí a bojuje spravedlivě.
      Jeho oči plamen ohně a na hlavě množství královských korun; jeho jméno je napsáno a nezná je nikdo než on sám. Má na sobě plášť zbrocený krví a JEHO JMÉNO JE SLOVO BOŽÍ. Za ním nebeská vojska na bílých koních, oblečená do bělostného čistého kmentu. Z jeho úst vychází ostrý meč, aby jím pobíjel národy; bude je pást železnou berlou. On bude tlačit lis plný vína trestajícího hněvu Boha všemohoucího. Na plášti a na boku má napsáno jméno: Král králů a Pán pánů.
      Zjevení 19,9-16

      Vymazat
    2. add) Tomáš Pavel22. května 2012 20:02

      To je pouze Váš názor.
      ----------------
      A Ježíše, Boha Otce a Ducha svatého, protože je to Boží Slovo ne moje, já se Ho jenom držím.

      Vymazat
    3. To je hodně odvážné tvrzení.

      Vymazat
    4. add) Tomáš Pavel22. května 2012 22:06

      To je hodně odvážné tvrzení.
      ------------------------
      Že Boží Slovo je od Boha Otce, Ježíše Božího Syn a Ducha svatého? Protože, to co je v Něm je život, a já se držím právě tohoto života.

      Vymazat
    5. Kéž by to byla pravda… Moc bych Vám to přál.

      Vymazat
    6. add) Tomáš Pavel23. května 2012 22:04

      Kéž by to byla pravda… Moc bych Vám to přál.
      ---------------------
      Že Bůh nechal napsat své slovo a je to jen Jeho Slovo, SLOVO BOŽÍ? TO JE PRAVDA. A to zda žiji podle Písma nesuďte Vy, mne bude soudit Bůh, na Něm nechte soud. "Nesuďte, a nebudete souzeni; nezavrhujte, a nebudete zavrženi; odpouštějte, a bude vám odpuštěno." Lukáš 6,37

      Vymazat
    7. Kdyby to bylo opravdu tak, jak píšete. dávno přestanete poštvávat proti věrouce ŘKC a porušovat Boží Desatero. Takto to jsou jen prázdná slova hozená na internet.

      Vymazat
    8. add) Tomáš Pavel26. května 2012 14:04

      Kdyby to bylo opravdu tak, jak píšete. dávno přestanete poštvávat proti věrouce ŘKC a porušovat Boží Desatero. Takto to jsou jen prázdná slova hozená na internet.
      -------------------------
      "Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce.
      Není tvora, který by se před ním mohl skrýt. Nahé a odhalené je všechno před očima toho, jemuž se budeme ze všeho odpovídat."
      Židům 4,12-13

      Vymazat
    9. Já (jako ostatně vždy) nemluvil v komentáři o Písmu, ale o Vašich nelogických výplodech a výpotcích, které Písmem chatrně podepíráte.

      Vymazat
    10. add)
      Tomáš Pavel28. května 2012 22:07

      Já (jako ostatně vždy) nemluvil v komentáři o Písmu, ale o Vašich nelogických výplodech a výpotcích, které Písmem chatrně podepíráte.
      ---------------

      já se jen na Písmo stavím, to je základem mé víry v Ježíše Krista, protože On je Boží SLovo. Co z Písma popírám?
      "Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce.
      Není tvora, který by se před ním mohl skrýt. Nahé a odhalené je všechno před očima toho, jemuž se budeme ze všeho odpovídat."
      Židům 4,12-13

      Vymazat
    11. Když vezmu jednu záležitost za řadu dalších - skálopevně prohlašujete, jak nevěříte lidem, ale jedině Bohu a přitom kopírujete na blog články od lidí a tím dokazujete, že lidem věříte. Vaše řeč je kluzká jak had, Boží Slovo je ale pevná skála a vězte tomu, že bude jednou svědčit proti Vám a Vaší bludné a fanatické víře. Jak už jsem psal vícekrát - je mi Vás ze srdce líto, ale "jak i kdo ustele, tak si taky lehne" aneb "každý svého štěstí strůjce". Také se tomu říká "komu není rady, tomu není pomoci".

      Vymazat
    12. add) Tomáš Pavel29. května 2012 22:37

      Když vezmu jednu záležitost za řadu dalších - skálopevně prohlašujete, jak nevěříte lidem, ale jedině Bohu a přitom kopírujete na blog články od lidí a tím dokazujete, že lidem věříte. Vaše řeč je kluzká jak had, Boží Slovo je ale pevná skála a vězte tomu, že bude jednou svědčit proti Vám a Vaší bludné a fanatické víře. Jak už jsem psal vícekrát - je mi Vás ze srdce líto, ale "jak i kdo ustele, tak si taky lehne" aneb "každý svého štěstí strůjce". Také se tomu říká "komu není rady, tomu není pomoci"
      -------------------
      Pane Tomáši pletete si pojmy, já věřím jedině v Boha a JEho slovo,to je má víra která se staví na Boží Slovo.
      To co prožívají lidé s Bohem tomu také věřím, ale na tom se nestaví má víra, jen vidím, že Boží Slovo potvrzuje to co slyším a oslavuje samotného Boha (nebo vyvrací a proto zvěstuji pravdu na základě Božího Slova) ale učení římskokatolické víry, se staví na to co řekli či čemu věřili lidé, i když to Písmo vyvrací. Proto, když Bůh je Slovo, tak se na toto SLovo stavím.
      "Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh." JAN 1,1

      Pokud lidé lžou usvědčí je samotné Boží Slovo, proto mohu věřit těm, co Boží Slovo potvrzuje, ale znova opakuji nedělám si z jejich příběhů, citací, či myšlenek dogma na které pak stavím svou víru v Boha. K tomu mi stačí samtoný Bůh v Božím Slově.

      Vymazat
    13. No vidíte, že se aspoň trošku shodneme. Já zas věřím církevním učitelům, protože vidím, že nikdy nekomolili výklady Písma.

      Vymazat
    14. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    15. add) Tomáš Pavel5. června 2012 21:17

      No vidíte, že se aspoň trošku shodneme. Já zas věřím církevním učitelům, protože vidím, že nikdy nekomolili výklady Písma.
      --------------
      Od špatných výkladů Písma, které vlastně Písmo samotné popírají a staví výklad nad význam Písma, tuto Bibli vlastním také, výklady jsou skutečně velmi překroucé pravdy celého Nového zákona. Proto nemohu věřit těmto překrucovatelům Písma, ale budu věřit jedině Písmu Božímu samotnému. Vždyť je to protříbená pravda, nelze z ní nic ubrat ani přidat, jak to výklady vašich církevních učitelů často dělají.

      Proto já stavím na Ježíši, On je vtělené Boží Slovo "Posvěť je pravdou; tvoje slovo je pravda." řekl Ježíš když se za nás Své učedníky modlil Jan 17,17

      Kdo nevěří Jeho slovu, tomu je jeho modlitba ohavností: "Odvrací-li se někdo od slyšení Zákona (Božího slova), i jeho modlitba je ohavností." Přísloví 28,9

      Vymazat

Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)