pondělí 4. února 2013

Příklad tří králů aneb co s tím má společného tříkrálová sbírka?

Tří králové donesli dary novému králi:

"Když spatřili hvězdu, zaradovali se velikou radostí.Vešli do domu a uviděli dítě s Marií, jeho matkou; padli na zem, klaněli se mu a obětovali mu přinesené dary – zlato, kadidlo a myrhu. Potom, na pokyn ve snu, aby se nevraceli k Herodovi, jinudy odcestovali do své země."Matouš 2,10-12

Tříkrálová sbírka:
Wikipedie
"Tříkrálová sbírka je akce organizovaná Českou katolickou charitou a v ní sdruženými lokálními charitami. Akce navazuje na tradici koledování na Tří krále (tj. 6.ledna) a má charakter celonárodní sbírky, jejímž hlavním účelem je především na pomoc nemocným, handicapovaným, seniorům, matkám s dětmi v tísni a dalším sociálně potřebným skupinám lidí a to zejména v regionech, kde sbírka probíhá. Nejméně desetina výnosu sbírky je každoročně určena také na humanitární pomoc do zahraničí.


Tříkrálová sbírka je největší dobrovolnickou akcí v České republice. Koled se účastnívá kolem 40 tisíc dobrovolníků,přičemž v roce 2009 se jí zúčastnilo téměř 50 tisíc dobrovolníků
Trochu čísel:

za rok 2011 se v celé ČR vybralo:  75 393 352,-
 
5% šlo na režie sbírky  ................ 3.769.668,- Kč (Tříkrálová sbírka je největší dobrovolnickou akcí v České republice) a přesto se na režii dalo skoro 4 milióny.. tyto peníze se mohly dát např.do polévek pro bezdomovce, které by byly zdarma, nebo se jim uhradilo ubytování v těchto mrazivých dnech, každý azylový dům chce zaplatit a někteří na to nemají.


Do ulic vyšlo 17.071 kolednických skupin, to znamená, že každá vyšla na 220,- Kč a přitom šlo o dobrovolníkym kteří si za to nevzali ani korunu.


Když se podíváme do výročních zpráv charit, zjistíme, že neoplývají dary, tzn. neobdarovávají, za každý úkon si nechají zaplatit. Ceník k nahlednutí zde: 
 
 
Vezmeme příklad: Vlastním taxi službu, dostanu dar od milých lidí (viz tříkrálová sbírka), ať pomohu těm, kteří nemají peníze a potřebují odvést k lékaři či na úřad. Peníze přijmu s tím, že budou sloužit potřebným. Nakoupím za ně benzím, opravím si auto či si koupím nové, pak vozím stařečky, a budu dále přijímat 50,- Kč za každou jízdu, kromě zpět domů a když to bude mimo město, tak 10,- Kč za km. 
Otázka tedy zní: Jak pomohly peníze tříkrálové sbírky (dotací, darů ...) těm, kteří mají hluboko do kapsy a mé služby potřebují? Je toto skutečná charita?

Podívejme se, kolik Charita skutečně darovala peněz tam, kde bylo potřeba, podívejme se např. na Opavsko-ostravskou diecézi:









Z celkových příjmů: 47.681.000,- Kč se darovalo potřebným lidem: 838.000 Kč což je cca 1,75% z celkových příjmů jedné diecéze




  

 
 


Charita: 


charita, -y ž. (z lat. zákl.) křesťanská láska k bližnímu; dobročinnost na jejím podkladě prokazovaná n. organizovaná;

"Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno společné. Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo potřeboval. Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem. Chválili Boha a byli všemu lidu milí. A Pán denně přidával k jejich společenství ty, které povolával ke spáse." Skutky 2,43-47

Slovo charita pozbyla svého pravého významu. Jedná se o nezištnou, neplacenou pomoc. Tady se zaměnila za slovo nezisková organizace, a už je jedno zda jde o křesťanskou,či světskou organizaci. Se slovem charita to již nemá nic společného. Ta si nenechává za své služby platit.

Církev, která měla za úkol se postarat o potřebné ze svých peněz, se zahleděla do sebe a pomáhá jen tam, kde ji za to někdo zaplatí...tedy ve většině případech.


Podle Jakuba máme víru také projevovat na skutcích:
"Pravá a čistá zbožnost před Bohem a Otcem znamená pamatovat na vdovy a sirotky v jejich soužení a chránit se před poskvrnou světa." Jakub 1,27
"Na Božím soudu není milosrdenství pro toho, kdo neprokázal milosrdenství. Ale milosrdenství vítězí nad soudem. Co je platné, moji bratří, když někdo říká, že má víru, ale přitom nemá skutky? Může ho snad ta víra spasit? Kdyby některý bratr nebo sestra byli bez šatů a neměli jídlo ani na den, a někdo z vás by jim řekl: „Buďte s Bohem – ať vám není zima a nemáte hlad,“ ale nedali byste jim, co potřebují pro své tělo, co by to bylo platné? Stejně tak i víra, není-li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá. Někdo však řekne: „Jeden má víru a druhý má skutky.“ Tomu odpovím: Ukaž mi tu svou víru bez skutků a já ti ukážu svou víru na skutcích. Ty věříš, že je jeden Bůh. To je správné. I démoni tomu věří, ale hrozí se toho. Neuznáš, ty nechápavý člověče, že víra bez skutků není k ničemu?" Jalub 2,13-20

Jan k tomu dodává: 
"Má-li někdo dostatek a vidí, že jeho bratr má nouzi, a bez soucitu se od něho odvrátí – jak v něm může zůstávat Boží láska? Dítky, nemilujme pouhým slovem, ale opravdovým činem. V tomto poznáme, že jsme z pravdy, a tak před ním upokojíme své srdce," 1 Jan 3,17-19

Ježíš dodává: 
"Až přijde Syn člověka ve své slávě a všichni andělé s ním, posadí se na trůnu své slávy; a budou před něho shromážděny všechny národy. I oddělí jedny od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů, ovce postaví po pravici a kozly po levici. Tehdy řekne král těm po pravici: ‚Pojďte, požehnaní mého Otce, ujměte se království, které je vám připraveno od založení světa. Neboť jsem hladověl, a dali jste mi jíst, žíznil jsem, a dali jste mi pít, byl jsem na cestách, a ujali jste se mne, byl jsem nahý, a oblékli jste mě, byl jsem nemocen, a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení, a přišli jste za mnou.‘ Tu mu ti spravedliví odpovědí: ‚Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a nasytili jsme tě, nebo žíznivého, a dali jsme ti pít? Kdy jsme tě viděli jako pocestného, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsme tě? Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme za tebou?‘ Král odpoví a řekne jim: ‚Amen, pravím vám, cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili.‘ Potom řekne těm na levici: ‚Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům! Hladověl jsem, a nedali jste mi jíst, žíznil jsem, a nedali jste mi pít, byl jsem na cestách, a neujali jste se mne, byl jsem nahý, a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení, a nenavštívili jste mě.‘ Tehdy odpovědí i oni: ‚Pane, kdy jsme tě viděli hladového, žíznivého, pocestného, nahého, nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?‘ On jim odpoví: ‚Amen, pravím vám, cokoliv jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně jste neučinili.‘ A půjdou do věčných muk, ale spravedliví do věčného života.“" Matouš 25,31-46

Zamysleme se  nad správným výrazem slova "charita" a začněme se podle toho skutečně i chovat.

Co si tedy z připomínky Tří králů můžeme vzít?
Nebrat, ale dávat......
Klanět se jen jedinému Králi králů, jedinému Bohu a to Ježíši Nazaretskému.
Jednejme tak, jak by jednal Ježíš!!!!!! 

"Podle toho víme, že jsme ho poznali, jestliže zachováváme jeho přikázání. Kdo říká: ‚Poznal jsem ho,‘ (Ježíše) a jeho přikázání nezachovává, je lhář a není v něm pravdy. Kdo však zachovává jeho slovo, vpravdě v něm láska Boží dosáhla svého cíle. Podle toho poznáváme, že v něm jsme.Kdo říká, že v něm zůstává, musí žít tak, jak žil On (Ježíš)"1 Jan 2,3-6
 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosíme o respektování názorů ostatních diskutujících a dodržování pravidel slušného chování.
(Upozorňuji: tento blog neprezentuje učení žádné křesťanské denominace, ale Boží Slovo.)